Szórják a gigabírságokat a filléres autókiegészítő miatt: 350 ezer is lehet a vége

2019. augusztus 7. 16:28

Nem csak balesetveszélyes mindennel teleaggatni a visszapillantó tükröt, bizonyos helyeken már komoly pénzbírság jár a túl sok illatosítót, és egyéb himbi-limbit kiaggató sofőröknek. A fő indok az, hogy ezek korlátozzák a kilátást, elvonják a figyelmet és csökkentik a reakcióidőt. Mondani sem kell, ez mennyire veszélyes tud lenni vezetés közben.

Vélhetően mindenkinek van olyan ismerőse, aki él-hal a különféle, visszapillantóra lógatható illatosítókért, díszítőelemekért, és egyéb kacatokért. Rendre találkozni olyan kocsikkal a magyar utakon, amelyekből már-már kilátni sem lehet, annyi minden lóg a tükrön.

Van, ahol ezt már megelégelték: több mint 350 ezer forintra büntethetik azokat az autósokat Nagy Britanniában, akiknek a visszapillantó tükrén nagy légfrissítő, vagy egyéb díszítőelem lóg. A hatóságok a többi, kilátást gátló dologra is vadásznak, így például a mobilt sem lehet a szélvédőre fogatni különféle eszközökkel, de akár egy matrica, vagy a piszok miatt is bajba kerülhetnek a sofőrök. Első körben 100 font (35 ezer forint) a büntetés, de ha a sofőr bírósághoz fordul, és elbukja az ügyet, akkor az összeg a már a tízszeresére emelkedik.

Sőt, akármilyen baleset történik, a hatóságok akkor is előveszik a kilátást blokkoló sofőröket, ha ők vétlenek voltak az esetnél - mivel akadályozva voltak a kilátásban.

A The Sun által megszólaltatott szakértők azzal indokolták a szigorítást, hogy bármi, ami a sofőr szeme előtt lóg, himbálózik, az súlyosan korlátozza a látóteret, elvonja a figyelmet, illetve nagyban csökkenti a vezető reakcióidejét is. Emellett a biztosító sem fizet olyan esetekben, amikor a sofőr tudatosan korlátozza saját kilátását - hiszen ő maga aggatta ki a légfrissítőt, dekorációt.

Itthon is szabályt sérthet

Bár Magyarországon még kifejezetten nem büntetnek érte, de azt az itthoni KRESZ is kimondja többek között azt, hogy

aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.

De ami a legfontosabb, bármi, ami korlátozza a kilátást, elvonja a figyelmet az fokozza a balesetveszélyt. Ezért, ha mindenképp ragaszkodsz az illatosítóhoz, azt ne akaszd fel a visszapillantóra - inkább keress neki valami olyan helyet, ahol nem zavar senkit. Ugyanez a helyzet a rózsafűzérekkel és egyéb szerencsehozó ereklyékkel is.

Itthon télen büntetnek rommá

Bár a légfrissítőért még nem, de télen például már jön a büntetés azért, ha behavazott, jeges szélvédővel indulsz útnak, amin keresztül csak korlátozottan lehet kilátni. Korábban dr. Vágány Tamás jogtanácsos, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. munkatársa a Pénzcentrumnak elmondta mi történik, ha valakinek nincs ideje rendesen letakarítrani az autóját, és megállítja a rendőr.

Ha semmilyen más tényállás nem áll fenn, tehát nem okoztunk balesetet, csak a rendőr megállított minket egy rutinellenőrzésre, akkor leginkább a figyelmeztetést, de legfeljebb a szabálysértési bírság törvényi minimumát, tehát ötezer forintot tartok arányos büntetésnek. Más kérdés, hogyha balesetet okozunk és az is közrejátszott abban, hogy ez bekövetkezett, hogy nem takarítottuk le megfelelően a szélvédőnket, akkor ez súlyos gondatlanságnak minősülhet, ezt pedig a szankció kiszabásakor súlyosbító körülményként vehetik figyelembe

- mondta el lapunknak a jogtanácsos.

Fontos tudni, hogy az nincs benne a közlekedés rendjéről szóló jogszabályban, hogy tilos lenne behavazott kocsival közlekedni, de egy ilyen helyzetben mégis megsértünk több alapelvet is. Extrém esetben egyébként még büntetőeljárás is indulhat ellenünk. Ez abban az esetben történhet meg, ha a csökkent látótér miatt balesetet okozunk, és ebből fakadóan valaki nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenved. Egy ilyen helyzetben közlekedési baleset okozásával vádolhatnak meg minket - figyelmeztetett a szakember.

Mással is veszélyeztetik magukat a magyarok

A nemtörődömség nem csak a bazinagy fenyőfás illatosítókban testesül meg hazánkban: korábban kiderült ugyanis, hogy a magyarok 40 százaléka mobilozik a volán mögött, menet közben. Minden ötödik telefonozó sofőr csetel, vagy posztol a közösségi médiába, sokan pedig még azt sem tudják, milyen szabályok vonatkoznak a vezetés közbeni telefonálásra.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)


Az Aegon biztosító kutatásából kiderült, hogy a jelenség a nők harmadára, és a férfiak felére jellemző, tízből nyolcan pedig ismernek olyan sofőrt, aki szokott telefonozni menet közben. A városban élők pörgetik inkább a mobilt: a kistelepüléseken élőkre nem jellemző a dolog. Kiderült, a csetelés inkább a 18-39-es korosztályra jellemző, az idősebbek e-mailt (igen, e-mailt!) szoktak írni vezetés közben, ami sokkal veszélyesebb, hiszen nagyobb odafigyelést igényel, mint az azonnali üzenetküldés.

A biztosító vezérigazgató-helyettese, Szombat Tamás arról beszélt, hogy 50 kilométers tempónál a sofőrök 40-70 métert mennek vakon egy üzenet elolvasása alatt. Az autópályán ez még rosszabb, mert 130-al akár 200 métert is megtehet úgy a kocsi, hogy a sofőr figyelme le van foglalva a mobillal.

Rosszul érezzük magunkat, de mégis nyomkodjuk

Az emberek szerint nem tilos a telefont kézben tartani, holott a hatályos szabályok szerint ez kifejezetten tilos. A megkérdezettek többsége azt mondta, hogy veszélyes telefonozni vezetés közben, de 24 százalék szerint nem kockázatos bizonyos szituációkban telefonozni. Ugyanakkor a válaszadók 90 százaléka jelentette ki, hogy lelkiismeret-furdalást érez, ha vezetés közben telefonozik - de többségük így is nyomkodja tovább. 7 százalék mondta csupán azt, hogy egyáltalán nem veszélyes a mobilozás.

Rengeteg pénzre megvágnak

Pedig ez nem így van: a súlyos balesetek mellett elég komoly pénzbüntetést is kockáztat az az autós, aki akár Magyarországon, akár külföldön vezetés közben mobilozik. Jelenleg az összes európai országban büntetik a telefonozást, csak a tétel más. A KRESZ szerint

a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben - ideértve a forgalmi okból történő megállást is - kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.

Aki ezt megszegi, az 10 ezer forintos helyszíni bírságra és 3 büntetőpontra számíthat. Szabálysértési eljárásban 20 ezer forint lehet a büntetés. Ezzel mi Európában csak kispályásnak számítunk: például Romániában akár egy hónapra is bevonhatják annak a jogosítványát, aki vezetés közben mobilozik, emellett a vétkes sofőrt 9-20 büntetőpontnak megfelelő bírsággal is sújthatják - a legalacsonyabb összeg 125 euró, kb. 40 ezer forint.

A német autóklub, az ADAC összegzéséből kiderül, hogy a legdurvább büntetés az észteknél van, ahol akár 400 euró, 130 ezer forint is lehet a bírság a mobilozásért. Nagy-Britanniában kb. 75 ezer forintnak megfelelő font a büntetése annak, aki mobiltelefonál vezetés közben, Hollandiában is hasonló pénzt kell fizetnie annak, akit elkapnak.

A magyar büntetés még az alacsonyabbak között van, az egész EU-ban Lettországban és Bulgáriában a legalacsonyabb a büntetés, előbbiben 15 euró (4800 forint) a legkisebb tétel, utóbbiban 25 eurótól (8 ezer forinttól) indul a dolog, a cseheknél 40 eurónak megfelelő korona, 13 ezer forint a legalacsonyabb büntetési tétel.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm