Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9 százalékkal magasabb, mint az előző év hasonló időszakában.
Legkésőbb a jövő héten meghirdetik a január 1-jei fordulónapon érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjaikat a magyar biztosítók. E tarifák most már csak az autósok mintegy fele számára lesznek mérvadóak, az elmúlt öt évben autót vásárlók ugyanis nem most, hanem év közben válthatnak. Az előjelek alapján egyértelműnek tűnik: a biztosítók döntő többsége már az év végi kampányban is díjemeléssel próbálja elfogadhatóbbá tenni a kgfb-üzletág megtérülését. A szokásos kampány több okból is fékezett habzásúnak ígérkezik.
Évek óta hallani, hogy fenntarthatatlanul alacsony szintre került a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások díja. A 2008-tól 2013-ig tartó 39 százalékos díjbevétel-csökkenésnek számos oka volt:
- Az év végi kampány őrült árversenyt generált éveken keresztül a biztosítók között.
- Ezt csak fokozta a kényelmes árösszehasonlítást lehetővé tevő online alkuszok megjelenése.
- Mivel standardizált termékről van szó, az ár egyébként is a legfontosabb tényező volt az autósok számára a biztosítók közötti választásban.
- A válság hatására csökkent a gépjármű-forgalom és a balesetek kárösszege.
- A közlekedési szabályok és a közúti ellenőrzés szigorítása szintén csökkentette a károkat.
Ennek azonban vége: tavaly már stagnált a biztosítók kgfb-díjbevétele, idén pedig a 2014 közepi állománydíj-statisztika alapján némileg növekedni fog.
A fordulatot több tényező együttállása hozta meg:
- Négy év után tavaly először ismét nőtt a gépjármű-felelősségbiztosítási károk értéke, a kgfb-üzlet pedig inkább értékesítési kopogtatótermék, mint rentábilis vállalkozás maradt a biztosítók számára.
- 2013-ban oda jutott a hazai kgfb-piac, hogy a kárkifizetések összege meghaladta a díjbevételek 80 százalékát, és akkor az üzletág működési költségeiről (pontos adat nincs erről) még nem is beszéltünk.
- Szükségszerűen visszaesett az a korábbi gyakorlat, amelyben a biztosítók korábban megképzett tartalékaik rovására bocsátkoztak árversenybe.
- Az autósok egyre nagyobb hányadánál az évközi díjak a mérvadók: a 2010-es jogszabályi változás után vásárolt autóknál már a szerződéskötés időpontja határozza még az éves fordulónapot, így az intenzív árverseny jelentősége csökken.
Az átlagdíj emelkedése a tavalyi egész éves adatokban még kevésbé volt tetten érhető. Az első féléves állománydíj-adatokon alapuló 2014-es becsléseink alapján azonban idén már némileg nőni fog a piaci átlagdíj, de még mindig csak 20 ezer forint körül lesz a teljes kötelező biztosítási piacon (az év végi kampányban ennél alacsonyabb átlagdíj jellemző.)
A tavalyi kampány a biztosítási alkuszok nagy részének (év eleji) beszámolója alapján már átlagdíj-növekedést hozott, ami az idei díjbevétel-adatokon éreztette is hatását.
Miközben örvendetes módon gyarapszik a gépjármű-állomány (igaz, jórészt a reexportnak köszönhetően), a casco továbbra sem népszerű az autósok körében. Az autók kevesebb mint egyötödére kötöttek cascót, és a darabszámuk a kgfb-vel ellentétben továbbra is csökken.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ha nem is fullad teljes érdektelenségbe, könnyen megeshet, hogy az autósok elenyésző hányada fog biztosítót váltani az idei kampányban, hasonlóan egyébként a tavalyi évhez. Ennek okai lehetnek:
- Csökken az év végi fordulónappal rendelkezők aránya (most valahol 50% körül lehet).
- Mivel alacsonyak a díjak, kevesen érzik majd úgy, hogy érdemes lenne biztosítót váltaniuk.
- A váltással eleve kis összeg (maximum néhány ezer forint) takarítható meg a többség számára.
- A várható (igaz, mérsékelt) tömeges díjemelkedés miatt amúgy is kicsi lehet az érdeklődés a biztosítóváltás iránt.
A tavalyi kampányt az Allianz, a Posta Biztosító és a K&H nyerte az alkuszok beszámolói szerint, a kampánynak azonban összességében már csak korlátozott hatása van arra, melyik biztosító mekkora kgfb-portfólióval és díjbevétel-reményekkel indítja a 2015-ös évet.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Nagy Márton: önfenntartó társasággá kell válnia a Magyar Postának
- Egyre többen adják-veszik online használt dolgaikat, de vajon mit szól ehhez a NAV?
- Választások - az alkotmánybíróság korlátozta a horvát elnök lehetőségeit
- Bringás rendezvény és futóverseny - ismét borul Budapest közlekedése
- Az oroszok közvetítették Irán üzenetét Izraelnek
- Karsai Dániel: ha engedélyezett lenne az eutanázia, most akkor sem élnék vele