Szombattól bruttó 2-2 forinttal csökken a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára.
Legkésőbb a jövő héten meghirdetik a január 1-jei fordulónapon érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjaikat a magyar biztosítók. E tarifák most már csak az autósok mintegy fele számára lesznek mérvadóak, az elmúlt öt évben autót vásárlók ugyanis nem most, hanem év közben válthatnak. Az előjelek alapján egyértelműnek tűnik: a biztosítók döntő többsége már az év végi kampányban is díjemeléssel próbálja elfogadhatóbbá tenni a kgfb-üzletág megtérülését. A szokásos kampány több okból is fékezett habzásúnak ígérkezik.
Évek óta hallani, hogy fenntarthatatlanul alacsony szintre került a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások díja. A 2008-tól 2013-ig tartó 39 százalékos díjbevétel-csökkenésnek számos oka volt:
- Az év végi kampány őrült árversenyt generált éveken keresztül a biztosítók között.
- Ezt csak fokozta a kényelmes árösszehasonlítást lehetővé tevő online alkuszok megjelenése.
- Mivel standardizált termékről van szó, az ár egyébként is a legfontosabb tényező volt az autósok számára a biztosítók közötti választásban.
- A válság hatására csökkent a gépjármű-forgalom és a balesetek kárösszege.
- A közlekedési szabályok és a közúti ellenőrzés szigorítása szintén csökkentette a károkat.
Ennek azonban vége: tavaly már stagnált a biztosítók kgfb-díjbevétele, idén pedig a 2014 közepi állománydíj-statisztika alapján némileg növekedni fog.
A fordulatot több tényező együttállása hozta meg:
- Négy év után tavaly először ismét nőtt a gépjármű-felelősségbiztosítási károk értéke, a kgfb-üzlet pedig inkább értékesítési kopogtatótermék, mint rentábilis vállalkozás maradt a biztosítók számára.
- 2013-ban oda jutott a hazai kgfb-piac, hogy a kárkifizetések összege meghaladta a díjbevételek 80 százalékát, és akkor az üzletág működési költségeiről (pontos adat nincs erről) még nem is beszéltünk.
- Szükségszerűen visszaesett az a korábbi gyakorlat, amelyben a biztosítók korábban megképzett tartalékaik rovására bocsátkoztak árversenybe.
- Az autósok egyre nagyobb hányadánál az évközi díjak a mérvadók: a 2010-es jogszabályi változás után vásárolt autóknál már a szerződéskötés időpontja határozza még az éves fordulónapot, így az intenzív árverseny jelentősége csökken.
Az átlagdíj emelkedése a tavalyi egész éves adatokban még kevésbé volt tetten érhető. Az első féléves állománydíj-adatokon alapuló 2014-es becsléseink alapján azonban idén már némileg nőni fog a piaci átlagdíj, de még mindig csak 20 ezer forint körül lesz a teljes kötelező biztosítási piacon (az év végi kampányban ennél alacsonyabb átlagdíj jellemző.)
A tavalyi kampány a biztosítási alkuszok nagy részének (év eleji) beszámolója alapján már átlagdíj-növekedést hozott, ami az idei díjbevétel-adatokon éreztette is hatását.
Miközben örvendetes módon gyarapszik a gépjármű-állomány (igaz, jórészt a reexportnak köszönhetően), a casco továbbra sem népszerű az autósok körében. Az autók kevesebb mint egyötödére kötöttek cascót, és a darabszámuk a kgfb-vel ellentétben továbbra is csökken.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ha nem is fullad teljes érdektelenségbe, könnyen megeshet, hogy az autósok elenyésző hányada fog biztosítót váltani az idei kampányban, hasonlóan egyébként a tavalyi évhez. Ennek okai lehetnek:
- Csökken az év végi fordulónappal rendelkezők aránya (most valahol 50% körül lehet).
- Mivel alacsonyak a díjak, kevesen érzik majd úgy, hogy érdemes lenne biztosítót váltaniuk.
- A váltással eleve kis összeg (maximum néhány ezer forint) takarítható meg a többség számára.
- A várható (igaz, mérsékelt) tömeges díjemelkedés miatt amúgy is kicsi lehet az érdeklődés a biztosítóváltás iránt.
A tavalyi kampányt az Allianz, a Posta Biztosító és a K&H nyerte az alkuszok beszámolói szerint, a kampánynak azonban összességében már csak korlátozott hatása van arra, melyik biztosító mekkora kgfb-portfólióval és díjbevétel-reményekkel indítja a 2015-ös évet.
Őrült terepjárót készül piacra dobni a Mercedes: a magyar elit kedvence lehet az új csúcs G-osztály?
A Mercedes-Benz bemutatta az első képeket az új G-osztály Cabrioletről, amely közel tíz év után hozza vissza a legendás terepjáró nyitott változatát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Megindult az MBH Bank részvények igénylése (x)
A lakossági befektetőket egyszerű folyamat és árkedvezmény is várja a bank részvényigénylésében.
-
Megéri-e a KKV-nak napelembe fektetnie? (x)
Energiaválság és kiszámíthatatlan költségek
-
Szigetüzem egyszerűen: megbízható Pramac megoldások (x)
A stabil energiaellátás ma már nem luxus, hanem alapfeltétel – legyen szó otthonról, vállalkozásról vagy mezőgazdasági telepről.








