2 °C Budapest

Új tévét vennél otthonra? Ezeket a típusokat messzire kerüld el

2018. május 27. 07:00

Alig három hét és elkezdődik a 21. Labdarúgó-világbajnokság. Az eseményt magyarok millió követik a tévékészülékek előtt, így nem meglepő, hogy ebben az időszakban akár 2,5-szer annyi televíziót értékesítenek a kereskedők, mint akkor, amikor nincsen foci eb vagy vb. Ennek apropóján utánajártunk, mik most a kereskedőknél tapasztalható trendek, továbbá megkérdeztük az Óbudai Egyetem Intézeti mérnökét is arról, hogy véleménye szerint mire érdemes különös figyelmet fordítani tévé vásárláskor.

Nem egészen három hét és kezdetét veszi a 2018-as Labdarúgó-világbajnokság. A kezdőrúgásra június 14-én 17 órakor a moszkvai Luzsnyiki Stadionban kerül sor. A foci vb az olimpia után a legnézettebb sporteseménynek számít a világon. Nem meglepő, hogy Magyarországon is milliók várják, hogy a nemzeti tizenegyekkel töltsék a nyár egy teljes hónapját. Hazánkban olyannyira népszerű a vb, hogy a Nielsen Médiakutató mérései szerint a 2014-es Brazíliában rendezett, német sikerrel zárult, hosszabbításos döntőre

Magyarországon több mint 3 millió 350 ezer néző volt kíváncsi, azaz a lakosság 37,2 százaléka kapcsolat a fináléra.

Az óriási érdeklődés okán egyáltalán nem meglepő, hogy a tévé előtt szurkolók igen tetemes része éppen erre az időszakra időzíti a tévékészüléke cseréjét, és vált nagyobb, okosabb darabra. Ez a valóságban azt jelenti, hogy

2018 22., 23. és 24. heteiben nagyjából két-, két és félszer nagyobb forgalmat bonyolít televíziók eladása terén az Extreme Digital, mint egy olyan év azonos időszakában, amikor nem rendeznek futball eb-t vagy vb-t. Nagyjából öt héttel az vb/eb előtt szoktak növekedni az eladások, és nem ér véget a bajnokságok kezdetével, hanem kitart azok végéig

- közölte a Pénzcentrummal az Extreme Digital. Az elektronikai kereskedő azt is elmondta lapunknak, hogy ebben az időszakban (és egyébként éves átlagban is) a 40 colos vagy még nagyobb képátlójú készülékek eladásai növekednek. Ennek a cég szerint az az oka, hogy mostanra már

a nagyképernyős készülékek ára is kedvező, így például 140-180 ezer forint körüli bruttó áron már márkás, akár 55 colos képátlós készüléket is lehet venni otthonra.

Határ a csillagos ég

Bár, ahogy látjuk nagyméretű tévét már egészen megfizethető áron is vásárolhatunk, ha tényleg valami nagyobba gondolkodnánk, akkor bizony már nagyon mélyen a zsebbe kell nyúlni. És akkor a különböző kiegészítőkről még nem is beszéltünk. A forgalom növekedésével arányosan pedig általában megnőnek a kihelyezett személyi kölcsönök is. Ha éppen ezért valaki azon gondolkozik, hogy a leendő tévéjét hitelből finanszírozná, akkor elsődlegesen érdemes szétnéznie a 0 százalékos THM-eknél, amit a kereskedők általában időszakosan és a termékskála egyes darabjaira adnak. Ha azonban nincs erre lehetőségünk, akkor érdemes alaposan átnézni a bankok személyi kölcsön ajánlatát, amiben nagy segítségedre lehet a Pénzcentrum Kalkulátora.

Egy-egy jól megválasztott finanszírozási formával ugyanis súlyos tízezreket spórolhatunk a futamidő teljes hossza alatt. Példaszámításunkban mi most egy 500 000 forintos személyi kölcsönre kalkuláltunk. Azért ennyire, mert a hazai tapasztalat azt mutatja, hogy ha az emberek már a kölcsön mellett döntenek, akkor többet vesznek fel, mint amennyire egy adott cél miatt szükségük van. Adott esetben tehát a vadiúj tévé mellett költenek egy kicsit a házra, vagy elmennek nyaralni. Mindennek fényében a Pénzcentrum Kalkulátora a Cib Bankajánlatát találta a legkedvezőbbnek, 8,17 százalékos THM-el. Ezt követte az UniCredit és a Cetelem, előbbi 8,97, utóbbi 14,30 százalékos THM mutatóval. A THM-ek versenyében a 4. és az 5. helyet a K&Hés a Raiffeisen Bank szerezte meg, 15,36, illetve 17,01 százalékos THM-el. Az öt ajánlat mellett érdemes még megemlíteni az Erste Bank (THM: 17,61%), a Cofidis (THM: 22,46%), a Budapest Bank (THM: 20,50%) és az OTP Bank (THM: 21,93%) ajánlatát

TV kiegészíők

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a tévékészülékekhez általában, milyen kiegészítőket választanak a vásárlók. Az elektronikai kereskedő adatai szerint egyre többen vesznek külön tévéokosító eszközöket, de nagyon sokan választanak a tévé hangzását jelentősen feljavító, ám kompakt méretű, így a lakásban is könnyen elhelyezhető hangprojektorok, illetve különböző Bluetooth-hangfalakat is.

Kérdéseinkkel megkerestük a Media Marktot is, akik szintén arról tájékoztatták lapunkat, hogy a vb időszakában a televíziók iránti kereslet jelentősen érezhető, és a forgalom - például - az előző évhez képest akár meg is ötszöröződhet. Az elektronikai kereskedő szerint a vásárlók körében a legnépszerűbb kategóriák közé a nagyméretű, nagyfelbontású okos készülékek tartoznak, kiegészülve a hangprojektorokkal.

A kereskedők tapasztalatai mellett ugyanakkor kíváncsiak voltunk arra is, hogy technológiai és garanciális oldalról, mik azok a legfontosabb tudnivalók, melyekkel mindenképpen érdemes felvérteznie magát egy potenciális vásárlónak. Mindezt annak érdekében, hogy a vásárlásnak ne legyen rövid időn belül óriási csalódás a vége.

A tudományt nem lehet átvágni

Az elsődleges választási alap a televízió vásárlásnál, hogy az ember pénztárcája mit bír el. De azért emellett is érdemes szem előtt tartani néhány fontos dolgot

- hívta fel a figyelmet a Pénzcentrumnak Vámosi Zoltán, az Óbudai Egyetem Intézeti mérnöke, aki maga is évtizedek óta foglalkozik tévék, és mindenféle más elektronikai kütyük szerelésével.

Felbontás

A szakember szerint bár a felbontások egyre nagyobbak lesznek, és azok hangzatos neveket is kapnak, a vásárlóknak nem szabad elfelejteniük, hogy a műsor előállítás a kábeltévé szolgáltatóknál egyáltalán nem követi le ezt a trendet, legalábbis egyelőre. Tehát például ma, egy ultra hd készüléken szinte kizárólag az interneten lelhetünk tartalomra, valamilyen letöltés vagy a youtube különböző csatornáin keresztül.

Senki ne számítson tehát arra, hogy attól, hogy megvesz például egy ultra hd tévét, akkor azt majd a vb meccsek ki is fogják használni, hiszen a szolgáltatótól csak a full hd-s, azaz 1080 vízszintes pixelszámú jelet fogja kapni.

Kontraszt

A képernyő felbontás kérdése után érdemes foglalkozni a kontraszt arányokkal. A kontraszt lényegében egy arányszám a legsötétebb és a legvilágosabb fényerő között. Ezeket is általában rendkívül hangzatosan hirdetik meg a gyártók, és óriási arányszámokat mondanak be. Vámosi Zoltán szerint azonban nem szabad elfelejteni, hogy a ma legsikeresebb technológia, az LCD és LCD LED készülékek mind háttér megvilágításosak, ami azt jelenti, hogy ebből a világításból valamennyi mindig át fog szűrődni a feketébe vagy más színekbe, ami rontja az élményt, és megakadályozza a színek megfelelő telítettségét.

Korábban a plazma, ami mára szinte teljesen kihalt, sokkal szebb képet tudott megjeleníteni, mint a mai LCD tévék, persze ezekben is van előrelépés, és szoftveresen próbálják kiküszöbölni a hiányosságokat, de ezek nem tudnak észrevétlenek maradni. Ha a technológiát nézzük, ma az OLED lenne az az irány, ami kiváló színhűséget és kontraszt arányt tud, ám ezek a készülékek inkább vannak még egy millió forint fölött, mint alatt

- mondta el a Pénzcentrumnak a villamosmérnök.

Válaszidő

A kontraszton kívül érdemes megemlíteni a válaszidő kérdését is, ami kifejezetten a sportközvetítések élményében játszik kulcsszerepet. A válaszidő azt jelenti, hogy mennyi idő alatt vált át egy pixel sötétből világosba.

Egy korábbi plazma tévé például a válaszidő tekintetében tudott akár 60 mikroszekundumot is, míg ma egy LCD készülék, a technikai határok miatt nem igen tud 2 milliszekundum alá menni

- hívta a fel a figyelmet az intézeti mérnök. Ez azért fontos, mert ha például egy focimeccsen vagy egy Forma 1-es közvetítésen a játékosok, pilóták gyorsan mennek el a kamera előtt, akkor minél nagyobb válaszideje van a készüléknek, annál nagyobb az esélye annak, hogy a képernyőn utánhúzás, azaz szellemkép effektus jelenik meg. Ez egyébként főleg korábbi LCD készülékeknél jelentett nagyobb problémát, ma már ezt gyakran megoldják szoftveresen.

Smart, azaz okos funkció

Azt még az Edigitál is megemlítette válaszaiban, hogy aki valamennyit szeretne spórolni a tévé árából, az okos funkció nélkül vesz tv-t. Kevesen tudhatják azonban, hogy ezzel meglehetősen jól döntenek, és nem csak a pénzüket mentik meg, de a leendő készülékük üzemidejét is jócskán feltornázzák.

Statisztikai alapon tudom mondani, hogy a smart funkciók nem számítanak jó befektetésnek egy tévé esetében. Sokan hajlamosak elfelejteni, hogy a tévék gyakorlatilag Linux alapú számítógépek, amiknek processzoruk, memóriájuk van. Az első probléma az, hogy a gyártó sok esetben csak két évig frissíti ezeken a készülékeken a szoftvereket, amik ezután ennek hiányában meghalnak

- hívta fel mindenki figyelmét Vámosi Zoltán, aki hozzátette azt is, hogy az okos tévék szörföléskor ugyanúgy egy internetes böngészőt futtatnak, mint egy asztali számítógép. Ami azt jelenti, hogy ha elindítunk egy videót, akkor a program ideiglenes fájlokat, úgynevezett temp fájlokat ír a memóriába, amiket azután vagy elfelejt onnan kitörölni, vagy ha törli is, az is memóriaírásnak számít, tehát hosszútávon meglehetősen leharcolhatja a gépet, és el is ronthatja azt. Ezért a szakértő inkább azt javasolja, hogy egy laptopot kössünk a tévénkhez, egy hdmi kábel segítségével. Szerinte ez sokkal jobb megoldás.

Hasznos tippek

Az eddig felsoroltakon túl Vámosi Zoltán szerint érdemes arra is figyelni, hogy egy adott készülék mennyire vékony. Amelyik ugyanis vékonyabb, az tartósabb. Méghozzá azért, mert ezekben a készülékekben nagy eséllyel élvilágítás van, azaz az 1-2 wattos izzók nem a képernyő mögé, hanem az élekbe kerülnek, így a gyártók helyvesztés nélkül megtudják oldani ezeknek a hűtését. Ezért, aki vékonyat vesz, az nagyobb eséllyel találhat élvilágításos készüléket, ami nem melegszik annyira.

A készülék élettartamában csúnyán bezavarhat az is, ha a készüléket a falra helyezik. Ilyenkor ugyanis a konzol, ami a falra felrakáshoz szolgál, a kijelző hátán ponthegesztett fémekre van felcsavarozva. Tehát a tv a saját súlyánál fogva helyez feszültséget önmagára. Emiatt a készülék könnyebben lehet pixelhibás, kijelzőjén könnyebben jelenhetnek meg csíkok.

Ugyancsak hasznos tanács, hogy a készülék nyílt helyen legyen a házban, lakásban, azaz semmilyen esetre se legyen betéve olyan tároló helyre, ami fölülről is betakarja azt. A hő ugyanis mindennek az ellensége, azért különösen fontos az, hogy a tévéből kiszabaduló hő mindenfelé el tudjunk áramolni, és ne maradjon a tv körül. Nem városi legenda a készenléti állapotban lévő készülék lekapcsolása sem. A szakember szerint ugyanis hosszú távon ezzel a lépéssel energiát takarítunk meg, sőt állapot megóvást is végzünk. Úgyhogy csak bátran kapcsoljuk le a 220-ról a készüléket, ha éppen nem vagyunk otthon.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 19. kedd
József, Bánk
12. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem