11 °C Budapest

A saját márkás termékek titkai: ezért tarolnak a diszkontok Magyarországon?

2017. február 10. 05:45

A felmérések szerint a saját márkás termékek piaci részesedése még sosem volt olyan magas, mint mostanában, és a kereskedelmi láncok marketingtevékenységében is egyre nagyobb szerepet kapnak a saját védjeggyel ellátott árucikkek. De miért ilyen népszerűek ezek, tényleg jobban jár, aki  csak saját márkát vásárol?

A fogyasztók 100 forintjukból átlagosan 28-at áruházláncok saját márkás termékeire adták ki az utóbbi két évben, ha élelmiszert vásároltak - derül ki a Nielsen piackutató vállalat 2016-os felméréséből.

Ma már szinte minden termékkategóriában találunk ilyen termékeket: a friss és a fagyasztott élelmiszerektől kezdve a kozmetikumokon át a háztartási szerekig.

A saját márkákat az értékesítő lánc forgalmazza, és általában a cég nevével jelzi őket, de előfordul, hogy fantázianevet kapnak.

Rengeteg saját márkás terméket veszünk

Magyarországon az összesített FMCG piacot tekintve

megállt a kereskedelmi vagy saját márkás termékek évek óta tartó térnyerése az élelmiszer-kiskereskedelemben, ám piaci részesedésük így is enyhén nőtt 2016-ban: a 2015-ös 25 százalékról 26 százalékra emelkedett.

Az alacsony ár azonban nem mindig jelent ellenállhatatlan vonzerőt. A pszichológiai tényezők fontos szerepet játszhatnak a vásárlók döntéseiben, ezért bizonyos termékekből, például a szépségápolási és a háztartási és vegyi árukból inkább a márkásat vesszük. A gyártói márkák piaci pozíciója Magyarországon főleg azért marad erős, mert a termelő vállalatok szélesítették kínálatukat viszonylag sok úgynevezett B márkával, illetve a gyártók gyakran kínálják ezeket árengedményes akcióban.

Már nem a gazdaságosság lényeg

Korábban a saját márkás termékek a gazdaságosság - és egyben gyengébb minőség - szinonimái voltak, hiszen ezeket általában olcsóbban lehetett megvásárolni, mint a prémiumnak tekintett gyártói termékeket. Ez ma már egyáltalán nem így van, bár a saját márka ára továbbra is általában kedvezőbb.

Az utóbbi években a legtöbb láncnak szívügyévé vált a saját termékek piaci részesedésének növelése: nemcsak forgalmazzák ezeket, hanem gyártanak, termékfejlesztéssel és marketinggel is foglalkoznak.

Különféle gyártókkal szerződnek le, és olyan is előfordul, hogy a nagy márkákat előállító gyártósoron készül egy-egy lánc saját márkás terméke - ugyanazokkal az eszközökkel, ugyanazzal a szakértelemmel, de nem feltétlenül ugyanazokból az alapanyagokból.

Azt is fontos tudni, hogy az áruházláncok saját termékei ugyanazokon a minőségellenőrzési és biztonsági teszteken esnek át, mint a gyártói termékek, mielőtt a boltok polcaira kerülnek

- írja a Saját Márkás Termékek Gyártóinak Egyesülete (Private Label Manufacturers Association, PLMA) nevű nemzetközi szervezet.

A legjobbak díjat is nyernek

Az esetek nagy részében tehát nem állja meg a helyét az az elterjedt feltételezés, miszerint sokszor csak a csomagolás különbözteti meg a saját és a gyártói márkákat. Az viszont egyre inkább igaz, hogy a saját márka nem a rosszabb minőséget jelenti. A magas minőségre való törekvésnek az is lendületet adhat, hogy már díjazzák is a legnépszerűbb kereskedelmi márkákat.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A QuDal elismerést azok a márkák kapják meg, amelyek kiemelkedő minőséget jelentenek a magyar fogyasztók számára.

A saját márkás termékek népszerűségét mutatja, hogy idén 43 termékkategóriát vizsgáltak, melyből például a Lidl diszkontlánc 19 kategóriában győzött. Ezek közé tartoznak a frissen csomagolt húsok, fagylalt, mosópor, csokoládé, sós ropogtatni valók (ropik, perecek), chipsek, instant kávék, vagy a kutya- és macskaeledelek. A lista nagyon változatos, népszerűek még az áruházlác saját márkás italai (borok, sör, szénsavas ásványvizek), fagylaltjai, cukorkái és mosóporai is."

A magyarokat továbbra is csak az ár érdekli?

A Pénzcentrum korábban felmérte, hogy mennyit lehet spórolni azzal, ha a gyártói helyett kereskedelmi márkákat választunk egy bevásárlásnál. Képzeletbeli bevásárlókosarunkkal összesen 20 terméket hasonlítottunk össze, és az eredmény meglepő volt.

Több mint 6 ezer forintot spóroltunk csak azzal, hogy a menő márkák helyett sajátmárkás terméket vettünk le a polcról, és így csaknem féláron tudtuk le a nagybevásárlást.

Az ilyen árucikkek közül leginkább a készételek, bébiételek és a testápolási termékek a népszerűek.

Azért vásárol saját márkás termékeket a magyar fogyasztók nagyobb része (57%), mert alacsony az áruk

- mondta el a Pénzcentrumnak Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője.

Utána a kedvező ár/érték arány következik, 46 százalékos említéssel, a korábbi évekhez képest pedig többen mondják azt, hogy ugyanolyan jó a minőségük, mint a gyártói márkás árucikkeké (42%)

- tette hozzá az osztályvezető.

A magyar fogyasztókról régóta köztudott, hogy rendkívül árérzékenyek, de az is látszik, hogy messze nem mindenkinek ez az elsődleges szempont. A Harvard Business Review elemzésében szintén erre mutatott rá, amikor megvizsgálta, kik és miért választanak többségében saját márkás termékeket. Léteznek olyan vásárlók, akik valóban szinte csak ezeket teszik a kosarukba, de őket elsősorban nem az alacsony ár motiválja. Nekik az ár-érték arány a fontos, minőségi terméket keresnek, jó áron. Épp ezért azok az áruházláncok nagyon rossz úton járnak, akik a minőséget beáldozzák az alacsony ár érdekében.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm