Míg tíz évvel ezelőtt főként az Iszlám Államhoz köthető szervezett terrortámadásokról beszélhettünk, addig az utóbbi években ezeket felváltották a magányos elkövetők merényletei.
A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal (Destatis) adatai szerint Németországban 7,9% volt az augusztusi inflációs ráta, ami azt jelenti, hogy tovább emelkedett a pénzromlás üteme, ami az utóbbi 6 hónap során végig 7% feletti volt. Különösen az energia- és az élelmiszerárak (+16,6%) hajtják a pénzromlást. Anglia és az Egyesült Államok árai után megnéztük, menynibe kerülnek Németországban a mindennapi fogyasztási cikkek a boltokban: az eredmény több, mint meglepő.
Mint azt szombat óta tudjuk, az árstopok velük maradnak október 1-je után is, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szombati kormányinfón jelentett be, hogy a rendkívüli helyzetre tekintettel december 31-ig meghosszabbítják az élelmiszer- és benzinárstopot, és a kamatstop is legalább fél évvel tovább fog tartani.
Ez azt jelenti, hogy továbbra is rögzített áron lehet hozzájutni a magyar üzletekben a cukorhoz, a liszthez, az étolajhoz, a 2,8%-os UHT tejhez, a csirkemellhez, a sertéscombhoz és a csirkefarházhoz – már ha éppen kapható az üzletekben. Ezeken kívül azonban az összes élelmiszer ára száguld: bár az éves átlagos infláció mértéke a legfrissebb adatok szerint augusztusban 15,6 százalék volt, ennél bőven akadnak olyan termékek, jobbára élelmiszerek, amiknek az ára ehhez képest valóságos rakétaként lőtt ki. Ilyen például a rétesliszt, a trappista sajt vagy éppen a tejes margarin és a kenyér is.
A magas élelmiszer- és energiaárak, az ellátási lánc problémáinak folyamatos súlyosbodása azt eredményezte, hogy az infláció még a világ legerősebb gazdaságait sem kerülte el. Többek között az Egyesült Királyság is a bőrén érzi a drágulást, a júniusi 9,4%-os érték több évtizedes rekordot döntött meg, igaz, augusztusra 9,9 %-ra lassult. Az Egyesült Államokban augusztusban 8,3% volt a drágulás. Az élelmiszerek esetében pedig még súlyosabb a helyzet mindenhol:
Magyarországon augusztusban a legmeredekebben az élelmiszerek drágultak, ezen belül a KSH szerint leginkább a margarin (66,9 százalékkal), a kenyér (64,3 százalékkal), a sajt (61 százalékkal), a száraztészta (57,9 százalékkal), a tejtermékek (54,7 százalékkal), a vaj és vajkrém (54,5 százalékkal), a péksütemények (45,4 százalékkal), a tojás (42 százalékkal), a rizs (40,9 százalékkal), a baromfihús és az édesipari lisztesáru (40,4 százalékkal) drágult. Átlag alatti mértékben, 15,9 százalékkal nőtt az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) ára. A csokoládé, kakaó 17,1, a cukor 9,3, az étolaj 5 százalékkal került többe.
Van, azonban, ami nem emelkedett egy forintot sem: hazánkban így alakulnak a rögzített termékeknek árai:
- kristálycukor 261 forint/kg
- finomliszt 203 forint/kg
- sertéscomb 1420 forint/kg
- csirkemellfilé 1600 forint/kg
- csirkefarhát 293 forint/kg
- napraforgó étolaj 713 forint/liter
- a 2,8 százalékos UHT tartós tejé pedig 268 forint/liter
Korábbi cikkeinkben már beszámoltunk, az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban milyen árakkal találkozhatunk az üzletekben, most egy olvasónk Németországból fotózott nekünk a boltban. Ezek szerint a
- tej 1,39€ (mai árfolyamon ez 562 forint)
- a cukor 0,79 € (319 forint)
- a liszt 0,45€ - 1,29€ (182- 522 forint)
- a csirkemellfilé 8,82 € - 9,79€ (3572 – 3964 forint)
- napraforgóolaj 3,99 € (1615 forint)
- repceolaj 1,99€ (805 forint)
Tej, olaj, hús
Persze szétnéztünk a videómegosztókon is, találtunk is a témába vágó videókat a TikTokon: e szerit az étolaj ára 70 centet emelkedett, a lisztté 60 centet, a cukoré 29 centet, az olíva olaj 30 centtel.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal (Destatis) adatai szerint Németországban 7,9% volt az augusztusi inflációs ráta, ami azt jelenti, hogy a júniusi 7,6% és a júliusi 7,5% után tovább emelkedett a pénzromlás üteme, ami az utóbbi 6 hónap során végig 7% feletti volt. Különösen az energia- és az élelmiszerárak (+16,6%) hajtják a pénzromlást, melyet a nyáron bevezetett üzemanyag-kedvezmény és a 9 eurós jegy tudott mérsékelni valamelyest. A friss gyümölcsök esetében 3,1%-os, míg a zöldségeknél 9,5%-os inflációt mértek, mindkettő jelentősen elmarad az egyéb kategóriákban tapasztalható drágulástól, például az étkezési zsíroknál és olajoknál 44,5%, tejtermékeknél és tojásnál 26,8%, a húsféléknél 18,6%, míg a kenyérféléknél 17,1%-kal emelkedtek a fogyasztói árak az egy évvel korábbi szinthez képest - írja az Agrárszektor.
@isabella.pfaff ♬ Epic - Joystock
De a Youtube-on is találunk rengeteg friss videót a témában. Jól látszik, hogy a német gyártók is rekord ütemben emelik áraikat, azonban viszonylag olcsó az ennivaló akár magyar árakhoz is képest is.
- sampon: 1616 forint
- 6 Beck’s sör 1712 forint
- tej 435 forint/liter
- fagyasztott zöldség 300 g: 315 forint
- tojás 794 forint/10 darab
- lilahagyma 514 forint/kg
- répa 554 forint/750 g
- banán 526 forint
- paradicsom 594 forint
- római saláta: 794 forint
- leveles tészta 315 forint
- majonéz 714 forint
- tejföl 259 forint
Mondd el, hogy élsz!
Régóta nem volt olyan magas az infláció Magyarországon, mint 2022. augusztusában: 2021 azonos időszakához képest ugyanis az árak átlagosan több mint 15,6 százalékkal voltak magasabbak. Nincs olyan háztartás Magyarországon, amely ne érezné a saját bőrén a rohanó infláció okozta hatásokat. Mostani kérdőívünkben a magyar háztartások anyagi helyzetéről szeretnénk képet kapni, mennyire viselte meg őket a gyorsuló infláció, az energiaárak emelkedése, és hogy hatnak ezek a megtakarításaikra. Köszönjük, ha segítesz a kitöltéssel.
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








