2 °C Budapest
Senior couple choosing food products from the rack in supermarket. Mature man and woman wearing face masks shopping in grocery store.

Ez súlyos: amíg az szja-t sokan új mobilra költik, addig a 13. havi nyugdíjat élelmiszerre fordítják az idősek

2022. március 1. 14:28

Az szja-visszatérítésben részesülők csaknem negyede lakásfelújításhoz kapcsolódó költségekre fordítja, míg ötödük valamilyen terméket vagy fogyasztási cikket vásárol a kapott összegből. Az utóbbi felhasználók jelentős hányada online tervezi elkölteni a visszakapott pénzösszeget - különösen, ha műszaki cikket vagy informatikai eszközt vásárol.

A legkevésbé a lakásfelújításhoz szükséges anyagokat, például festéket, járólapot vennének online a visszatérítést megkapók. A családokat, illetve a nyugdíjasokat érintő juttatások felhasználásának módjáról az eMAG-Extreme Digital megbízásából a GKI Digital készített reprezentatív felmérést hazai internetezők és online vásárlók körében.

Az online piactér a magyar internetezőkre és online vásárlókra reprezentatív kutatás keretében térképezte fel a lakosságnak nyújtott állami támogatások várható felhasználásának módját. A vállalat megbízásából a GKI Digital piackutató cég által készített felmérés eredményei szerint az szja-visszatérítést fogadó válaszadók 12%-a csak online, 30%-a online és offline egyaránt, 22%-uk pedig csak offline fogja a kapott összeget elkölteni, míg 36%-uk nem tudott erről érdemben nyilatkozni.

Az internetező és online vásárlók közül a személyijövedelemadó-visszatérítésre jogosultak 51%-a háztartásra vetítve 100 és 800 ezer forint közötti visszatérítést kapott. 15% esetében a kiutalt összes 800 ezer és 1 millió forint közé esett, ebben az esetben már legalább 2 fő részesült visszatérítésben. 23% esetén az összeg meghaladta az 1 millió forintot.

Mire fordítják a legtöbben az szja-visszatérítést?

A legtöbben egy lakásfelújítás anyagköltségeire vagy munkadíjára (23%) tervezik elkölteni a visszatérítést, de csaknem ugyanilyen arányban (20%) tervezik valamilyen termékre vagy fogyasztási cikkre (háztartási gép, műszaki cikk, ruházat, barkács, bevásárlás) fordítani a visszakapott pénzt. A megtakarítás és tartalékképzés a harmadik leggyakoribb (13%) felhasználási forma, amelyet a napi kiadások fedezése (8%), illetve a hitel-előtörlesztés (7%) követ.

Ha a fenti kategóriákat szétbontjuk, kiderül, hogy háztartási kis- és nagygépre, szórakoztatóelektronikai vagy IT eszközre válaszadók 6-6%-a költi az szja-visszatérítést, de napi fogyasztási cikkek beszerzésére, illetve utazásra egyaránt a válaszadók ugyanekkora hányada tervezi elkölteni az összeget. Ruházkodásra, divatcikkekre, továbbá egészségügyi szolgáltatásokra egyaránt 4-4% tervezi felhasználni a pénzt, míg jótékony célra a válaszadók 2%-a tervezi fordítani azt.

Mire költenek online és mire offline?

Az szja-visszatérítésben részesülők internetes áruházban a legnagyobb arányban (44%) szórakoztatóelektronikai eszközt terveznek vásárolni, e kategória esetében tervezik a legkevesebben az offline vásárlást (11%), míg a válaszadók 29%-a vegyesen, online és offline tervezi beszerezni ezeket az eszközöket. A háztartási kis- és nagygépek esetén a vegyesen online és offline vásárlók vannak a legtöbben (48%), noha csak offline csupán 7% tervez ilyen eszközt vásárolni, csak online pedig 30%. A legkevésbé (2%) a lakásfelújításhoz szükséges anyagokat, például csempét, festéket, járólapot terveznek online vásárolni a válaszadók, itt az offline beszerzés vezet (32%), noha a mindkét módon vásárolni tervezők száma is magas (29%).

Az szja-visszatérítést a webáruházak közül a legtöbben az eMAG (12%), MediaMarkt (10%) és a Praktiker (10%) választékára költik, de népszerű még többek közt az IKEA (9%) is. Külföldi webáruházból (pl. Amazon és Aliexpress) csupán a válaszadók 1-2 százaléka tervezi elkölteni a visszautalt jövedelemadót, a kitöltők 57%-a pedig a kutatásban felsorolt nagy hazai és külföldi online kereskedők egyikében sem tervez költeni.

Az online beszerzés mellett a legtöbben (45%) az internetes áruházak kedvezőbb árai, a nagyobb választék (39%) miatt döntöttek, illetve azért, mert a közelükben lévő áruházakban nem találták meg a kívánt terméket (31%). Az offline vásárlás melletti legfőbb érv az, hogy így személyesen is meg lehet vizsgálni a terméket (50%), illetve az, hogy sokan élőben egyszerűbbnek érzik a termékek összehasonlítását (24%).

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ezeket a kategóriákat dobta meg az szja-visszatérítés

Azonline piactereken 2022. február 8-tól, tehát már két nappal az szja-visszatérítések folyósításának indulása előtt több termékkategória esetében jelentős forgalomnövekedést lehetett érzékelni.

Február 8. és február 21. között a megelőző hetekhez képest közel 30 százalékkal több háztartási nagygépet vásároltak a cégtől, a legtöbben mosó- és szárítógépet, illetve tűzhelyet rendeltek, a hűtőszekrény a harmadik legnépszerűbb termék volt. A számítógépek összeladása 25 százalékkal emelkedett, ezen belül a laptopoké csaknem másfélszeresére nőtt az előző két héthez képest, míg mobiltelefonból 11 százalékkal fogyott több. Jelentősen, 36 százalékkal lett magasabb a barkácseszközök eladása, amely jelentős részben az elektromos szerszámok népszerűségének köszönhető. Meglódultak (22 százalék feletti növekedés) a szórakoztatóelektronikai eszközök eladásai is, amelyek közül a tévék, a fej- és fülhallgatók, illetve az autós fedélzeti elektronikai eszközök fogytak a leginkább.

Az szja-visszatérítések forgalomnövelő hatása egészen február 25-éig kitartott, ekkortól az Ukrajnában kialakult krízishelyzet hatására a kereslet egyelőre visszatért a szokásos mederbe.

Így költik el a nyugdíjjal kapcsolatos juttatásokat

A GKI Digital kutatása szerint az egyszeri nyugdíjprémium kifizetése a válaszadók 59%-át érintette közvetlenül vagy együtt élő családtag révén. A kifizetett 80 ezer forint értékű egyszeri prémiumot az érintettek jellemzően napi fogyasztási cikkek vásárlására (36%), napi kiadások fedezésére (15%) költötték. A válaszadók 12%-a az összeget tartalékolta, míg 9%-uk egészségügyi szűrővizsgálatokra, szolgáltatásokra költi. Kevesen fordítják a nyugdíjprémiumot termék vásárlására: közülük a legtöbben háztartási nagygépet (4%), illetve egyéb műszaki cikket (3%) vásárolnak az összegből, 4%-uk pedig lakásfelújításra fordítja azt.

A 13. havi nyugdíj elköltése hasonlóan alakul a nyugdíjprémiumhoz: leginkább napi kiadásokra, valamint megtakarításra fordítják a válaszadók.  A kutatásban felsorolt legnagyobb hazai és külföldi kereskedők közül a válaszadók 10%-a az eMAG, 7% a Media Markt és a Praktiker, míg 5% az Extreme Digital, Alza és Tesco üzletekben költené el a 13. havi nyugdíját.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem