Shopping online concept - Shopping service on The online web. with payment by credit card and offers home delivery. parcel or Paper cartons with a shopping cart logo on a laptop keyboard

Ezek a kiskereskedők szakítottak a legnagyobbat a járványon: le is hagyták a konkurenciát

2021. június 22. 18:31

Bár a COVID-19 által fémjelzett 2020-as év óriási kihívások elé állította a kiskereskedőket, az FMCG termékek kereskedelme a lezárások alatt tudott profitálni, az EU 27 országában átlagosan 5,5 százalékos forgalomnövekedést értek el. Ezzel szemben az EU-ban a nem élelmiszer jellegű kiskereskedelemben veszteségeket tapasztalhattak, az eladások3 százalékkal csökkentek. Ezeket a megállapításokat a GfK tegnap tette közzé az európai kiskereskedelemről szóló új, átfogó tanulmányában.

A legnagyobb mértékben Olaszországban (-11,6 százalék), Spanyolországban (-11,0 százalék) és Cipruson (-10,8 százalék) csökkentek a nem élelmiszer jellegű termékek eladásai. Főként a ruházati cikkek és cipők kiskereskedelme esett vissza számos országban, egyes esetekben több, mint 20 százalékkal. Hollandiában viszont a nem élelmiszer jellegű kiskereskedelmi szektor egésze jelentősen nőtt (+6,2 százalékkal). Sok európai országgal ellentétben a fertőzés első hulláma alatt itt a kiskereskedelmi szektor nem volt teljesen lezárva, valamint az online kiskereskedelem is viszonylag erős növekedést produkált. 2020-ban jelentősen meghaladta az előző évet a nem élelmiszer jellegű termékek forgalma: Litvániában (+7,7 százalékkal) és Dániában (+6,2 százalékkal). 

A koronavírus-járvány számos olyan fejlesztést indított el vagy gyorsított fel, amelyek hosszútávon is befolyásolni fogják majd az üzletláncok kiskereskedelmét. Az online kiskereskedelem Európa számos régiójában már nagyon elterjedt. Azonban különösen a műszaki fogyasztási cikkek kiskereskedelmében a többcsatornás (omnichannel) kiskereskedők nagyobb mértékben növekedtek, mint a kizárólag online kiskereskedők

- magyarázza Dr. Johannes Schamel, a kutatás igazgatója. Jól mutatja az idei tanulmány fókuszországa, Németország, hogy a belvárosokban levőkiskereskedőknek a látogatási gyakoriságok alakulása miatt még inkább alkalmazkodniuk kellett, hogy lépést tartsanak.

A tanulmány legfontosabb megállapításainak áttekintése

Vásárlóerő: A 27 uniós ország közül Spanyolországban, Olaszországban és Cipruson volt a legnagyobb a jövedelemcsökkenés, mivel a hosszan tartó lezárások és a gazdaság turizmustól való függésük különösen nagy veszteség volt. Magyarországon, ahol a korábbi években jelentős vásárlóerő növekedésről számoltunk be, 2020-ban szintén nagymértékű visszaesés volt tapasztalható, amiben a forint gyengesége is kulcsszerepet játszott.

A kiskereskedelmi forgalom: 2020-ban az FMCG kiskereskedelmi forgalomaz EU-27 országában 5,5 százalékkal nőtt. Ez részben annak köszönhető, hogy az élelmiszer-fogyasztás a bezárt étkezdék, éttermek és az általános kijárási tilalmak miatt az otthonokba tolódott. A legerősebb növekedés Németországban (+12,4 százalék), Írországban (+10,3 százalék), Ausztriában (+8,4 százalék) és Luxemburgban (+8,0 százalék) volt. Ezzel szemben az EU-ban a nem élelmiszer jellegű kiskereskedelmi forgalom 3,0 százalékkal csökkent.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A kiskereskedelmi forgalom részesedése alakossági fogyasztásból: A korábbi hosszútávú tendenciával ellentétben 2020-ban a 27 uniós országban jelentősen nőtt a kiskereskedelmi forgalom részesedése a lakossági fogyasztásból. Az uniós lakosok átlagosan a fogyasztói kiadások 35,5 százalékát költik a kiskereskedelmi szektorban. A kiskereskedelmi szektor továbbra is Horvátországban (50,9 százalék) és Magyarországon (53,3 százalék) részesedik a legnagyobb arányban a lakossági kiadásokból.

Infláció: Mivel 2020-ban az infláció -részben az olajárak nagymértékű csökkenésének köszönhetően -mindössze 0,7 százalékos volt, 2021-ben az inflációs ráta várhatóan 1,9 százalékra emelkedik. Az infláció emelkedése különösen Németországban várható, ahol az év elején lejárt az általános forgalmi adó átmeneti csökkentése. Itt az árak 2021-ben várhatóan 2,4 százalékkal emelkednek, szemben az előző évi 0,4 százalékkal.

Műszaki fogyasztási cikkek kiskereskedelme: 2020-ban tizenkét nyugat-európai országban a műszaki fogyasztási cikkek értékesítésének csaknem 40 százaléka online történt. A legnagyobb nyertesek a click-and-mortar (azaz a hagyományos és online kereskedelmet egyaránt kínáló) kiskereskedők voltak. Ők 60 százalékkal növelték online eladásaikat -jóval nagyobb mértékben, mint a kizárólag online kiskereskedők (+36 százalék) -, és most először a teljes online értékesítés több mint 50 százalékát teszik ki.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 3. péntek
Tímea, Irma
18. hét
Május 3.
Paranormal nap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem