Az emelkedő árak miatt a svájci vásárlók egyre inkább a nagyobb szupermarketeket vagy a határon túli vásárlást választják.
A várakozásoknak megfelelően komoly visszaesést hozott az április a kiskereskedelmi üzletek forgalmában, ami leginkább annak tudható be, hogy végig és az országban mindenütt érvényben voltak a kijárási korlátozások. 81 hónapja tartó növekedés tört meg azzal, hogy a Központi Statisztikai Hivatal friss adatai szerint több mint tíz százalékkal csökkent az ágazat teljesítménye. Az adatok gyűjtésének kezdete, 2000 januárja óta nem tapasztalt mértékű visszaesés azonban átmeneti jellegű, a folytatásban fokozatos javulás várható. A veszélyhelyzeti intézkedések logikus következményeként történelmi rekordot produkált az internetes és csomagküldő kereskedelem.
A kiskereskedelmi forgalomcsökkenést teljes egészében a koronavírus-járvány hatása okozta. Míg az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek forgalma stagnált, kismértékben nőtt, a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzleteké közel 15 százalékkal, a benzinkutaké több mint negyedével esett vissza áprilisban. Márciussal szemben már a gyógyszertárak és illatszerboltok forgalma is jelentősen, 15 százalékkal mérséklődött, a korlátozások még drasztikusabb következményekkel jártak a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk- (-37 százalék), a használtcikk- (-80 százalék), a textil-, ruházati és cipőüzletekben (-90 százalék).
A csomagküldő és internetes kiskereskedelem a tavaly áprilisi adatokhoz képest több mint kétszeresére növelte forgalmát, amely a teljes forgalom nyolcadát tette ki. A 114 milliárd forintos értékesítési volumen minden korábbi havi adatnál magasabb, több mint negyedével múlja felül az eddigi rekorder 2019 decemberi teljesítményt. A kiugró növekedéshez minden bizonnyal hozzájárult, hogy a kormány megkönnyítette az üzleten kívüli kereskedelmi tevékenység és a csomagküldő kereskedelem végzését a vállalkozások számára. A veszélyhelyzet idején e tevékenységek bejelentés és nyilvántartásba vétel nélkül folytathatóak, ha a kereskedő napi fogyasztási cikket vagy éttermi ételt forgalmaz - áll az ITM közleményében.
Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár elmondta: "Az áprilisi mélypont után a folytatásban minden józan számítás szerint megkezdődhet a kilábalás. Bizakodásra ad okot, hogy január-áprilisi adatok az előző év azonos időszakához képest szerény mértékű emelkedést mutatnak. Az év első hónapjaiban az európai élmezőnybe tartozott a magyarországi forgalomnövekedés, márciusban pedig a kontinensen hazánkban bővült a legnagyobb mértékben a kiskereskedelem. Az üzletek, bevásárlóközpontok újranyitásával, az elhalasztott vásárlások pótlásával ismét emelkedő pályára állhat az ágazat. A második negyedévben átmeneti mérséklődés, majd fokozatos javulás, idővel a magas fogyasztási dinamika visszatérése jelezhető előre."
Mindeközben törvénybe foglalták a kiskereskedelmi adót
A pénzügyminiszter javaslata szerint a kiskereskedelmi adót kizárólag 500 millió forintos éves árbevétel felett kell fizetni, annak mértéke sávosan változik: 500 millió forint és 30 milliárd forint közötti adóalap esetén 0,1 százalék, 30-100 milliárd forint között 0,4 százalék, az ezt meghaladó esetekben pedig 2,5 százalék.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


