Az Aldi, globális diszkont szupermarketlánc, forradalmasítja az élelmiszer-kiskereskedelmet az ALDIgo bevezetésével.
2019-ben 265 milliárd, 2017-19 között 573 milliárd forintunkba került az élelmiszerboltban a drágulás. Sertéspestis, madárinfluenza, klímaváltozás, aszály: feltornázzák a mezőgazdasági alapanyagok árát, ami s bolti árcímkéken is nyomot hagy.
A vásárlónak az is a dolga, hogy ne higgyen a szemének, amikor statisztikáról olvas, hiszen az átlag mögött mindig különbségek vannak. És a vásárlónak mindig minden nagyon drága, akármilyen sok a pénze. Az akciós termékre is azt mondja, mindig annyi kellene legyen az ára. A mezőgazdasági termelői árak korábban 2010-12 között vetettek nagyobb hullámot, az átlagot tekintve 15-20% közötti emelkedéssel. Ezt követően egyes termékcsoportokban voltak ugyan megugrások egy-egy esztendőben, de 2016 végéig összességében nem csúszott 100% fölé a mutató.
2017-ben azonban felfelé indult az mezőgazdasági árszint. Például a gyümölcsfélék ára 20%-kal emelkedett 2017-ben, vagy a zöldségfélék ára 16%-kal nőtt 2018-ban. És ezekben az ármozgásokban a nemzetközi piacok árai diktálták a tempót, de a drágább forint is tett rá egy lapáttal az import alapanyagok vagy egyes távolabbról hozott étekféleségek árára.
2019-ben például a burgonya mezőgazdasági átadási ára 35%-kal, a zöldségféléké 14%-kal nőtt. Az élő állatok áremelkedése is megközelítette a 10%-ot. Az élelmiszeriparnak sincs sok választási lehetősége, kullogott a mezőgazdasági árak után. És a boltos sem hagyhatta a füle mögött a ceruzáját, hiszen emelkedtek a beszerzési árai.
Rövidülnek a bevásárlólisták
A háziasszonyok, ha írják, vagy éppen diktálják a bevásárló listáikat, nem csak azon törik a fejüket, hány kilót, litert cipekedjenek haza, hanem azon is, mennyivel is kell többet fizetni azért a kiló kenyérért, húsért mint legutóbb. Az elmúlt három esztendőben az élelmiszerboltok bevétele, az az összeg, ami a nyugtákon van, 24%-kal emelkedett 2019-ig három esztendő alatt. Volumenben - mennyiségben, kilóban, literben, darabban - ez viszont már csak egy 10%-os növekedést jelentett. A különbség a drágulás mértéke.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
És ebből az kerekedik ki, hogy az élelmiszerboltosok bevételének, vagy fordítva, a háziasszonyok kiadásának felét megette az infláció. A mérték pedig évről-évre emelkedett. Azért az élelmiszerboltokban zömében élelmiszert vásárolunk, de persze van ott más is. Fordítva közelítve, étekféleségeket más boltokban is lehet venni, így azért összességében hű képet adhat a boltos forgalom változása. És úgy tűnik, 2020-ban sem lesz jobb a helyzet.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Halál az országúton
- Ha allergiás, akkor erre nagyon figyeljen
- Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát
- Az oroszoknak még több harci robot kell
- Sakkvilágcsúcsot döntött egy nigériai játékos - videó
- Kínai Nagydíj: Verstappené a Red Bull 100. pole pozíciója