Egy különleges figyelmeztető tábla bukkant fel Alsóvároson, amely nem az autósokat, hanem a környék macskáit védi. A kezdeményezés egyszerű üzenetet közvetít!
34 féle száraz macskaeledelt tesztelt a Tudatos Vásárlók Egyesülete a termékcímkén szereplő információk alapján. Értékelték, hogy mennyire részletes a tájékoztatás, és milyen összetevőket tartalmaznak a tápok. Úgy tűnik, hogy tájékoztatás terén még van hova fejlődniük a gyártóknak.
A tesztben elsősorban a tájékoztatás részletességén, valamit a tápok állati fehérje (hús- és állati származék) tartalmán volt a hangsúly - hiszen a macskáknak, mint ragadozóknak ez a legfontosabb tápanyagforrásuk. A gabonafélék puffadást okozhatnak, így ezek az összetevők mindenképpen kerülendők, ezért jó, ha az összetevő lista végén szerepelnek.
Esszenciális aminosav a macska számára a taurin, önállóan azonban nem tudja szervezete előállítani, ezért pótolni kell. Ennek hiányában a macska megvakulhat, idegrendszeri és emésztési problémák léphetnek fel, így mindenképpen fontos, hogy a tápok tartalmazzák ezt az összetevőt, ideálisan 100 mg/100 gramm arányban - mondta Dr. Hill István állatorvos, a budapesti Dr Hill Kisállatrendelő vezetője, a TVE szakértője.
Az Európai Unióban nincs kötelező jogi szabályozás az állateledelek összetételének és analitikai összetevőinek minimális értékeire vonatkozóan, csak a különböző szakmai szervezeteknek vannak erre vonatkozó ajánlásai.
Eredmény
A tesztben zömmel a drágább (2100-4000 Ft/kg) szakáruházi sajátmárkás termékek vezetik a listát, de szintén az élmezőnyben találjuk szupermarketek és drogériák olcsóbb, saját márkás termékeit is 1200-1300Ft/kg egységárral. Ezek főleg magas állati fehérje tartalmuk miatt kaptak sok pontot, többségüknél a gabona nem az összetevő lista elején szerepel, valamint azért, mert a csomagolásról viszonylag részletesen kiderül, hogy mi van termékben.
A teszt alapján úgy tűnik, a tájékoztatás nem a gyártók erőssége. A 34 termékből mindössze ötnél tüntette fel a gyártó mindegyik összetevőt százalékos arányban. 14 macskatápnál még az sem derül ki, hogy mennyi hús vagy állati származék van bennük, de a többi összetevőről se sokat tudunk meg. Ez utóbbi termékek a lista végére kerültek. Van közöttük olcsóbb saajátmárkás termék, de prémium árkategóriás is.
A tájékoztatás nem árfüggő
A három legdrágább, 4.000 Ft/kg fölötti egyésgáron kapható cicatáp közül mindössze egynél, aSelect Gold - Sensitive Adult - marha burgonyával nevű terméknél tüntetett fel minden összetevőt százalékosan a gyártó. A Hill's Science Plan - Indoor cat nevű tápnál csak a hústartalom derül ki, de ez is csak az angol nyelvű címkéről. A Royal Canin - Home Life - Indoor még ennyire sem tájékoztatja a vásárlót, vagyis ott még a hústartalom se derül ki a vásárló számára. A listavezető termékeknél a hústartalom 40-60% között mozog.
A dobogó legfelső fokán a Fressnapf terméke, a Kitty’s Cuisine felnőtt macskáknak való marha ízesítésű tápja végzett. Azzal szerzett sok pontot, hogy többféle állati fehérjeforrást tartalmaz, nincs benne gabona, ellenben sokféle zöldség igen. Az összetevőlista hiánytalan százalékos adatokat közöl, megfelelő a taurintartalma, A- és D-vitamint is tartalmaz, a csomagolás pedig visszazárható, ami fontos szempont a száraztápoknál az eltarthatóság miatt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A második helyen végzett Premiere Adult baromfi ízesítéssel szintén a Fressnapf terméke. Nem sokkal lemaradva a listavezetőtől, szintén magas hústartalom, zöldség összetevők miatt, valamint azért, mert itt is minden összetevőt százalékosan feltüntettek.
Harmadik helyen megosztva két szintén Fressnaps-termék (IAMS for Vitality - csirkehússal, felnőtt és idős, lakásban tartott macskáknak, Real Nature - Adult - Pure Beef) valamint a Müller drogárialánc Pet Bistro - Házias konyha - sok szárnyashússal és burgonyával nevü sajátmárkás terméke végzett. Nem sokkal maradt le mögöttük negyedik helyen a Tesco Pet Specialist Premium - Adult friss csirkével és kukoricával sajátmárkás terméke.
Mindegyiknél viszonylag magas volt a hústartalom, ha nem is minden, de sok összetevőt jelöltek százalékosan, és a taurintartalmuk is magas.
A sereghajtók többnyire azért veszítettek pontot, mert az összetevőlistát a gabonafélék vezetik, hústartalmuk elenyésző, vagy egyáltalán nem derül ki, az összetevők részletezésével, százalékos arányával nem fárasztották magukat a gyártók.
Kis állat nagy biznisz
A kisállattartás nagy üzlet az Európai Unióban, ezen belül Magyarország vezető szerepet tölt be. Az állateledelekből az EU-ban csak 2017-ben 8,5 millió tonna fogyott 20,5 milliárd euró értékben, az állattartáshoz kapcsolódó egyéb termékekre és szolgáltatásokra pedig ezen felül még összesen 16 milliárd eurót költöttünk.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








