Napi egymilliárd étkezésnek felelne meg a 2022-ben világszerte feleslegesen kidobott élelmiszer az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) szerdán közzétett jelentése szerint.
A minőségi szaloncukrot keresik a magyar vásárlók.
A szaloncukor a legismertebb magyar karácsonyi édesség: a számok azt mutatják, hogy népszerűsége nem csökken, sőt, egyre inkább a minőséget keresik a vásárlók. De van, ami a magas minőségből is kiemelkedik, sőt, inkább pralinét kapunk szaloncukornak álcázva.
A Magyar Édességgyártók Szövetségének adatai szerint tavaly 3,4 milliárd forint értékben fogyott a szezonális édességekből, ami 655 tonnának felel meg. Szaloncukorból 5,5-6 milliárd forint értékben, 3500-4000 tonna került a kosarakba.
A szövetség szerint a választáskor a legfontosabb az, hogy valódi csokoládéból készüljön a termék, míg az ár csupán a harmadik helyet foglalja el a fogyasztói döntéshozatalban. Mindez a forgalomban is megmutatkozik: a piaci szereplők szerint az eladott mennyiség évről évre kissé csökken, míg az árbevétel stagnál.
De hogy kerül az édesség a fára?A szaloncukor igazi hungarikumnak számít. Őse, a fondant-cukor a 14. századi Franciaországból eredeztethető, ennek a magyar verziója a 19. század első felében került fel a karácsonyfákra. Kezdetben csak a gazdagabb családok engedhették meg maguknak, hogy karácsonyfát állítsanak. Mivel a szalonokban díszítették fel a fát, innen kapta a nevét az édesség.
Kezdetben egyszerű cukorkaféleségeket, csokoládé golyócskákat burkoltak selyempapírba, majd színes sztaniolba. Annak ellenére, hogy a cukorka a XIX. század közepén jelent meg hazánkban először, 1891-ben Hegyesi József "magyar-franczia szakács és vállalkozó" már tizenhétféle szaloncukor receptet említ.
A szaloncukrot száz évvel ezelőtt nagy becsben tartották: sokan meg sem ették, évekig őrizgették az újabb és újabb ünnepre, mások csak a papírjára vigyáztak, abba csomagolták a következő évben a saját maguk főzte szaloncukrot. A századfordulótól indult meg a cukorka- és csokoládégyárak (tömeg)termelése, hiszen a fokozatosan javuló minőség, az egyre tetszetősebb csomagolás, a széles körű választék és a kézműves készítményeknél lényegesen szolidabb árak gyorsan meggyőzték a vásárlókat.
Az első és a második világháború idején visszaszorult a gyári szaloncukor-termelés. A szaloncukor tömeges megjelenése az ötvenes években következett be, ez persze a minőség gyengülésével járt együtt. A klasszikusan széles választék a piacgazdasággal jelent meg újból, ma már több tucat gyártó termékei közül válogathatunk.
Van, ahol pralinét kapunk szaloncukornak álcázvaASzamos manufaktúraa minőségnek és a látványnak a legmagasabb színvonalát képviseli a szaloncukor-készítésben is. A családi vállalkozásnak ugyanolyan magas elvárásai vannak a karácsonyi édesség gyártásakor, mint más termékeiknél. Az idei ünnepekre szóló kínálatukkal ismét a legmagasabb minőség elérése volt a cél, így egy átlagos szaloncukor helyett pralinés íz- és formavilág kerül napvilágra a selyempapír felbontásakor!
ASzamos szaloncukor gyártása sem új keletű. Bár sokan azt gondolják, hogy vásárláskor csak marcipán szaloncukorban gondolkodhatnak, ezen bőven túlmutat a kínálat. Hiszen a manufaktúra a megszokott klasszikus marcipános szaloncukrok mellett mézes-narancsos fehércsokoládé krémes, karamell vaníliás fehércsokoládé krémes és sós-mandulás csokoládékrémes pralinékat is selyempapír köntösbe öltöztetett.
A Szamosnál ismét igyekeztek valamit visszahozni régi időkből, megidézni a kort, amikor a csokoládé még ritkaság számba ment. Manapság, amikor az ünnepek alatt szinte korlátlanul csemegézhetünk a finomságoktól roskadozó karácsonyfáról, már eszünkbe sem jut, hogy megbecsüljük ezt a ritka portékát. Legyen a szaloncukor ismét olyan édesség, amivel megkínáljuk vendégeinket, megajándékozzuk ismerőseinket, valóban díszét adva "szalonunknak". 2017-ben a Szamos szaloncukor élvezete ünnepi, emelkedett pillanat!
(x)
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Ha autót vezet, akkor egy életveszélyes jelenség fenyegeti
- Friss kutatás: súlyos veszélyt jelent a használt sütőolaj
- Így robban be a nyár a tavaszba – mutatjuk a húsvéti hétvége időjárását
- Halálos baleset, ittas vezetés, rendőri ellenőrzés – így vezettek a magyarok 2023-ban
- Fontos frissítés érkezik most a Samsung telefonokra
- Vigyázat, baleset esetén már nemcsak a bírság és a jogosítvány elvesztése fenyeget