12 °C Budapest
Tönkrement az akciós iskolatáska? Akkor ezt jobb, ha tudod

Tönkrement az akciós iskolatáska? Akkor ezt jobb, ha tudod

2017. augusztus 18. 13:01

Hatalmas kedvezmények, leárazások, akciók iskolakezdésre - az áruházláncok már közzétették a leárazott tanszereket, egyéb kedvezményeiket, de a nagy forgatagban nem árt több mindenre ügyelni! Ha hibás volt a termék, a leárazás ellenére is ugyanolyan fogyasztóvédelmi lehetőségek illetik meg a fogyasztókat! Nincs kötelező, egyéves garancia például a 10.000 Ft feletti iskolatáskára, van viszont az ilyen vételár feletti számológépre, diktafonra, hangszerre, sporteszközre, laptopra!

A vállalkozásoknak a fentiek mellett szintén nem árt ügyelniük a tisztességes akciós ajánlatokra, így például arra, hogy csak úgy hirdessék a kedvezményeket, ha a reklámozás körülményeinek megfelelő időtartamban és mennyiségben ténylegesen elérhetőek a fogyasztók számára az árucikkek a készleten! Itt vannak a Budapesti Békéltető Testület tanácsai.

Leárazásokkal, nagy kedvezményekkel várják az áruházláncok a szülőket az iskolakezdés alkalmából. Ugyanakkor ahol vásárlás van, ott könnyen lehet fogyasztóvédelmi probléma is, és nem árt észben tartani több dolgot mind a fogyasztóknak, mind pedig a vállalkozásoknak! Fontos, ha például az iskolatáskának, tornacipőnek vagy tornaruhának csak annyi a "baja", hogy nem tetszik a diáknak, akkor emiatt még nem lehet reklamálni! Ennek ellenére az áruház biztosíthatja azt is, ha a termék nem olyan, mint amilyet vártak, akkor adott időn belül még esetleg vissza lehet vinni, érdemes erre a szülőknek külön rákérdezniük! Azonban azt is tudni kell, hogy a vállalkozásoknak nem kötelességük visszavenni a terméket, ha az hibátlan, és arról saját maguk döntenek.

Természetesen más a helyzet akkor, amennyiben tényleg hibás volt az árucikk, például gyári hiba vagy más hasonló ok áll fent! Ilyenkor a fogyasztó kérheti a vállalkozástól - a nagy akció ellenére is, mert különbség nincs - , hogy ingyenesen javítsák meg a terméket vagy ha azt nem tudják, esetleg nem akarják, akkor pedig cseréljék, szintén díjmentesen! Ennek hiányában pedig a vételár leszállítását, illetve a teljes vételár visszatérítését is kérni lehet.

Ha a megvételtől hat hónapon belül merült fel a fogyasztóvédelmi probléma, az áruháznak be kell bizonyítani azt, hogy a hiba oka csak a vásárlást követően keletkezett,

amennyiben ezt nem teszi meg, úgy köteles eleget tenni a fogyasztó fenti igényének! Hat hónapon túli hiba esetén viszont már a fogyasztónak szükséges bizonyítani, hogy eleve hibás volt az árucikk, amit megvett (például egy független szakvéleménnyel). Összességében pedig a hiba miatt a vásárlástól számított két évig lehet reklamálni, ezt követően már nem lehet fordulni a vállalkozáshoz például a kijavítási, kicserélési igénnyel.

Fontos odafigyelniük arra is a fogyasztóknak, hogy a fentiek mellett az áruházak még külön garanciát vállalhatnak bizonyos termékekre, sőt egyes árucikkekre az kötelező is. Így kötelező jótállás jár bizonyos vételár felett a tartós fogyasztási cikkekre, amelyeket tipikusan iskolakezdésre vesznek, mint például a 10.000 Ft feletti: zsebszámológép, számológép, diktafon, sporteszköz, hangszer, laptop, notebook, PDA-készülék (az iskolatáskára viszont nincs kötelező jótállás!). Ezeknél a felsorolt termékeknél jó tudni, egyéves garanciát mindenképp kell vállalnia az áruháznak, ami azt jelenti, hogy a garanciaidő alatti hiba esetén az eladónak szükséges bizonyítani, miszerint az eladáskor a termék még hibátlan volt. Sőt, ez esetben külön jótállási jegyet is adni kell a fogyasztónak!

Erről is tudni kell, hogy ha a jótállási jegy átadása mégsem történt meg, úgy a számlával-nyugtával még ugyanúgy lehet a jótállási jogokat (ugyanazok, mint a fentiek: kijavítás, kicserélés, vételár-leszállítás, vételár-visszatérítés) érvényesíteni a jótállási időn belül! Egyúttal azért sem utasítható el a fogyasztó igénye, ha a jótállási jegy esetleg rosszul lett kiállítva az áruház részéről.

Mindezek mellet is érdemes odafigyelni arra, hogy ha a jótállási jegy megvan, nem követelheti a cég még mellé külön a számla-nyugta bemutatását is! Ez utóbbi csak akkor kötelező, ha esetleg a fogyasztónál nem lenne meg maga a jótállási jegy. Nem árt azt sem tudni, hogy ha esetleg a tartós fogyasztási cikkek esetében egy évnél hosszabb garanciát biztosítanak, vagy pedig a tartós fogyasztási cikknek nem minősülő termékre vállal az áruház saját garanciát, akkor azt már külön feltételhez köthetik, ezért ennek mindig alaposan utána kell nézni!

Ha a fogyasztók a vásárlás után azt tapasztalják, hogy hibás a megvett termék, akkor haladéktalanul, de legkésőbb két hónapon belül vigyék azt vissza, amennyiben ezt nem teszik meg, akkor az ebből fakadó kárt ők viselik! Ne feledjék azt sem, hogy a hibás árucikk miatt bejelentett igényről jegyzőkönyvet kell felvennie az áruház alkalmazottjának és annak egy példányát a fogyasztónak át kell adni! Ezt a jegyzőkönyvet a vállalkozások három évig kötelesek megőrizni és bemutatni az ellenőrző hatóságnak, ha azt kérik!

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Amennyiben esetleg a vevőszolgálatos vagy aki a vásárlói panaszok kezelésével foglalkozik, nem tud nyilatkozni rögtön arról, teljesíthető-e a fogyasztó hibás termék miatti igénye, úgy az áruháznak a panasszal kapcsolatos álláspontjáról legkésőbb öt munkanapon belül, igazolható módon kell tájékoztatnia a fogyasztót!

Ha kijavításra vette át a vállalkozás az adott árucikket, úgy külön elismervényt kell adni a fogyasztónak arról, mikor mehet érte vagy pedig ezt az időpontot a jegyzőkönyvben szükséges feltüntetni számára, de az előírások szerint törekedni kell ugyancsak a tizenöt napon belül történő kijavításra, vagy épp az e határidőn belül történő cserére, ha ilyen célból vették át a vállalkozások a terméket.

Végül, de nem utolsósorban a vállalkozásoknak arra is ügyelniük kell, hogy az akciók reklámozása és teljesítése, az eladás során is az ésszerűen elvárható szintű szakismerettel, és a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható gondossággal járjanak el, és az áruval kapcsolatban minden szükséges információt megadjanak a fogyasztónak! Ellenkező esetben ugyanis akár tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot is megvalósíthatnak, amelyet törvény tilt.

Tételes lista szól például arról, hogy a leárazás során milyen gyakorlat számít mindenképpen tisztességtelennek. Ez alapján nem lehet úgy akciót hirdetnie az áruháznak, hogy az adott terméket vagy a helyettesítésre szánt árut feltehetően nem tudja majd az akció hatókörére és a kedvezményes árra figyelemmel a megfelelő időtartamig és mennyiségben szolgáltatni vagy beszerezni, ez tipikus csalogató reklám!

Ugyanígy tilos a fogyasztót azonnali döntéshozatalra késztetni azzal a valótlan állítással, hogy az adott termék például csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre az ígért, kedvező árral!

Ügyeljenek arra is a vállalkozások emellett, hogy a törvényes fogyasztóvédelmi jogokról (például: kellékszavatossági jogok, kötelező egyéves garancia) szóló tájékoztatást ne állítsák be úgy, mintha ez csak saját, a termékhez járó ajánlatuk lenne, mert ez minden körülmények között tisztességtelen! Szintén érdemes figyelni arra, miszerint a másik vállalkozás termékéhez hasonló terméket nem lehet szándékosan úgy reklámozni, hogy a fogyasztók valótlanul azt gondolhassák, mindkét árut ugyanaz a cég állította elő!

A Budapesti Békéltető Testület felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy ha bármilyen fogyasztóvédelmi problémájuk van a nagy leárazások során megvett termékekkel, vagy más ügyben nem jutnak megegyezésre a vállalkozással, forduljanak bátran a fővárosi és a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez, amelyek ingyenes, gyors lehetőséget kínálnak a vita megoldására

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. április 17. szombat
Rudolf
15. hét
Április 17.
Hemofília világnap
Április 17.
Cirkuszok világnapja
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?