Kiderült az igazság a magyar boltok akcióiról

2015. július 2. 05:50

Meghökkentő adat látott napvilágot a boltok akcióiról. Egy nemzetközi kutatás szerint tízből hat kiskereskedelmi akciót veszteséggel zárnak az élelmiszert, háztartási vegyi árut vagy kozmetikumot gyártó vállalatok. Ráadásul ez a mérleg egyre romlik. De hogy állunk mi magyarok az akciókhoz? Kedveljük őket, vagy inkább elfordítjuk a fejünket, és csakazértis a drágábbat vesszük?

Ráfizetnek a cégek a kiskereskedelmi akciók többségére

- röviden így foglalhatnánk össze annak a nemzetközi kutatásnak az eredményét, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat végzett.

Tízből hat kiskereskedelmi akción ugyanis buknak az élelmiszert, háztartási vegyi árut vagy kozmetikumot gyártó vállalatok. Ez különösen annak tudatában megdöbbentő, hogy sok világcég (például a kozmetikai óriásvállalatok, az élelmiszermultik)

árbevétele 20 százalékát is eladásösztönző akciókra fordítja.

Legmagasabb a veszteséges élelmiszer-kiskereskedelmi akciók aránya az USA-ban (71 százalék), majd sorrendben következik Franciaország, Egyesült Királyság, Spanyolország, Németország, Kanada és Olaszország.

Érdekes, hogy a briteknél például a legsikeresebbek a mosogatógép-tabletta akciók. Ha viszont a mosogatószivacsokat értékelik le, az a legnagyobb bukta: gyakorlatilag senki nem vásárol több szivacsot azért, mert olcsó.

"Szuper ár" táblák egy budapesti szupermarketben (képünk illusztráció)

A németeknél a müzli szelet-akciók azok, amik a leghatásosabbak között vannak: ha viszont a rágógumi árát viszik le (vagy például 1-et fizet, kettőt kap kedvezmény van), az alig jár azzal, hogy többet vennének.

Mi a helyzet nálunk?

A magyar vásárlók is sok promócióval találkoznak, és még mindig érzékenyebbek rájuk, mint az európai átlag

 - mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője.

A korábbi évekhez képest azonban már kevesebb magyar fogyasztó hajlandó boltot vagy márkát váltani egy-egy előnyös akció kedvéért. Mind többen alakítják ki azoknak a boltoknak a körét, ahol általában vásárolnak, és ott keresik a promóciókat.

A magyarok többségét mágnesként vonzzák az akciók

Felmérések szerint a magyar vásárlók kétharmada tisztában van azoknak a termékeknek az áraival, amit általában vásárol, és az árak változásait is észleli. Bár a maradék egyharmad csupán néhány termék árát ismeri, de azt szintén észreveszi, ha változnak az árak.

A magyarok átlagosan 3-4 különböző üzletben intézik a bevásárlást, de a vonzó promóciók is nagyon fontosak számára, minden harmadik ember hajlandó boltot váltani az akciók miatt, sokan pedig kedvenc boltjukban keresi az árengedményeket.

A fogyasztóvédők tanácsai

Megtévesztő tevékenységnek minősül, ha a vállalkozás a terméken, annak csomagolásán, illetve egyéb kommunikációs eszköz útján a termék eladási áraként a ténylegesen fizetendő árnál alacsonyabb árat jelöl meg - derül ki a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tájékoztatásából.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat az a vállalkozás, amely az általa meghirdetett akciós eladási árnál magasabb áron értékesíti termékét.

De az sem szabályos,

ha a feltüntetett akciós eladási árhoz képest magasabb (eredeti eladási) áron történik az értékesítés,

ha egy nem akciós termékre vonatkozóan a kedvezményes időszak lejártát követően az akciós tábla kint marad,

ha az akciós árkiírást már az akciós időszak előtt kihelyezik, vagy

ha a pénztárgépben nem aktualizálták az akcióknak megfelelően az eladási árakat.

Megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül a "2-t fizet 3-t kap" valamint a "+ 50% ingyen" típusú akciós termékek esetében, ha az akciós terméket az ajándék, illetve ajándékrész nélkül árusított termék árához képest magasabb áron értékesítik.

Megtévesztő az is, amikor a feltüntetett árkedvezmény mértékénél kisebb kedvezményt számolnak.

 

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 29. hétfő
Péter
18. hét
Április 29.
A tánc világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem