A magyar vásárlók tudják a titkot? Így spórolnak a profik

Pénzcentrum
2013. május 15. 05:39

A gazdasági nehézségek hatására látványosan alakul át életünk Európában. A felmérések szerint igencsak megváltoztak fogyasztási szokásaink az elmúlt években, szinte észre sem vesszük, és egyre inkább elmegy a kedvünk a hagyományos vásárlástól, kezdjük unni a klasszikus márkákat, közben pedig olyan lehetőségekkel ismerkedünk meg (újra), mint az alternatív fogyasztás, az újrahasznosítás, a használtcikk-piac, vagy a csoportos vásárlás.

Az öt éve kezdődött válság minden bizonnyal tartósan beírja magát az európai polgárok tudatába és módosítani fogja fogyasztási szokásaikat. A gazdasági válság következtében elterjedt szokások látványosan fogják meghatározni a jövő fogyasztását- állítja a tavaly decemberben, 12 európai országban elvégzett Cetelem Körkép fogyasztói felmérés.

Az alap: kevés a pénzünk

A pénzeszközök hiánya olykor gátolja a vásárlásra irányuló vágyat. Ezt bizonyítja, hogy átlagosan minden harmadik európai polgár úgy véli, a pénzhiány valóban kihat vásárlási kedvére. A kelet-európaiak hajlamosabbak az efféle frusztrációra: a magyarok és a románok harmada, a lengyelek és csehek (mindkét nemzet 38 százaléka), valamint a szlovákok fele kirekesztve érzik magukat a vásárlásból a pénzhiány miatt.

A tartós válság némiképp lefékezi az európai polgárok vágyait, akiknek vásárlási kedve lelohadni látszik: csak 13%-uk vélekedik úgy, hogy van pénze vásárlásra és ezt ki is használja. Egy egyedülálló tény rendkívül jól példázza az európai fogyasztó ötévnyi válság után kialakított új gondolkodásmódját: átlagosan az európai fogyasztók 17%-a gondolja, hogy van pénze vásárlásra, de kiemelik, hogy ehhez nincs különösképpen kedvük!

A mélyreható változások a márkákat is arra ösztönzik, hogy újragondolják arculatukat és az új megközelítéseknek megfelelő társadalmi-ökológiai vetületekkel ruházzák fel azt. Igaz ugyan, hogy a fogyasztók elsősorban a jó ár/érték arány miatt vásárolják termékeiket, de választásukat a származási országban történő foglalkoztatás tiszteletben tartásán, a környezetvédelmen, az alapanyagokról és a gyártási folyamatokról szóló információk megosztásán és az egészségre gyakorolt hatásokon alapuló szempontokkal is indokolják. Sőt, sokan ennél tovább is mennek, és szívesen alakítanának ki partnerségi viszonyt a márkákkal árucikkeik piaci bevezetését megelőző tesztelés céljából.


Az internet a legjobb szövetséges a tudatos vásárláshoz

A fogyasztáscsökkentés ugyanakkor a jobb fogyasztással jár együtt, és az internetnél keresve sem találni jobb szövetségest a vásárlóerő optimalizálására: az internet ma ár-összehasonlító oldalakkal és közösségi hálózatok weboldalaival, a mobil-kereskedelemmel és a pénztárca természetes kiterjesztését jelentő mobilfizetéssel hódít.

A túlzott egyéni fogyasztás ideje lejárt és átadja helyét egy olyan fogyasztásnak, amelyet jobban áthat a közösségi és emberbarát jelleg. Miért lenne érdemes távoli és hideg üzletekbe vándorolni új termékek vásárlása és felhalmozása céljából, amelyek ráadásul jobban ki is fosztják a pénztárcát, ha ugyanaz a termék, alig használt állapotban a közvetlen szomszédnál is rendelkezésre áll? Más szavakkal kifejezve, miért vegyünk újat, amikor csinálhatunk a régiből újat?

Ez az egyszerű paraszti észre valló elv a következő három fontos, egyszerre jelentkező és tartós jelenség kapcsán újra értelmet
nyer:

• a válság arra ösztönzi a háztartásokat hogy továbbra is jól, de kevesebb pénzből tudjanak vásárolni;

• a közösségi internet eszközként szolgál a fogyasztók számára, hogy kapcsolatot teremtsenek egymás között;

• a környezettudatosság a termékek felhalmozása és ezáltal a környezet megterhelése helyett újrahasznosításra ösztönzi a fogyasztókat.

Így a tegnap még szélsőségesnek vagy a létszükségletek kielégítését célzó fogyasztási szokásokat holnap mindenki alkalmazni fogja.

Új szokások: így spórolunk a 2010-es években

Egyre több híve van az újrahasznosításnak

Legyen szó lomtalanításon összeszedett bútorokról, amelyekkel teljesen ingyen díszíthető fel a lakás retro/vintage stílusban, vagy a nagylelkű családok által a gyűjtőhelyeken leadott babaruhákról, az újrahasznosítás ötlete az európaiak több mint kétharmadát meghódította... Ráadásul az elkövetkezendő években is várható az új hívek csatlakozása, így az újrahasznosítók köre az európai polgárok háromnegyedét fogja felölelni!

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 18 917 331 forintot 10 éves futamidőre már 6,55 százalékos THM-el,  havi 214 520 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,73% a THM, míg a MagNet Banknál 6,85%; az Erste Banknál 6,91%, a K&H Banknál 6,98%, a Raiffeisen Banknál pedig 7,00%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Használtcikk-piac: egy nem is olyan új reflex

A zsibárukért és ócskaságokért rajongó fogyasztók körében eddig is népszerű használtcikk-piacok az internet segítségével soha nem látott forgalmat bonyolítanak le. Jó üzletet kötni továbbra is használtcikk vásárlással lehet, főleg az ínségesebb időszakokban. Míg régen a vásárlónak nehéz volt ráakadnia a keresett használt árucikkre lakóhelye közelében, a specializálódott internetes honlapok (pl. Vatera) a kereslet és a kínálat gyors összekapcsolásával nagyban megkönnyítette a fogyasztók feladatát.


Az európai polgárok használtárucikkek iránti rajongása tulajdonképpen nem új keletű. Az internetes honlapok csupán a gyermekkor bolhapiacát váltották fel. De az a technológiai többletérték, amelyet az internet az online kereséssel, a tér-és
időbeli korlátok megszüntetésével, a fogyasztók közötti társadalmi érintkezés megteremtésével a használtcikk-piachoz ad,
lehetővé teszi, hogy valódi fogyasztási reflexszé váljon.

Csere: a világ legősibb fogyasztási módja a kor szelleméhez igazodik

A felmérés szerint a kereskedelmi rendszer még radikálisabb alternatívájaként az árucsere kissé háttérbe szorul az európai fogyasztók szokásainak palettáján (közel egyharmaduk alkalmazta már ezt a gyakorlatot). Ugyanakkor a gazdasági előnyök, valamint a csere öröme az európai lakosság több mint felét meg fogja győzni arról, hogy érdemes lesz kipróbálni e módszert is a jövőben.

A használtcikk-piachoz hasonlóan a cserére specializálódott internetes honlapok megjelenése megkönnyítette e gyakorlat elterjedését, amely még inkább arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy a közvetítők elkerülésével (ideértve a pénzügyi közvetítőt is!) elforduljanak a hagyományos útvonalaktól...


A közvetítők megkerülése végső soron elősegíti a fogyasztók egymás közötti közeledését: már korábban is láthattuk, hogy noha a fogyasztó elsősorban a jó üzletet keresi, nem bánja, ha egyúttal kapcsolatokat alakít ki és értelmet ad fogyasztásának, miközben eltávolodik a kereskedőktől, akikben a bizalma a válság előrehaladásával megingott.

A fogyasztók összefogva ráébrednek, hogy jövőjük záloga az egységükből származó erő. Az együttműködő fogyasztás ötlete, melynek alapja, hogy a fogyasztók csoportokba tömörülnek, hogy nagyobb súllyal essenek latba a kereskedőknél és a gyártóknál, szintén nem tegnap született meg: a fogyasztói egyesülések évtizedek óta léteznek Európa-szerte.

De az összefogáson alapuló fogyasztás napjainkban és a jövőben a csoportos vásárlástól az egyéb megosztási módokig újabb és újabb formákat fog ölteni, s az egyes módozatok népszerűségét a fogyasztó dönti el.

Csoportos vásárlás, vagyis összefogás az előnyökért

A kínálat bővülésével és a gyártók erre irányuló vállalkozó kedvének növekedésével az európai fogyasztók egyre nagyobb számban választják a csoportos vásárlás lehetőségét. A kuponos/bónuszos internetes honlapok által széles közönség számára elérhetővé tett vásárlási mód vonzó árakat biztosít a vásárlók számára... azzal a feltétellel, ha elég nagyszámú vásárlói csoportot alkotnak.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. december 14. szombat
Szilárda
50. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33