11 °C Budapest

Kevesen keresik tudatosan a hazai élelmiszereket

2010. november 10. 04:42

Egy felmérés szerint az Aldi boltok polcain található a legkevesebb magyar termék, míg a legtöbb a Match, a CBA és a Coop áruházaiban található. Kialakult egy olyan, egyre növekvő réteg is, amely tudatosan keresi a hazai termékeket.

A Hungarikum Szövetség megbízásából a Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszéke idén ősszel felmérést végzett a magyar élelmiszertermékek hazai kiskereskedelemben betöltött arányáról.

A 12 legnagyobb - 3 hazai és 9 nemzetközi tulajdonú - Magyarországon tevékenykedő kereskedelmi lánc egy-egy véletlenszerűen kiválasztott egységében lefolytatott egyszeri állapotfelvétel során 10 termékcsoportot (húskészítmény, tálcás baromfihús, tálcás sertéshús, tojás, joghurt-kefir- tejföl, sajt-sajtkészítmény-túró, tej, zöldség-gyümölcs, méz, lekvár) mértek fel. A termékcsoportok kiválasztásánál meghatározó szempont volt, hogy az idetartozó termékek előállíthatók legyenek Magyarországon is (tehát például a déligyümölcsök, illetve nem-szezonális árucikkek nem szerepeltek a felmért termékek között).

 

Magyar termékek aránya a magyarországi üzletláncok kínálatában, termékcsoportonként, % (Forrás: Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszék)


Dr. Podruzsik Szilárd, a Corvinus Egyetem docense a kutatás eredményeit ismertetve elmondta: Egy objektív viszonyítási rendszer kialakítása érdekében minden olyan élelmiszert hazainak tekintettek, amelynek csomagolásán előállítási/származási helyként Magyarország volt feltüntetve. (Így például magyarnak tekintették a holland sertés húsából Magyarországon készült hústermékeket is.)

A felmérés eredményeképpen a különféle termékkategóriákban igen eltérő hazai beszállítói részarányt mértek. Míg egyes termékcsoportoknál - például a tálcás húsoknál, illetve tojásnál - ez az arány 90% feletti volt, másoknál így például a tejtermékek esetében - a friss tej kivételével - a hazai eredetű termékek aránya alig haladta meg az 50%-ot.

Szintén szembetűnő, hogy komoly különbség tapasztalható a hazai tulajdonú és a nemzetközi tulajdonú láncok magyartermék-kínálata között. A hazai láncok a vizsgált kategóriákban 82,01%-ban tartottak magyar márkákat, míg a nemzetközi láncoknál ugyanez az arány csaknem 10%-kal alacsonyabb szintet - 72,84%-ot - ért el.

Magyar termékek aránya a magyarországi üzletláncok kínálatában, áruházlánconként (Forrás: Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszék)


A felmérés negatív győztese - a legtöbb külföldi áruval - az Aldi, a Lidl és a Penny market lett, míg a legtöbb hazai árut a Match, illetve a CBA és a Coop áruházaiban találták.

Tudatosan keressük a hazait?

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A felmérés készítőinek szakértői véleménye szerint jelentős változást az eredményezhetne a jelenlegi piaci viszonyok között, ha élelmiszeriparunk legalább a környező országoknak megfelelő köz-és adminisztratív terhek mellett tevékenykedhetne, illetve a hazai fogyasztó tudatossága folyamatosan a magyar termékek keresletének irányába mozdulna el. Felmérések szerint az elmúlt években mérhetővé vált egy olyan - 10%-nál még nem nagyobb - szegmens a magyar társadalomban, amely keresi a hazai termékeket, és bizonyos határokig elfogadja ezek magasabb árát, ha érzékel olyan hozzáadott értéket, amely fontos számára.

A hozzáadott értékek köre általában a kiemelkedő minőség, az élelmiszerbiztonság, illetve a hazai gazdaság támogatását, illetve ezek kombinációit fedi le. A magyar termékekhez lojális fogyasztás nem elsősorban a jövedelem függvénye, hanem jelentős befolyással bír a nem, az életkor, illetve a végzettség is.

A felmérés készítői úgy vélik, a magyar termékekhez lojális fogyasztói réteg szélesítése fontos feladata az élelmiszerlánc szereplőinek, hiszen a stabil hazai értékesítési bázis még a nemzetközi piac felé orientálódó nagyobb vállalatoknak is fontos, a kisebb vállalatok számára pedig létszükséglet lehet. Ugyanakkor a magyar termékekhez lojális fogyasztási magatartás tágabb társadalmi szintű érdekeket is szolgál - mint például a munkahelyteremtés vagy a vidékfejlesztés.

Vezető hírünk (szavazással): Nem árt tudni, pedig sok frankhiteles nem számol ezzel!

 

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem