14 °C Budapest

Ettől tátva marad a vevők szája! A Coop és a Tesco sci-fi boltjai

2010. június 8. 04:42

Izgalmas fejlesztések zajlanak több magyar áruházláncnál is: digitális polccímkék, mobil-alkalmazások, telefonos fizetés kövezheti ki a vásárlói szokások forradalmi változásának útját. A Coop legújabb fejlesztését szerényen csak a "Jövő Áruháza" néven illeti, a Tesco önkiszolgáló kasszákkal rukkol elő, a barkácspiacon pedig a Praktiker erősít..

A Coop Magyarországon egyedülállónak tekinthető, több milliárdos kereskedelmi informatikai megoldást épít 2002 óta. A mintegy 700 önálló vállalkozást és 3000 boltot tömörítő üzletlánc a beszállítástól egészen a kasszákig egységes, integrált rendszer bevezetésén dolgozik. Az egységes informatikai rendszer mellett a ma már háromszázezret elérő törzsvásárlói rendszer országos kiterjesztése zajlik.

Három pillérre épül a csoport informatikai rendszerének fejlesztése, egységesítése: a bolti informatika széleskörű kiépítése, az ország különböző pontjain működő hálózatok elektronikus adatcseréjének biztosítása, valamint a kereskedelmi információk egységes gyűjtése a csoport szintű adattárházban.

Lottómilliárdok az árvízkárosultak javára? Kattints!

A csoport jelenleg az összforgalom több mint harmadáról rendelkezik napi szintű, termék mélységű információval az országos adattárházában. Már ez az adatmennyiség is segíti az országos akciók gyors, tételes elemzését, és hasznos információkat nyújt a fogyasztói igényeknek megfelelő üzletpolitika kialakításához. A fejlesztéseknek köszönhetően több figyelem jut a közvetlen vevőkiszolgálásra, mert az integrált rendszerrel ellátott boltokban nagyságrenddel csökken az adminisztrációra és a háttérmunkára fordított idő. A jobb szervezésnek, okosabb készletezésnek, javuló kínálatnak köszönhetően az egyes boltokban azonos fogyasztói és beszerzési árak mellett is javulnak a gazdálkodási mutatók.

 


Jelenleg már közel 700 az integrált kiskereskedelmi rendszerhez kapcsolódó boltok száma. A tervek szerint 2012-re a csoport 1300-1500 üzletére terjeszti ki a rendszert és egyidejűleg új elemek rendszerbe állításával (új pénztármegoldások, új szolgáltatások, stb.) folytatódik a fejlesztés.


A "Jövő Áruháza"

A vásárlás egy új dimenzióját nyújtja a tegnap bemutatott szandaszőlősi (szolnoki), Coop szupermarket. A -többek között- a Magyar Telekommal közös projekt koncepciója, hogy olyan üzleti megoldást hozzanak létre, amelyben a XXI. századi infokommunikációs eszközök es alkalmazások használatával valódi élménnyé tehető a vásárlás. Ezek a szolgáltatások nem csak segítenek a termékek közötti eligazodásban, hanem szórakoztatóak is.

Miért pont Szolnok?
A projekt a Magyar Telekom és Szolnok városa által egy évvel ezelőtt indított intelligens városprogram része. A T-City a szolnokiak számára biztosítja a Magyar Telekom új termékeinek es szolgáltatásainak elérését; ezen kívül a város lakói és vállalkozásai tesztelhetik a legújabb, jövőbe mutató, piacon még nem lévő fejlesztéseket es segíthetik ezek tökéletesítését tapasztalataikkal, javaslataikkal.


A "Jövő Áruházában" a legmodernebb infokommunikációs rendszer folyamatos tájékoztatást ad az aktuális információkról, az egyes termékek összetevőiről, áráról, segít a választékból az igénynek legmegfelelőbb termék kiválasztásában. A mérlegeken mérés közben videófilmek, képek, receptek adnak ötletet, például ahhoz, hogy mit főzzünk ma vacsorára. Kézbe vehető a vásárlás, a mobil eszközökön követhető a kosárban szereplő áru aktuális értéke. A pénztárnál a fizetés akár egy mobiltelefon segítségével is megoldható, vagy a mobilunkra megérkezett kupon felhasználható.

A "Jövő Áruházának" informatikai háttéreszközei, automatizmusokkal megkönnyíti a bolti dolgozók munkáját, a vevők kiszolgálását és informálását, egyszerűsíti a vásárlást lezáró folyamatot, bővíti a lehetséges fizetési módokat, nem utolsósorban alkalmazása környezetkímélő, csökkenti az üzemeltetési költségeket. A rendszer a vásárlóknak nyújtott kényelmi szolgáltatásokon túl, lehetőséget teremt az igényekhez jobban igazodó választék, akciók, stb. kialakításában.

Az áruházban más innovatív szolgáltatások is elérhetővé váltak - ilyen például az a bluetooth oszlop, melynek segítségével a vásárló megismerheti a legfrissebb híreket, akciókat. Ezeket az információkat a vevő megkaphatja a mobiljára, csak annyi szükséges, hogy a bluetooth kapcsolat aktív legyen.

Magyar borok féláron: idén négyszer! Kattints!

A digitális polccímke a termék árán kívül számos más információt is megjelenít, többek közt a termékösszetevőket vagy a származási országot is, így segít a vásárlóknak választani. Az intelligens mérlegei segítségével a vásárlók ételkészítési ötleteket, tanácsokat kaphatnak a mérlegre helyezett termékekkel kapcsolatban.

 

Az e-papír alapú polccímke


A vevőnek lehetősége van exkluzív akciók, kedvezmények igénybevételére a Mobil Kuponok használatával. A Mobil Kuponokat a bluetooth oszlopról töltheti le a vásárló, beváltása az intelligens kasszáknál történik - ahol a pénztáros egyszerűen leolvassa a kupont a telefon kijelzőjéről. Ezen felül lehetőség van MobilFizetésre is, amellyel a vevő egyszerűen es biztonságosan, mobiltelefonja segítségével (a mobilparkoláshoz hasonlóan) fizethet a pénztárnál.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Az e-papír alapú polccímke
Az e-papír címkék feliratai azonnal, automatikusan, a központi informatikai rendszeren keresztül frissíthetők, ami kizárja a tévedés, a késedelem és a fogyasztóvédelmi bírság lehetőségét. A technológia további előnye, hogy olvashatósága a nyomtatott papíréval megegyező, áramot pedig csak akkor fogyaszt, ha változik a megjelenített szöveg, ábra vagy ár. Nem mellékes a nyomtatási és papírköltség valamint a hulladék mennyiségének csökkenése sem.


Kiegészítő szolgáltatásként az áruház egész területén, az üzlet plazmatévéin a vevő tájékozódhat a boltban futó akciókról, megismerheti a fejlesztéseket, és egyéb hasznos tartalmakkal is találkozhat.

Kíváncsiak a vevők véleményére

Murányi László, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója a Pénzcentrumnak elmondta: a Szolnokon elindított projekt egy úgynevezett "pilot", azaz egyfajta tesztverzió. Az üzlet eredményeit folyamatosan értékelik, felmérik a vásárlók véleményét. A "Jövő Áruháza" koncepció idén még több Coop boltban megjelenhet, nagyvárosokban - Miskolcon, Szegeden, Kecskeméten - várható hasonló üzlet.

Murányi László


Azt egyelőre nem lehet tudni, mennyibe is kerül egy áruház átalakítása, de a vezérigazgató szerint nem a műszaki megújulás, hanem a hozzá szükséges emberi szaktudás a legköltségesebb tényező. Murányi László úgy véli, a vásárlók könnyen elfogadják majd ezeket az újításokat, várakozásai szerint nem csak a fiatalabbak, hanem az idősebb vásárlóközönség is nyitott lesz a változásokra.

A jövőbe fektet a Tesco is

Mint arról a Pénzcentrum korábban beszámolt, augusztustól radikálisan átalakul a Tesco Fogarasi úti hipermarkete is. Több profilt, így a például a telefonok, fényképezőgépek és fotóalkatrészek eladását az áruházon belül elkülönített üzletrészbe helyezik át, ahogyan új üzlethelyiséget alakítanak ki az optikának, amelyet a szakboltok mintájára különféle szolgáltatásokkal egészítenek ki. Az áruházlánc pénzügyi szolgáltatásai is elérhetőek lesznek, közvetlenül az eladótérben. Ami igazán érdekes, az a magyar kereskedelmi gyakorlatban eddig szinte teljesen ismeretlen önkiszolgáló kasszák hadrendbe állítása.

A Tesco a Pénzcentrumot úgy tájékoztatta: az önkiszolgáló kasszáknak köszönhetően gyorsabbá tehető majd a vásárlási folyamat, ezáltal pedig elkerülhetővé válik a hosszantartó sorban állás. A fizetés során a vásárló önállóan húzza le a vonalkódot egy szkenner segítségével és ezt követően fizet a kosarába tett áruért.

Az általunk megkérdezett biztonságtechnikai szakember szerint nem kell számítani arra, hogy Magyarországon több lenne az esetleges visszaélés, trükközés az ilyen kasszáknál. A hazai közönségnek sem jelenthet különösebb problémát az áttérés, az azonban megjósolhatatlan, mennyi idő szükséges ahhoz, hogy valóban elterjednek ezek a rendszerek Magyarországon.

Praktiker: fejlesztések a barkácspiacon

A barkácsáruházak piacán is láthatunk jövőbemutató fejlesztéseket. A Praktiker már tavaly decemberben modern IT-eszközöket integrált székesfehérvári üzletébe. Az áruházban szintén az elektronikus árcímke mutatja valamennyi termék árát a papíralapú polccímke helyett, így egyetlen gombnyomással lehet árat változtatni.

A vásárlási információkat a vevők plazma televíziókon keresztül kapják. Az áruházban internethez kapcsolódó info-terminálokkal tájékozódhatnak, és korszerű lakberendezési tervezőprogramok segítségével valósíthatják meg elképzeléseiket, ami a Praktiker szortimentjére van alapozva. A pénztárzónában korszerű bankkártya-terminálok és új generációs, érintőképernyővel rendelkező IBM-gyorskasszák működnek, ezek percekkel csökkentik a várakozási időt, s kontrollként megjelenítik a megvásárolni kívánt árucikk fotóját.

 

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 6. csütörtök
Ivett, Frida
18. hét
Május 6.
Jelszó világnap
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?