Karácsonyi költekezés Európában Szlovákiában idén az emberek idén ugyanannyit szándékoznak költeni az ünnepekre, mint tavaly, Magyarországon viszont évről-évre egyre kevesebbet vásárolunk a karácsonyi szezonban. A gyengülés a kereskedelmi csatornák közül kizárólag a hipermarketeket és a drogériákat nem érinti, de alacsony vásárlási hajlandóságunk egyértelműen kimutatható.
A Deloitte tanácsadó cég 18 európai országban végzett kutatást a karácsonyi költekezésről, összesen 17 567 megkérdezettel. Magyarország ugyan nem volt a vizsgált országok között, azonban az adatok hasznos összehasonlítási alapot nyújtanak az európai trendekkel szemben.
A felmérésből kiderül, hogy a szomszédos Szlovákiában a lakosság 53 százaléka készít karácsonyi költségvetést, és jobban megfontolja, mire költi a pénzt. Érdekes mutató az is, hogy a megkérdezettek saját bevallásuk szerint felhagytak az értelmetlen és fejetlen vásárlással.
A kutatás másik érdekes eredménye a nyugat- és kelet-európai országok közti különbség. A nyugat-európaiak többsége ugyanis azt állítja, személy szerint nem érintette őket a válság, mégis kevesebbet akarnak költeni az idei karácsonyra. A kelet-európaiak viszont épp ellentétes véleményen vannak: elmondásuk szerint érzékenyen érintette őket a válság, az ünnepek előtt mégsem vásárolnak kevesebbet - sőt akadnak olyanok is, akik még többet is elköltenének.
Európa lakosságának már "csak" 24 százaléka vallja, hogy fokozatosan romlik anyagi helyzete - tavaly még 42 százalékuk állította ugyanezt.

Ajándékok, vásárlás
Európában tavaly óta nem változtak különösebben az igények, az emberek többsége hasonló ajándékra vágyik, mint tavaly. Egyre többen vannak azok, akik készpénzt szeretnének kapni, a felmérés alapján ők idén csalódottak lesznek, mivel a kutatás szerint a pénz az ajándékok rangsorában a kilencedik helyre szorult.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az európai fogyasztóknak döntő szempont vásárláskor a pénz és a választék. Érdekesség, hogy a szlovákok nem tartják olyan fontosnak az áruházi akciókat és árengedményeket - ezeket a kritériumokat az üzlet kiválasztásánál a válaszadók nem egész fele tartotta fontosnak, ellentétben a többi európai országgal, ahol ez a szám elérte a 81 százalékot.

Szerte Európában hipermarketekben és szupermarketekben vásárolják az élelmiszert karácsonyra. Kivételt leginkább az oroszok jelentenek, akik hagyományosan a kisebb élelmiszerboltokat részesítik előnyben. A kutatás szerint elmondható az is, hogy minél tovább tart nyitva egy üzlet, annál közkedveltebb a vásárlók körében, hiszen sokan munka után, este, vagy akár éjjel vásárolnak.
A karácsonyi ajándékokat is szinte mindenki a nagy bevásárlóközpontokban veszi, s bár az internetes üzletek iránti érdeklődés is rohamosan emelkedik, az online vásárlás kényelmét elsősorban továbbra is a lakosság fiatalabb és gazdagabb rétege részesíti előnyben.
Magyarország: egyre kevesebbet költünk
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








