9 °C Budapest

Megúszta a Microsoft a GVH vizsgálatot

Pénzcentrum
2008. október 29. 11:44

A disztribútorok részére nyújtott marketing támogatással nem követett el gazdasági erőfölénnyel való visszaélést a Microsoft Magyarország Kft. - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szoftvergyártó világcég hazai leányvállalata ugyanis a támogatás fejében nem szabott sem kizárólagossági, sem a versenytársak termékeinek mellőzését előíró feltételeket.

A GVH 2007. júliusában indított eljárást a Microsoft Magyarország Kft. ellen, mert észlelte, hogy valószínűsíthetően olyan feltétel-, illetve kedvezményrendszert alkalmaz a legjelentősebb szoftver disztribútor vállalkozásokkal szemben, amelyek miatt e disztribútorok ellenérdekeltek abban, hogy a Microsoft Office irodai szoftvereken kívül egyéb, azzal versenyző termékeket értékesítsenek.

A GVH vizsgálata megállapította, hogy a Microsoft Magyarország Kft. alapvetően csak marketinggel foglalkozik, feladata, hogy a termékek ismertségének a növelésével, és oktatással segítse a viszonteladókat, továbbá az ügyfeleknél keresletet generáljon. A Microsoft magyarországi nagykereskedelmi partnereivel (hivatalos disztribútoraival) szemben alkalmazott szerződéses feltételek tárgyalását, valamint a Microsoft Office termékek magyarországi értékesítését (ideértve a viszonteladóknak az ahhoz kapcsolódó kedvezmények nyújtását is) az írországi Microsoft Ireland Operations Limited végzi.

A Microsoft Magyarország Kft. a Microsoft hivatalos disztribútorok (BSC Kft., CHS Hungary Kft., Disztribútor.hu Zrt., Ingram Micro Magyarország Kft., Sved Zrt.) részére kizárólag marketing támogatást nyújt. Az öt disztribútornak átlagosan nyújtott támogatás forgalomhoz viszonyított mértéke a 2006. és 2007. évben sem érte el az 1 százalékot. A támogatásnak nem feltétele a versenytársi termék értékesítésének mellőzése, és olyan kikötés sincs, hogy a disztribútor szükségletének meghatározott százalékát a Microsoft termékek tegyék ki.

A támogatással azonos (árcsökkentő) hatású kedvezmények tekintetében a szabályok egyértelműek: erőfölényben lévő vállalkozás nem köthet olyan szerződést, amelyben a kedvezmény feltételeként az ügyfele vállalja, hogy adott termék iránti szükségletét kizárólag az erőfölényes vállalkozástól szerzi be, mert azáltal akadályozhatja versenytársai piacra lépését. Az ilyen jellegű (ún. hűségkedvezményeket) és a jogszerűnek minősülő tisztán mennyiségi kedvezmények között jelentős különbség mutatkozik. A mennyiségi kedvezmény kizárólag az érintett előállítótól vásárolt termék mennyiségéhez kapcsolódik.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ezzel szemben a hűségkedvezmény nem egy konkrét mennyiséghez, hanem a vevő szükségletéhez kapcsolódik és a kedvezmény a kereslet kielégítésnek kizárólagosságáért cserébe jár. Speciális esetnek tekinthető, ha mennyiséghez kötött ugyan a kedvezmény, de az valójában nem mennyiségi alapon jár, hanem azon alapul, hogy a mennyiség reprezentálja a vevő feltételezett felvevő kapacitását, így a kedvezmény nem a legnagyobb mennyiséghez kötött, hanem a szükségletek legnagyobb lehetséges százalékához. Utóbbi gyakorlat ugyancsak jogsértő.

Mivel a vizsgálat szerint a Microsoft Kft. és a magyarországi hivatalos disztribútorok közötti szerződések marketing támogatási feltételei nem tartalmaznak sem kizárólagossági, sem a versenytársak termékeinek mellőzését előíró, vagy ezt ösztönző rendelkezéséket, ezért nem tekinthetőek hűségkedvezménynek. A Microsoft Kft. tehát a disztribútorok részére nyújtott marketing támogatással nem követett el gazdasági erőfölénnyel való visszaélést.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem