2 °C Budapest

Támadnak a gagyi szaloncukrok, a csokimikulás visszavág

2012. november 27. 15:19

Kiélezett a verseny az édességek piacán: miközben a gyártókat egyre inkább sújtja a visszaeső kereslet és a termékadó, a vevők egyre inkább a gyengébb minőségű, és a saját márkás termékek felé fordulnak. Kérdés, mi lesz idén a karácsonyi csúcsszezonban, és persze az sem mindegy, mi várható a szaloncukorfronton.

A csokoládék, cukorkák piacán is kiélezett a verseny Magyarországon: 2009 óta jelentős mértékben csökken a piac, a kereslet, a Népegészségügyi Termékadó (NETA) pedig még egy lökést adott ennek a negatív folyamatnak - mondta el egy keddi sajtó-háttérbeszélgetésen Sánta Sándor, a Bonbonetti csoport vezérigazgatója. A fogyasztók ennek hatására egyre inkább a rosszabb minőségű, alacsonyabb beltartalmi értékekkel rendelkező édességeket vásárolják, sok - egyre több- saját márkás csoki fogy, a gyártók pedig elbocsátásra kényszerültek (a Bonbonetti 70 fős leépítést hajtott végre). A cégvezető negatívumként említette, hogy szinte lehetetlen az egyre erősebb diszkontok termékkínálatába bejutni, mivel a diszkontláncok leginkább saját márkás termékeket, jól meghatározott beszállítóktól forgalmaznak.

A vezérigazgató - aki egyben a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke is- elondta, hogy Magyarország lemaradt az egy főre jutó csokoládéfogyasztásban: 3 kilogramm/fő az éves átlagfogyasztás, ez több mint 1 kilogrammal elmarad az európai átlagtól, és 7 kilogrammal a kontinensrekorder Nagy-Britanniától.

Mi lesz a szaloncukrokkal?

A karácsonyi fogyasztási-vásárlási csúcsszezon természetesen az édességfogyasztásra is komoly hatással bír - az éves forgalom 40 százaléka az ünnepi szezonban zajlik. Az biztos, hogy drágul a szaloncukor, részben a termékadó hatása (tavaly még sok áruházlánc az adó bevezetése előtt vásárolt fel készleteket, így nyomottabb áron tudtak értékesíteni), részben az áfa emelkedése miatt.

Sánta Sándor a Pénzcentrum.hu kérdésére elmondta: a saját márkák már a szaloncukroknál is intenzíven jelen vannak, a piacon - ami a becslések szerint 4000-4500 tonnás - a nagyobb márkák közül csak a (piacvezető) Bonbonetti, a Milka és a Szamos Marcipán készíti termékeit valódi csokoládéval, a többi szereplő (akik nagyjából a szaloncukrok kétharmadát állítják elő) gyengébb minőségű termékkel van jelen. A helyzetet rontja, hogy karácsony előtt felbukkannak szinte ismeretlen édességgyártók is, akik gyenge minőségű - és emiatt olcsó- szaloncukrot nagy mennyiségben állítanak elő.

A csokimikulásoknál ugyanakkor az elmúlt években megváltozott a helyzet, a szakember becslése szerint 85 százalék fölött van a valódi csokoládéból készülő termékek aránya.

Ukrán lesz-e a tibi csoki?
Idén tavasszal stratégiai szövetségi megállapodást jelentett be a Bonbonetti Csoport, az utolsó nagy hazai csokoládégyár és a világ 15. legnagyobb édességgyártó vállalata, a Roshen Confectionery Corporation. Miután a Roshen Csoport az európai terjeszkedéséhez megkapta a szükséges ukrajnai versenyhatósági engedélyeket, immár az utolsó akadály is elhárult, hogy a Bonbonetti hivatalosan is a Roshen Csoport részéve váljon.

A stratégiai partnerség keretében tavasszal megkezdett termelési együttműködés eredményeként a Roshen már több gyártási területet érintő beruházásról döntött. A hazai gyártás fejlesztésére szánt egymilliárd forint értékű beruházástól a Bonbonetti versenyképességének növelését várja az új befektető.

A Bonbonetti hazai pozíciójának erősítésén túl az együttműködés révén lehetővé válik a már ma is közel ötven országban jelenlévő márka további terjeszkedése elsősorban az európai piacokon. A Bonbonetti Csoport két nagy zászlóshajója - a szinte hungarikumnak számító piacvezető alkoholos praliné, a Cherry Queen és az utolsó Magyarországon gyártott nagy csokoládémárka, a tibi - előtt is új lehetőségek nyílnak meg a kooperáció eredményeként. Ezen neves, már régóta nagy népszerűségnek örvendő márkák továbbra is a Bonbonetti budapesti gyárában fognak készülni. Ezeken túl a jelenleg leginkább csokoládés termékeiről ismert Bonbonetti a jövőben új édesség kategóriákban is piacra lép.

 

NEKED AJÁNLJUK
Új őrület terjed Magyarországon: ez lesz 2023 slágere a magyar wellnessekben?

Nem csoda hát, hogy egyre több panzió igyekszik az egész szezon alatt különlegesebb programokat, lehetőségeket kínálni az arra utazóknak.

Valósítsd meg vállalkozói ötleted vevőid segítségével! (x)

Ha régóta motoszkál a fejedben egy világmegváltó ötlet, de eddig nem mertél belevágni, akkor most itt a tökéletes alkalom, hogy a tettek mezejére lépj.

Új zseniképző indul Magyarországon: álomszakma, luxusfizetés vár arra, aki elvégzi?

Nagyon szép gondolat, hogy teremtsük meg a biztonságot a jövő generációinak, ez egy olyan program, ami ehhez ténylegesen hozzá is tesz valamit.

Húsbavágó igazságról rántja le a leplet a magyar rendező: ilyen film is ritkán készül itthon

A független filmeknek mindig lesz létjogosultságuk, ahogy közönségük is - vallja Pető Szabolcs, filmrendező.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 8. csütörtök
Mária
49. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. december 8. 11:03