15 °C Budapest

Kivonulnak a komoly gyártók az igénytelen sörök piacáról - interjú

2009. április 17. 05:40

A napokban hozták nyilvánosságra a tavalyi év sörpiaci adatait. A korábbi sikerágazat nálunk sem tudja kikerülni a válságot, ezért a Pénzcentrum a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnökét kérdezte: mi lehet a megoldás?

A hazai sörgyárak teljes értékesítése 7%-kal csökkent a 2007-es évi értékesítéshez képest. A csökkenő értékesítés mellett is összesen 3,3 milliárd forinttal többet költöttek a gyárak az alapanyagok és az energia beszerzésére, az iparág 5 milliárd forinttal kevesebb adót fizetett a múlt évben.

Sivó Imrét, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnökét kérdeztük a helyzet megoldásáról, és a söripar jövőjéről, amely - 150 milliárd forintos nagyságrendű éves bevételével - a hústermelés után a második legnagyobb élelmiszeripari ágazat Magyarországon.

Nyilvánvaló, hogy a válság az élelmiszerekre, így az alkoholtermékek piacára is hatással van. Mi jellemezte a magyar sörfogyasztót tavaly őszig, és mi jellemzi az elmúlt hónapokban?

Az alapvető különbség jól látszik a számokból, mégpedig az, hogy kevesebbet fogyasztunk. Az adatok szerint ez egy hosszabb folyamat, már 2007 végén elkezdődött - így tehát nem lehet csak a krízisre fogni.

A Magyar Sörgyártók Szövetsége
Az 1992-ben, öt cég által alapított szövetség alapvető célja a hazai sörgyártók közös érdekeinek egységes képviselete, az iparággal kapcsolatos információk gyűjtése, a szakmai egyeztetés fórumának megteremtése, és az egyes kormányzati szervek és a többi érdekképviseleti szerv felé egységes kapcsolattartóként való megjelenés.

A szövetség jelenleg a legnagyobb gyárakat (Borsodi, Heineken, Dreher) képviseli. A piac helyzetét jól példázza, hogy a korábbi negyedik tag, a Pécsi Sörfőzde Zrt. idén nem tudta kigazdálkodni a néhány millió forintos tagdíjat.

Az azonban biztos, hogy ezek a folyamatok elkezdtek gyorsulni, a lefelé ható tendencia erősödött. Ugyanakkor az emberek több időt töltenek otthon, a vendéglátás sokkal inkább visszaesik, mint a kereskedelem. Az is látható, hogy egyértelműen az olcsó termékek felé fordul a vevők érdeklődése.

Erősödő tendencia, hogy növekszik a gazdaságos, és az üzletláncok saját márkás termékeinek forgalma. Kell-e, lehet-e tenni valamit az olcsóbb sörök ellen a magyar gyártóknak?

3 nagyon erős, tradicionális sörmárka van Magyarországon, ami az értékesítési volumen felét adja. Az a teendő -és ezt is teszik a gyártók- hogy ezeknek a fogyasztását védik, ezeket támogatják, és lehetővé teszik, hogy az emberek minél szélesebb körben hozzájussanak termékeikhez. Ezek minőségi sörök, régóta ismertek a hazai piacon - ez pedig jó ok arra, hogy védjük fogyasztásukat.

 

Sivó Imre(Fotó: Magyar Sörgyártók Szövetsége)


Nincs mit tenni az "igénytelen" sörök ellen, ebben a szegmensben gyakorlatilag nincs teendője a nagy gyáraknak. Egyetlen cselekvési lehetőségük van: kivonulnak, vagy csak minimálisan vannak jelen azokon a piacokon, ahol irreálisak az árak - a "kemény" diszkontokra gondolok elsősorban.

Fogyasztóként azt látjuk, hogy a gyártók a sokkal határozottabb és szélesebb körű marketinggel próbálják csökkenteni az eladások veszteségét, de mit tehet a Sörgyártók Szövetsége?

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A legfontosabb, amit tehetünk, hogy megpróbáljuk megvédeni a söripar jogi környezetét, még ebben a nagyon nehéz helyzetben is. Ez konkrétan azt jelenti, hogy meg kell próbálnunk befolyásolni a kormányzati döntéshozókat abban, hogy a jövedéki adó emelésétől ne azért tekintsenek el, mert ez politikailag hangzatos, hanem azért, mert az érdekük az, hogy maximális adóbevételt érjenek el. Ennek a célnak pedig csak az adószint meghagyása felel meg. Mi nem azt várjuk, hogy kivételezzenek velünk, hanem a számok és a tapasztalat mondatja velünk, hogy ez a leghelyesebb út.

 


A másik, amit tehetünk, hogy végre elhitetjük a társadalommal: teljesen indokolatlan az, hogy a boripar nem fizet jövedéki adót. A borfogyasztás jó része -a sörrel szemben- igénytelen minőségű és nem megfelelően kontrollált. Éppen ezért úgy látjuk, nagyon is indokolt lenne ezen a területen is adózás és a szigorúbb ellenőrzés bevezetése.

A söripar mezőgazdasági alapanyagokra épül, így támogatja a beszállítót és annak adózási képességét is. Mivel méreténél fogva is nagy az iparág, a hatása is jelentős, így amennyiben kapacitásainkat fenn tudjuk tartani, az a magyar adófizetést segíti.

A szövetség 5 százalékos visszaesésére számít az idei évben. Ugyanakkor elképzelhető, hogy az adatok még rosszabbak lesznek, tekintettel arra, hogy idén jó eséllyel kevesebb látogató várható a nagy nyári rendezvényeken, amelyek a sörpiac szempontjából is kiemelten fontosak.

Ezzel az alternatívával számolnunk kell. Az első negyedéves számok riasztóak - a legtöbb európai, így a hagyományos sörfogyasztó országokban is visszaesés tapasztalható. Az általános fogyasztási depresszió nem fogja elkerülni a sört sem.

 


Rövid távon nem számolunk azzal, hogy elbocsátásokkal reagálnának a gyártók a visszaesésekre, de ha radikálisan csökkenne a fogyasztás, várhatóak komolyabb beavatkozások.

Az biztos, hogy a sörgyárak a költséghatékonyságon nem fognak tudni javítani, így lehetséges, hogy bizonyos beruházásokat -például a marketing területén- visszafognak, vagy elzárkóznak attól, hogy a magyar piacon további beruházásokat eszközöljenek. Ami a legrosszabb -és remélem, hogy erről egyelőre nem kell beszélnünk- az, hogy nem csak létszámot lehet csökkenteni, hanem a gyártást is el lehet vinni Magyarországról. A környező országokban hatalmas kapacitások vannak, ezért is kell szembenéznünk azzal, hogy ezeket a nagyon nagy költséggel működő gyárakat nehéz lesz fenntartani.

Brutál nyereséget jelentett a Hell Energy

2023-ban 15 milliárd 468 millió forintnyi nyereséget termelt a Hell Energy Magyarország Kft., ami majdnem 2,5 milliárddal magasabb, mint az egy évvel korábbi eredmény.

Ez a superfood lehet a foci Eb nagy slágere (x)

Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 20. hétfő
Bernát, Felícia
21. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Árfolyamok!
A legfontosabb magyar és nemzetközi részvény és devizaárfolyamok ÉLŐBEN!
Most nem