A napokban hozták nyilvánosságra a tavalyi év sörpiaci adatait. A korábbi sikerágazat nálunk sem tudja kikerülni a válságot, ezért a Pénzcentrum a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnökét kérdezte: mi lehet a megoldás?
A hazai sörgyárak teljes értékesítése 7%-kal csökkent a 2007-es évi értékesítéshez képest. A csökkenő értékesítés mellett is összesen 3,3 milliárd forinttal többet költöttek a gyárak az alapanyagok és az energia beszerzésére, az iparág 5 milliárd forinttal kevesebb adót fizetett a múlt évben.
Sivó Imrét, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnökét kérdeztük a helyzet megoldásáról, és a söripar jövőjéről, amely - 150 milliárd forintos nagyságrendű éves bevételével - a hústermelés után a második legnagyobb élelmiszeripari ágazat Magyarországon.
Nyilvánvaló, hogy a válság az élelmiszerekre, így az alkoholtermékek piacára is hatással van. Mi jellemezte a magyar sörfogyasztót tavaly őszig, és mi jellemzi az elmúlt hónapokban?
Az alapvető különbség jól látszik a számokból, mégpedig az, hogy kevesebbet fogyasztunk. Az adatok szerint ez egy hosszabb folyamat, már 2007 végén elkezdődött - így tehát nem lehet csak a krízisre fogni.
A szövetség jelenleg a legnagyobb gyárakat (Borsodi, Heineken, Dreher) képviseli. A piac helyzetét jól példázza, hogy a korábbi negyedik tag, a Pécsi Sörfőzde Zrt. idén nem tudta kigazdálkodni a néhány millió forintos tagdíjat.
Az azonban biztos, hogy ezek a folyamatok elkezdtek gyorsulni, a lefelé ható tendencia erősödött. Ugyanakkor az emberek több időt töltenek otthon, a vendéglátás sokkal inkább visszaesik, mint a kereskedelem. Az is látható, hogy egyértelműen az olcsó termékek felé fordul a vevők érdeklődése.
Erősödő tendencia, hogy növekszik a gazdaságos, és az üzletláncok saját márkás termékeinek forgalma. Kell-e, lehet-e tenni valamit az olcsóbb sörök ellen a magyar gyártóknak?
3 nagyon erős, tradicionális sörmárka van Magyarországon, ami az értékesítési volumen felét adja. Az a teendő -és ezt is teszik a gyártók- hogy ezeknek a fogyasztását védik, ezeket támogatják, és lehetővé teszik, hogy az emberek minél szélesebb körben hozzájussanak termékeikhez. Ezek minőségi sörök, régóta ismertek a hazai piacon - ez pedig jó ok arra, hogy védjük fogyasztásukat.
Nincs mit tenni az "igénytelen" sörök ellen, ebben a szegmensben gyakorlatilag nincs teendője a nagy gyáraknak. Egyetlen cselekvési lehetőségük van: kivonulnak, vagy csak minimálisan vannak jelen azokon a piacokon, ahol irreálisak az árak - a "kemény" diszkontokra gondolok elsősorban.
Fogyasztóként azt látjuk, hogy a gyártók a sokkal határozottabb és szélesebb körű marketinggel próbálják csökkenteni az eladások veszteségét, de mit tehet a Sörgyártók Szövetsége?
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A legfontosabb, amit tehetünk, hogy megpróbáljuk megvédeni a söripar jogi környezetét, még ebben a nagyon nehéz helyzetben is. Ez konkrétan azt jelenti, hogy meg kell próbálnunk befolyásolni a kormányzati döntéshozókat abban, hogy a jövedéki adó emelésétől ne azért tekintsenek el, mert ez politikailag hangzatos, hanem azért, mert az érdekük az, hogy maximális adóbevételt érjenek el. Ennek a célnak pedig csak az adószint meghagyása felel meg. Mi nem azt várjuk, hogy kivételezzenek velünk, hanem a számok és a tapasztalat mondatja velünk, hogy ez a leghelyesebb út.
A másik, amit tehetünk, hogy végre elhitetjük a társadalommal: teljesen indokolatlan az, hogy a boripar nem fizet jövedéki adót. A borfogyasztás jó része -a sörrel szemben- igénytelen minőségű és nem megfelelően kontrollált. Éppen ezért úgy látjuk, nagyon is indokolt lenne ezen a területen is adózás és a szigorúbb ellenőrzés bevezetése.
A söripar mezőgazdasági alapanyagokra épül, így támogatja a beszállítót és annak adózási képességét is. Mivel méreténél fogva is nagy az iparág, a hatása is jelentős, így amennyiben kapacitásainkat fenn tudjuk tartani, az a magyar adófizetést segíti.
A szövetség 5 százalékos visszaesésére számít az idei évben. Ugyanakkor elképzelhető, hogy az adatok még rosszabbak lesznek, tekintettel arra, hogy idén jó eséllyel kevesebb látogató várható a nagy nyári rendezvényeken, amelyek a sörpiac szempontjából is kiemelten fontosak.
Ezzel az alternatívával számolnunk kell. Az első negyedéves számok riasztóak - a legtöbb európai, így a hagyományos sörfogyasztó országokban is visszaesés tapasztalható. Az általános fogyasztási depresszió nem fogja elkerülni a sört sem.
Rövid távon nem számolunk azzal, hogy elbocsátásokkal reagálnának a gyártók a visszaesésekre, de ha radikálisan csökkenne a fogyasztás, várhatóak komolyabb beavatkozások.
Az biztos, hogy a sörgyárak a költséghatékonyságon nem fognak tudni javítani, így lehetséges, hogy bizonyos beruházásokat -például a marketing területén- visszafognak, vagy elzárkóznak attól, hogy a magyar piacon további beruházásokat eszközöljenek. Ami a legrosszabb -és remélem, hogy erről egyelőre nem kell beszélnünk- az, hogy nem csak létszámot lehet csökkenteni, hanem a gyártást is el lehet vinni Magyarországról. A környező országokban hatalmas kapacitások vannak, ezért is kell szembenéznünk azzal, hogy ezeket a nagyon nagy költséggel működő gyárakat nehéz lesz fenntartani.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Több száz világháborús bombát találtak a régi athéni repülőtér alatt
- A konzervatív fordulat fontosságát emelték ki a CPAC előadói a második napon
- Vesztett a Kúrián Józsefváros
- Elmeorvos vizsgálja az aláírásgyűjtőkre támadó férfit
- Hülkenberg a Saubernél folytatja
- Kiégett tanárok, erőszakos diákok – lesújtó felmérés a német oktatásról