Annak ellenére, hogy rendkívül sok közöttük a sikeres, számos családi vállalkozás nem bizonyul hosszú életűnek. Az egyesült államokbeli családi vállalkozások kétharmada megszűnik, mielőtt elérné a második generációt, s csupán 12 százalékuk jut el a harmadik generációig. Egy idei felmérés szerint a magyar cégek egyértelműen a családi utódlást részesítik előnyben.
Bármilyen jó és sikeres is lehet az alapötlet, az elhivatottság bizony fakulhat az idővel, ráadásul már régmúlt idők szokása volt az, hogy a fiúnak is kötelező volt azt a mesterséget űznie, amelyet az apa. Ma már nem ennyire szorosak a konvenciók, így aztán kevésbé tartósak a vállalkozások.
Az amerikai Small Business Administration (SBA) becslései szerint a családi cégek harmada éli csupán túl az első és második generáció közötti váltást. Azon vállalkozások számára azonban, amelyek még ezt az akadályt sikeresen veszik, nem ez az egyetlen bökkenő. A Family Firm Institute szerint csupán a családi vállalkozások 12 százaléka él tovább a harmadik generációig, s elenyésző, mindössze 3 százalék azok aránya, amelyek a negyedik szintig, vagy tovább eljut.
A szakemberek szerint minden a tervezésen múlik, ugyanis a bukás legnagyobb részben annak köszönhető, hogy a cég megalapításakor, illetve az üzletvitel során az alapító szülők egyszerűen nem gondolják végig, mi lesz, ha ők kiszállnak, ki örökli, ki viszi tovább az üzletet.
Az öröklés és fennmaradás kérdése pedig igencsak sarkalatos, ugyanis ezek a kis cégek rendkívül fontos szerepet töltenek be az amerikai gazdaságban. A Cox Family Enterprise Center szakértője, Joseph H. Astrachan szerint a legtágabb definíciót használva ezek a cégek az Egyesült Államok foglalkoztatottságának 62 százalékát adják, ami közel 82 millió alkalmazottat jelent.
Astrachan szerint azonban óvatosan kell bánni ezekkel a becslésekkel, hiszen nincsen egzakt definició a családi vállalkozásra vonatkozóan. Ennek értelmében a legszűkebb becslést alkalmazva ezek a társaságok a foglalkoztatottság 27 százalékát adják, azaz 36 millió embert foglalkoztatnak.
Bármelyik szám is legyen a valós, annyit nem árt tudni, hogy még az utóbbi esetben is 29 százalék ezen társaságok nemzeti össztermékhez való hozzájárulása.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A téma egyébként itthon is terítéken van, nemrégiben a Budapest Bank és a Budapesti Corvinus Egyetem készített közös kutatást a vállalkozások generációváltásával kapcsolatosan. A megkérdezett vállalatok többsége 43,8 százaléka a teljes családi utódlást részesítené előnyben, amely a cég vezetésének és a tulajdonjognak is a teljes átadását jelentené.
14,2 százalék szeretné, ha az utódlás úgy történne, hogy csupán a tulajdonjog maradjon a családban, miközben a vezetést külső félre bíznák. Itthon azonban vélhetően nem jelent mindez majd oly mértékű problémát, mint a tengerentúlon, ugyanis a megkérdezettek 40,7 százaléka jelezte, hogy családon belül megtalálta az ideális utódot.
A leggyakrabban megfogalmazott elvárás az utóddal kapcsolatban, hogy rendelkezzen széles körű vállakozási ismeretekkel, legyen erős a szervezésben és a kommunikációban. Az elődök általában rendelkeznek egyfajta elképzeléssel arról, hogy az utódoknak mit kellene tenniük, ha átveszik a vállalat vezetését. Az idősebb generáció 35,1%-ban tanácsadóként részt szeretne venni később is a cég életében, és mindössze 17% szeretne teljesen kiszállni a döntéshozatalból.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- A benzin ára 25, míg a gázolajé 27 forinttal múlta felül az átlagos régiós üzemanyagárat a KSH friss statisztikája alapján
- Férfi vízilabda ob I - Nyert a Honvéd és az Eger
- Javul a brit uralkodó egészsége
- Párizs 2024: átvették a lángot a franciák - videó
- Nyílik az élelmiszerolló: csak az olcsó és a prémium a kelendő
- London: orosz barát gyújtogatót állítottak bíróság elé