Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Mekkora gondot okoz? Többé-kevésbé tisztában vagyunk azzal, hogy egy-egy tranzakcióért mekkora jutalékot számol fel a számlavezető bank. Azt azonban már kevesen tudják, hogy egy-egy kereskedőnek mennyit kell fizetnie azért, hogy kártyaelfogadó legyen.
"Kártyával lehet fizetni?"
Itthon egyelőre nem árt, ha belépve egy üzletbe feltesszük ezt a kérdést, mielőtt a kasszánál maradnánk hoppon. Míg külföldön egyre gyakrabban előfordul, hogy a bankkártyával történő kiegyenlítésért külön kell fizetni, addig nálunk inkább az fordul elő, hogy nem is tudjuk használni plasztikkártyánkat.
Sok kiskereskedőnek nem éri meg, hogy POS-terminált, azaz elektronikus kártyaelfogadó-helyet alakítson ki üzletében. Rögtönzött közvéleménykutatásunk azonban vegyes képet mutat. A körkérdés természetesen korántsem reprezentatív, találomra választottunk néhány boltot, ahol megkérdeztük a kereskedőket.
Budapest egyik ismert és népszerű bevásárlóközpontjában először egy ruhát árusító kisboltba tértünk be. Itt az eladók egyöntetű véleménye volt, hogy nem okoz nagy kiesést a tranzakciók után fizetendő extra díj, illetve a terminál bérleti díja, s egyre nagyobb az igény a vevők részéről is a kártyás fizetésre.
A bevásárlóközpontban folytatva utunkat, betértünk egy kis utazási iroda kirendeltségébe is. Itt már nem is találtunk kártyaelfogadó terminált. Kérdésünkre, hogy tervezik-e terminál kiépítését, egyértelmű nem volt a válasz. Mint kiderült, drágának tartanák a bevezetést, s számukra a banknak fizetendő jutalék túlságosan is túlzottan drága.
Egy-egy utazás árából ugyanis az iroda 8-10 százalékos részesedést kap, s ennek túlságosan nagy részét vinné el a 3 százalékos tranzakciós jutalék. Vélekedésük szerint a többi bolt, így például a fentebb említett ruházati termékeket árusító bolt is jóval magasabb árréssel dolgozik, így ott tényleg nem okozhat problémát egy-egy tranzakció költsége.
Annak ellenére sem tervezik bevezetni a kártyás fizetési lehetőséget, hogy rendszeresen felmerül a bankkártyás fizetés igénye. Ilyenkor elküldik az ügyfelet egy közeli bankfiókba, vagy automatához.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Megkérdeztünk egy kis étkezdét is, itt sem tervezték bevezetni a szolgáltatást, igaz, itt nem is szokott felmerülni a használat igénye, hiszen kisebb összegű számlák kerülnek általában kiállításra.
A minél szélesebb körűség kedvéért utunk során útba ejtettünk két, a bevásárlóközponton kívüli boltot is. Ezek közül egyiknél, egy cukrászdában nem jártunk szerencsével, itt nem fogadtak el bankkártyát, azonban kérdéseinkre sem óhajtottak válaszolni. A másik üzlethelység, ahol illatszereket és kozmetikai termékeket árusítanak azonban már kártya-elfogadóhely. Gyakran merül fel náluk is az igény erre a fizetési módra, s elmondásuk szerint nem vesz el nagy részt a tranzakciók után fizetendő jutalék.
A külföldön már terjedő gyakorlat, vagyis az, hogy a vásárlónak esetleg fizetnie kelljen, itthon egyáltalán nincs terjedőben, s a megkérdezett kereskedők sem tervezik ennek bevezetését.
Hol, mennyiért?
Kinél mennyit kell fizetni?
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.


