Meg is volt a szavazás: tényleg korhatárhoz kötnék a jogosítványt?

2019. augusztus 11. 13:01

A többség szerint nem a kor, hanem más kritériumok alapján kellene eldönteni, hogy ki hosszabbíthat jogsit, és ki nem. A Pénzcentrum olvasói között ugyanakkor szép számmal akadtak olyanok is, akik támogatták a felső korhatár bevezetésést, mivel vagy voltak már rossz tapasztalataik, vagy nem bíznak az orvosi vizsgálatokban. Mások a felső mellett magasabb alsó korhatárt is bevezetnének.

Egyetlen nap alatt több mint 3300 olvasói szavazat, és megannyi komment érkezett arra a kérdésünkre, hogy korhatárhoz kell-e kötni a jogosítvány meghosszabbítását - egyszerűsítve: korlátozni kell-e az időseket a vezetésben. Ugyanis, ahogy tegnap beszámoltunk róla, újból fellángolt a társadalmi vita arról, hogy bizonyos kor felett ne lehessen meghosszabbítani a jogosítványt. Elhangzottak pró és kontra érvek, de ahogyan kiderült, jó döntést nem lehet hozni a témában, mivel nem lehet általánosságban elmondani, hogy az idősebbek rosszabbul vezetnének, mint a fiatalok - sőt, hajlandóak magukat is fejleszteni, hogy kevesebb nehézségük legyen.

Az eredmény látszólag egyértelmű: több mint 2300-an nem értettek egyet a felvetéssel. A kommnetek alapján ők a teljes szabadság hívei: mindenki vezethessen addig, ameddig az orvos alkalmasnak találja arra és, vagy alkalmasnak érzi magát arra.

Ugynakkor nagyjából ezren voksoltak arra, hogy igen, meg kell szabni, hány éves korukig ülhetnek az emberek a volán mögé. A hozzászólásokból kiderült, hogy a támogatók csoportja nagyobbrészt saját rossz tapasztalatai alapján gondolja azt, hogy bizonyos kor fölött már ne engedjék az embereket vezetni. Mások az orvosi alkalmassági vizsgálatok szakszerűségében, megbízhatóságában kételkedik mondván, ha például ismerős az orvos, akkor sokkal több mindent elnéz, mintha egy vadidegen végezné el a vizsgálatokat. Fel is vetődött többekben, hogy az egész rendszert kellene átalakítani, és független orvostestületeknek kellene határozni az emberek alkalmasságáról.

Tényleg olcsóbb az időseknek?

Mellékszálként - mivel előző cikkünkben megírtuk az ügymenet pontos díjait is - előkerült az is, hogy "mi az, hogy az idősebbeknek olcsóbb az alkalmassági vizsgálat, és az ügyintétés?" Nos, a cikkben azt is kiemeltük, hogy korcsoportonként változik, kinek mennyi időre adják meg a jogsit: a kor előrehaladtával egyre gyakrabban kell menni az orvoshoz és a kormányablakba. Így pedig, ha jobban belegondolunk, egy idősebb ember az évek alatt nagyjából ugyanúgy befizeti azt az összeget, amibe egy 40 év alattinak kerül a jogosítványának meghosszabbítása 10 évre.

70 felett például csak 2 évre adnak jogsit, tehát nekik ötször kell végigjárni a procedúrát, mialatt például egy húszévesnek csak egyszer. Így pedig a fiatalabbnak összesen 11200 forintba kerül a jogsi, az idősebbnek pedig, ha minden oké, akkor 10 ezerbe. Tehát 1200 forinttal, évente 120-szal van beljebb egy idős ember a 10 év alatt - ez azért nem egy nagy kedvezmény.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Akkor legyen két korhatár!

Voltak olyanok is, akik elfogadták a felső határt, de azt mondták, legyen alsó korhatár is:

ha a 70 éves nem vezethet, mert túlzottan öreg, akkor 20-25 év alatt se vezethessen senki, azok még túl fiatalok!

- hangzott el. A magyar rendszer egyébként valóban a megengedőbbek között van Európában, nálunk 17 éves kortól meg lehet szerezni a B-kategóriás jogsit, a tafolyamra már 16,5 évesen is be lehet iratkozni. Ezzel szemben az EU-ban általában a 18 éves korhatár van érvényben, ám a skandináv országokban például már 16 éves kortól vezethetnek a fiatalok - ha ül mellettük egy jogsival rendelkező felnőtt.

A kanadai Alberta tartományban már 14 éves kortól lehet jogsit szerezni, ahogyan egyes amerikai államokban is. Ausztráliában 15 év és 9 hónap a korhatár.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm