Az antarktiszi tengerjég rekordtempójú olvadása miatt tavaly sok ezer császárpingvin-fióka pusztult el, ami a kontinens császárpingvin-kolóniáinak ötödét érintette.
A héten derült ki, hogy az olajár hiába nőtt jelentősen, az átlag egy hajszállal 50 dollár alatt maradt, így pedig március végéig biztosan ki kell fizetni az üzemanyagok utáni extra jövedéki adót. Utánajártunk, hogy meddig nőhetnek az árak és hogyan érinti ez a kisnyugdíjasokat.
A héten publikálta a NAV a negyedéves Brent olajár adatokat, amelyek alapján az üzemanyagok jövedéki adóját számítják. Mivel egy hajszállal a hordónkénti olajár alatt maradt az átlag (49,76 dollár), ezért a január 1-től március 31-ig tartó időszakban nem csökken az ősszel kivetett extra adó.
Ez különösen annak fényében lehet nagy érvágás az autósoknak, hogy az olajár az elmúlt időszakban folyamatosan emelkedett, és ezzel párhuzamosan a benzin és a gázolaj is egyre drágább lett. Míg az év elején nagyjából 300 forintba került egy liter üzemanyag, addig mostanra már 364, illetve 379 forintot fizethetünk ezekért, vagyis több, mint ötödével nőttek az árak.
Meddig nőnek az árak?
A következő hónapokban ráadásul az árak további növekedése sem kizárt. 2011 és 2014 között az árak a mostaninál jelentősen magasabbak voltak, bőven 400 forint felett fizethettünk egy liter üzemanyagért. Ennek többek között a magas olajár vol taz oka, hordónként 100 dollárnál is többet kértek ekkor a kőolajért a nemzetközi piacon.
Ugyan most még 55 dollár környékén fizetnek az olajért, azonban az olajexportőr államok (OPEC) megállapodása miatt ez hamarosan jelentősen magasabbra kúszhat. Minél gyorsabb ez a változás, annál kellemetlenebb lehet az üzemanyag drágulás a magyar autósoknak. Ha ugyanis a következő hónapokban jelentősen drágul az olaj és a benzinkutakon ezt a változást érvényesítik, akkor még a következő olajár megállapítás előtt bekövetkezhet, hogy jelentősen nő az olajár.
Persze az extra adó valószínűleg így április 1-től kivezetésre kerül, ami viszont 5, illetve 10 forintos többletet jelent. Hosszútávon tehát nem az extra adó, hanem inkább a magas kőolajár miatt számíthatunk magasabb üzemanyagárakra.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Biztosan magasabbak lesznek az árak?
Az elemzők egyébként arra számítanak, hogy 2017-ben nem fog jelentősebben megugrani az olaj ára, mivel az OPEC tagjai nem fogják maradéktalanul betartani a megállapodást, ezzel pedig 50-60 dollár körüli olajárra számíthatunk - írja a Holtankoljak.hu. Ezzel az extra adót ugyan megúszhatjuk, azonban az üzemanyag árakon érezhető lesz a 2016 elejéhez képest magasabb olajár.
Nem ez az egyetlen, ami a benzin és a gázolaj árát meghatározza, a forint-dollár árfolyam is emelheti az árakat. Az év eleji alacsony üzemanyag árakat ugyanis a kedvező devizaárfolyamnak is köszönhettük, februárban 275 forintot kértek egy dollárért, míg most 300 forint körül van az árfolyam. Az árfolyam ingadozása azonban olyan tényező, amit sokkal több dolog befolyásol, így ennek jövőbeni változását nehéz megjósolni.
Nincs is autóm, miért fontos ez?
Az üzemanyag árak (elsősorban a gázolaj) emelkedése nemcsak az autóval közlekedőknek drágíthatja meg az életét. Minden olyan dolog, amit autóval szállítanak ki, drágulhat, így a gyógyszerek, az élelmiszerek ára is nőhet. Ez viszont elsősorban azoknak a társadalmi rétegeknek hátrányos, akik a jövedelmük nagy részét ételre költik. Ebbe a kategóriába a legszegényebbek tartoznak, de például az átlag alatti nyugdíjjal rendelkezőknek is húsbavágó lehet az üzemanyagok árának növekedése.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- A benzin ára 25, míg a gázolajé 27 forinttal múlta felül az átlagos régiós üzemanyagárat a KSH friss statisztikája alapján
- Férfi vízilabda ob I - Nyert a Honvéd és az Eger
- Javul a brit uralkodó egészsége
- Párizs 2024: átvették a lángot a franciák - videó
- Nyílik az élelmiszerolló: csak az olcsó és a prémium a kelendő
- London: orosz barát gyújtogatót állítottak bíróság elé