3 °C Budapest
This is a picture of an all white white commercial airplane taking off from an airport on a warm, sunny day.

Kitálaltak a légiforgalmi irányítók: így trükköznek a légitársaságok, ezért is van annyi késés

2024. július 8. 14:43

A futball-Európa-bajnokság idején vált nyilvánvalóvá, hogy az európai légi közlekedés problémáinak fő forrása a légiforgalmi irányítás. A késések és járattörlések száma jelentősen megnövekedett, és Magyarország különösen érintett volt ebben a helyzetben. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter ezért intézkedéseket kért a HungaroControl vezetőjétől - írta meg a Telex.

A HungaroControl egy fegyelmezett, katonás szervezet, amely nehezen kommunikál kötetlenül a kialakult helyzetről. A cég munkatársait külön figyelmeztették az etikai szabályokra, például arra, hogy ne kommunikáljanak a közösségi médiában. Ennek ellenére néhány belső és külső szakember segített megérteni a történteket.

Az irányítók attól tartanak, hogy a kaotikus helyzetet erőszakkal próbálják majd megoldani, ami szerintük csak tovább nehezítené a cég működését. Az elmúlt hetekben kommunikációs egyensúlytalanság alakult ki: a légitársaságok sokkal több erőforrást tudnak felhasználni lobbizásra, mint a légiforgalmi szolgáltatók. A légitársaságok és repülőterek több természetes csatornával rendelkeznek az utasok és a sajtó felé, amit hangulatkeltésre is felhasználhatnak.

Tény, hogy voltak olyan események is, amelyek függetlenek voltak a légiforgalmi irányítástól. Lutonban például egy utas miatt három órás késés keletkezett, míg Gatewicken tűzoltók érkeztek egy felforrósodott fék miatt, ami szintén jelentős késéseket okozott.

Olyan esetek is előfordulnak, amikor tévesen kerül be késés a statisztikákba. Például július 3-án Heraklionból Budapestre tartó Smartwings járatot jelentős késésként kezelték annak ellenére, hogy menetrend szerint érkezett.

A légitársaságok gyakran kritizálják az irányítókat, de azok nem kommunikálnak vissza. Az irányítók szerint sok késést maguk a légitársaságok okoznak irreális menetrendekkel és szűkre tervezett fordulókkal. Emellett vannak olyan pilóták is, akik trükköznek vagy szabálytalanul érkeznek egy adott magasságra.

Az ukrán határ közelében repülve néhány pilóta nem hajlandó követni az utasításokat biztonsági okokból. Ez is hozzájárulhat ahhoz, hogy nehézségek adódjanak rossz időjárási körülmények között.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A jelenlegi személyzethiányos helyzetet súlyosbítja az is, hogy egyszerre kell költséget csökkenteniük és kapacitást növelniük az irányítóknak. Az Egységes Európai Égbolt (Single European Sky) törekvések célja az útvonaldíjak csökkentése versenyképességi okokból.

Az Egyesült Államokban alacsonyabb díjak vannak érvényben, de ott más finanszírozási rendszer működik. Európában egymás nyakán vannak az országok és repterek, ami bonyolultabbá teszi az irányítást. Magyarországon volt először teljesen szabad útvonalú légtér (Free Route Airspace – FRA), ami növelte az igényeket. A speciális költségelszámolási rendszer miatt azonban nehéz előre tervezni a forgalmat és költségeket.

Nemzetközi adatok szerint Budapest mellett Karlsruhe is neuralgikus pontja az európai irányításnak. Franciaországban pedig gyakoriak a sztrájkok. Összességében elmondható, hogy mind pilótahiány mind pedig létszámhiány sújtja az ágazatot. A forgalmi igényt jelenleg nem képes zökkenőmentesen kiszolgálni az irányítás Európában.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. november 21. péntek
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?