10 perctől csaknem másfél óráig terjedően hosszabb menetidőről, pótlóbuszokról, kihagyott állomásokról számolt be közösségi oldalán.
![South Dalmatian coastal road to the south of Split on a sunny summer evening, Dalmatia, Croatia.](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2023/07/1689491536-PMYs76uiu_lg.jpg)
Több mint húsz évvel az első kapavágások megkezdése után a hétvégén átadták a dél-dalmáciai Omis elkerülő útját- derül ki a VG cikkéből. A hat kilométer hosszú útszakasz 70 millió euróba került, a megépítése valóságos mérnöki bravúr.
Több évtizednyi várakozás után az omisiak végre búcsút mondhatnak a folyamatos közlekedési dugóknak. Az Adria egyik legforgalmasabb útja, a 8-as főút, eddig Omis óvárosán haladt keresztül, óriási dugókat okozva a turistaszezonban, amikor naponta akár 40 ezer autó is megjelent a városka szűk utcáin. Az elkerülő út építése a terepviszonyok miatt rendkívül nehéz és költséges volt, hiszen Omis egy meredek sziklafal tövében, a Cetina folyó torkolatánál fekszik, és a Dinaridák instabil hegyvonulatai valamint a természetvédelmi terület is nehezítette az építkezést.
Az építkezés 2008-ban kezdődött, és az új út a város előtt kanyarodik fel a hegyek irányába, egy 6,5 százalékos dőlésszögű alagútban. A 603 méter hosszú alagút a hegyben elágazik, autópálya-kapcsolatot biztosítva, majd eléri a Cetina folyót. A Komorjak hegy átfúrása másfél évig tartott, mert a zajszintet minimálisra kellett csökkenteni a hegyen élő állatok védelme érdekében. A folyó felett átívelő, 230 méter hosszú hidat úgy kellett megépíteni, hogy a folyó vize ne szennyeződjön, ezért a hidat elemenként rakták össze, csatlakoztatva a tíz évvel korábban elkészült Omis 1 alagúthoz.
Az elkerülő út építését a Strabag végezte, a projekt összköltsége 48,5 millió euró volt, részben uniós források bevonásával. Az Omis 1 alagút fúrási költségei is hozzáadva a teljes költség közel 70 millió euróra rúg. Az új út a jövőbeli spliti körgyűrű déli végpontja lesz, amely várhatóan 2027-re készül el. Ezen kívül Horvátországban több más jelentős útépítési projekt is zajlik, például az A5-ös autópálya befejező szakasza, amely jövő tavasszal éri el a magyar határt, csatlakozva az M6-os autópályához.
Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.
Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.
Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.
A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.
-
Az élhetőbb városokban az ingatlanok is felértékelődnek (x)
Minél több szolgáltatás és zöld van a közelben, annál jobban.
- Villogás vezetés közben? Lehúzott ablak? Máris repül a büntetés a sofőrnek!
- Szabotázsakciók Franciaországban az olimpiai megnyitó napján - a nap hírei
- Hét szerrel bővült a tiltott dizájnerdrogok listája
- Kokain, „meth” és euró a buszban – videó
- Kiszorult az Apple a legnagyobbak közül Kínában
- Beindul az olimpia: a páston Szilágyi Áron, a pályán a férfi kézisek, a medencében a női pólósok
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
Future of Finance 2024
Sustainable World 2024
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1722003032-fYemjX2BC_sm.jpg)
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1721995899-XEn3OCP2C_sm.jpg)
![](https://www.hellovidek.hu/images/site/articles/lead/2024/07/1721916051-kHrQJn3Mh_md.jpg)