Több autó is lerobbant, miután vízszennyezett benzint tankoltak az M7-es autópálya egyik Shell-kútjánál.
Több mint húsz évvel az első kapavágások megkezdése után a hétvégén átadták a dél-dalmáciai Omis elkerülő útját- derül ki a VG cikkéből. A hat kilométer hosszú útszakasz 70 millió euróba került, a megépítése valóságos mérnöki bravúr.
Több évtizednyi várakozás után az omisiak végre búcsút mondhatnak a folyamatos közlekedési dugóknak. Az Adria egyik legforgalmasabb útja, a 8-as főút, eddig Omis óvárosán haladt keresztül, óriási dugókat okozva a turistaszezonban, amikor naponta akár 40 ezer autó is megjelent a városka szűk utcáin. Az elkerülő út építése a terepviszonyok miatt rendkívül nehéz és költséges volt, hiszen Omis egy meredek sziklafal tövében, a Cetina folyó torkolatánál fekszik, és a Dinaridák instabil hegyvonulatai valamint a természetvédelmi terület is nehezítette az építkezést.
Az építkezés 2008-ban kezdődött, és az új út a város előtt kanyarodik fel a hegyek irányába, egy 6,5 százalékos dőlésszögű alagútban. A 603 méter hosszú alagút a hegyben elágazik, autópálya-kapcsolatot biztosítva, majd eléri a Cetina folyót. A Komorjak hegy átfúrása másfél évig tartott, mert a zajszintet minimálisra kellett csökkenteni a hegyen élő állatok védelme érdekében. A folyó felett átívelő, 230 méter hosszú hidat úgy kellett megépíteni, hogy a folyó vize ne szennyeződjön, ezért a hidat elemenként rakták össze, csatlakoztatva a tíz évvel korábban elkészült Omis 1 alagúthoz.
Az elkerülő út építését a Strabag végezte, a projekt összköltsége 48,5 millió euró volt, részben uniós források bevonásával. Az Omis 1 alagút fúrási költségei is hozzáadva a teljes költség közel 70 millió euróra rúg. Az új út a jövőbeli spliti körgyűrű déli végpontja lesz, amely várhatóan 2027-re készül el. Ezen kívül Horvátországban több más jelentős útépítési projekt is zajlik, például az A5-ös autópálya befejező szakasza, amely jövő tavasszal éri el a magyar határt, csatlakozva az M6-os autópályához.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








