1 °C Budapest

A nagy fapados mutyi: így verik át az utasokat

Pénzcentrum
2012. június 25. 13:35

Hiába az egyértelmű Európai Uniós és hazai jogszabályok, valamint a nemzetközi bírói döntések, van légitársaság, mely a mai napig nem alkalmazza a vonatkozó normákat és elutasítja a fogyasztók igényeit légijárat törlése, vagy késése esetén. Elkeseredniük azonban ilyenkor sem kell a fogyasztóknak, van ugyanis megoldás problémájukra!

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) érdekfeltáró tevékenysége során szembesült azzal a ténnyel, hogy van olyan fapados légitársaság, amely semmibe veszi az európai uniós és hazai normákat, csak hogy kikerülje fizetési kötelezettségét. Pedig a jogi normák egyértelműen védik a fogyasztókat, ha járat késésére, vagy törlésére kerül sor.

A FEOSZ-hoz fordult tájékoztatásért például az a fogyasztó, aki - miután járatát törölték - kénytelen volt egy másik város repülőterére utazni, ahonnan végül 20 órás késéssel sikerült hazaérnie Magyarországra. A helyszínen nem kapott sem tájékoztatást, sem segítségnyújtást a vonatkozó előírások ellenére. Mindent itthon tartózkodó családján keresztül kellett intéznie, majd amikor már hazaérve kérte költségei megtérítését - egyébiránt a cég emelt díjas telefonszámán -, a vállalkozás közölte: az étkezésért és a szállásért fizet, de a másik repülőtérre való utazásért nem, mivel oda bérelt autóval utazott a fogyasztó. Álláspontja szerint ugyanis az EK rendelet alapján összehasonlítható feltételek és útvonalak esetében van lehetőség csak a térítésre, de a fapados légitársaság és az autó nem összehasonlítható.

Egy másik ügyben előbb a fagyban, majd a repülőn várakoztak órákat az utasok a késő esti órákban, mire közölte a repülő pilótája: nem tudnak már aznap elindulni Budapestre. Ennek ellenére szállást, frissítőket nem kaptak a légitársaságtól, de még csak arra vonatkozó tájékoztatást sem, hogy mikor indul az új gép. Végül másnap este került erre sor, addig maguknak kellett elintézniük mindent, és a reptéren történő éjszakázás sem volt éppenséggel kellemes élmény. A légitársaság utólag ugyan az ellátás költségeit kifizette, de az EK rendelet és a vonatkozó Európai Bírósági ítélet alapján egyértelműen járó kártalanítási összeget már nem.

Pedig a FEOSZ véleménye szerint egyik ügyben sem lett volna kérdéses a jogi helyzet: a korábban már többször említett, visszautasított beszállás és légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasokat különböző mértékű kártalanítás illeti meg.

Mind járattörlés, mind legalább három órás járatkésés esetén ugyanazon jogok illetik meg az utasokat, amelyek a következőek: az EK rendelet alapján, ha járatunkat törlik, vagy beszállásunkat visszautasítják, kártalanításra és a jegy árának visszatérítésére, vagy más járatra való átfoglalásra van jogunk.

A légitársaságnak mindezeken felül gondoskodnia kell ellátásunkról: díjmentesen biztosítania kell két telefonhívást, telex vagy faxüzenetet, e-mail küldés lehetőségét, étkezést, frissítőket, valamint szállást, ha egy vagy több éjszakát kell ott tartózkodnia az utasnak, és ennek megfelelően a szállítást a reptér és a szállás között.

Kártalanítás címén - a repülőút távolságától függően - 250-től 600 euróig terjedő kártérítést kaphatunk - mint láthattuk, mind járattörlés, mind legalább három órás késés esetén, míg ha legalább öt órát késik a gépünk, és ezért nem kívánunk elutazni, kérhetjük a jegy árának visszatérítését.

 

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 29. hétfő
Taksony
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?