Trükkök és kiskapuk: külföldi rendszámmal magyar utakon

2010. május 14. 04:50

A magyar utakon egyre gyakrabban látunk külföldi rendszámú, de magyar állampolgár által vezetett autót. Az első hullámban érkező szlovák rendszámú jármű áradat után megjelentek a német, osztrák és ukrán rendszámú autók, de akár brit, amerikai, vagy akár valamely óceániai szigetország rendszámával is találkozhatunk.

Nem is kell sokáig böngésznünk az interneten, pár kattintás után egyre-másra ajánlkoznak a különböző közvetítő cégek, hogy segítenek nekünk olcsó, külföldi rendszámú autóhoz jutni.

EU-s és nem EU-s

A hirdetések szerint százezreket (akár a gépjármű üzemeltetési költségeinek 30%-át) lehet megtakarítani Németországban, Szlovákiában céges gépkocsi vásárlása esetén. Több ezer eurós "előnyhöz" lehet jutni az általános forgalmi adók és a regisztrációs díjak közti különbségből német autó regisztrációjával.

Németországban -több más uniós államhoz hasonlóan- nincs regisztrációs-és súlyadó, nincs bevizsgálási díj, a forgalomba helyezés költsége, a rendszámtábla ára -a magyarhoz képest- kimondottan alacsony. A legegyszerűbben úgy lehet külföldi rendszámra szert tenni, hogy az adott EU-országban alapítani kell egy céget, a cég tulajdonában lévő autóra így  szlovák (német, lengyel, stb.) rendszám kerül. A másik megoldás az, hogy a magánszemély Szlovákiában (Németországban, Lengyelországban) jelenti be tartózkodási helyét - azt ugyanis nem ellenőrzik, hogy ténylegesen hol tartózkodnak az érintettek életvitelszerűen.

Cégként és magánszemélyként egyaránt kifizetődő lehet a külföldi autóvásárlás: az általunk fellelt vállalkozások lakcím-ügyintézésben, cégalapításban is segítséget nyújtanak. Ha pedig a vevő rendelkezik egy német lakcímmel, és van tartózkodási engedélye, elvileg mindenfajta további igazolás nélkül használhatja autóját az Európai Unióban és így Magyarországon is. Hátrány viszont, hogy a német rendszámú autókat Németországban kell műszaki vizsgára vinni. A kiutazás a költsége azonban elhanyagolható a "megspórolt" adókhoz, járulékokhoz képest.

Vagyonadó: ennyit fizet a szomszédod a 170 lovas verdája után Kattints!

Megfigyelhető a nem EU-tagállamokból behozott autók növekvő száma is: Ukrajnából, az USA-ból, de még az óceániai szigetországokból származó járművek róják a magyar utakat. Ezen járművek ellenőrzése komoly fejtörést okoz a hatóságoknak: gyakran offshore cégek állnak mögöttük, tulajdonosaik így próbálják kikerülni az adó-és járulékfizetést.

Besokalltak a vámosok

Az elmúlt időszakban a vámhatóság is észlelte, hogy olyan - jellemzően nagy értékű- gépjárművek vesznek részt a hazai közúti forgalomban, amelyek valamely Európai Unión kívüli ország forgalmi rendszámával rendelkeznek. A jogszabályok szigorú feltételeket határoznak meg a nem közösségi árunak minősülő gépjárművek behozatalával és használatával kapcsolatban. A feltételek teljesítésével lehetőség van ezen gépjárművek alkalomszerű magyarországi használatára, azonban a belföldi rendszeres és tartós használat kizárólag a vámok és a nemzeti adók megfizetését követően lehetséges.

 


A vámhatóság lezárt ellenőrzései során minden harmadik(!) esetben azt állapította meg, hogy az érintett gépjárművek magyarországi használata nem jogszerű. A 100-nál is több gépjárművet érintő ellenőrzések tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy a jogsértéseket jellemzően olyan Magyarországon lakóhellyel rendelkező személyek követik el, akik az Európai Unión kívüli ország rendszámával rendelkező gépjárművet behozzák Magyarország területére és azt a megfelelő vámeljárás lefolytatása nélkül, rendszeresen és tartósan használják.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A magyar jogszabályok erre azonban nem adnak lehetőséget, sőt, kötelező szankciók bevezetéséről rendelkeznek. E szankciók - természetesen azon túl, hogy a jogsértő módon behozott gépjármű tekintetében a vámok és a nemzeti adók megállapításra és beszedésre kerülnek - keretében a vámhatóság vámigazgatási bírságot szab ki, illetve büntetőeljárás bevezetésére is sor kerülhet.

Gyorshajtásért sem büntethetők
Az objektív felelősség 2008-as bevezetése óta nem lehet itthon megúszni a gyorshajtást. Ez az állítás azonban csak a magyar rendszámú autókra igaz, a külföldiekre nem.

A rendészeti tárca szerint ugyanis ha a rendőrség nem állította meg őket, semmiféle bírságot nem lehet rajtuk behajtani, sőt még az autó tulajdonosának az adatait sem tudják a hatóságok megállapítani.

"Nem létezik olyan jogforrás, amely az egész unióban megfelelően kezelné azt, hogy az egyes tagállamok hatóságai hogyan kaphatnak adatokat a más tagországokban nyilvántartásba vett gépjárművek üzemben tartóiról."


A vámhatóság - tekintettel az eddigi ellenőrzések tapasztalataira is -, közúti ellenőrzései során folyamatosan vizsgálja az érintett gépjárművek használatának jogosságát. Az ellenőrzések során a vámszervek igénybe veszik a rendőrség segítségét is, akik önálló ellenőrzéseik, illetve a vámszervekkel közös akciók keretében közreműködnek a jogsértések kiszűrésében és felderítésében.

A gyakorlatban tehát a VPOP annyit tud tenni, hogy az ellenőrzésekről értesíti az adóhatóságot. Ezek a jelzések eljutnak az APEH-hoz, de ezt követően azonnal, automatikusan vizsgálat az adóhatóságnál nem indul. Bakonyi Ágnes, az APEH szóvivője a napokban úgy nyilatkozott: ez egyelőre csak egy rendszám, egy adat valakiről, ami még nem feltételez semmit.

Inkább ne koccanj külföldi rendszámúval

Ha egy gépjármű telephelye Szlovákia, esetleg Ukrajna, akkor az adott országban kell fizetni a kötelező biztosítás díját, ez minden országban a forgalomba helyezés, illetve forgalomban tartás feltétele. A károk esetében ebből adódóan a kárrendezés sem a megszokott ügymenet szerint zajlik, hanem nemzetközi kárként, ahol a károkozó külföldi, a káresemény helye pedig Magyarország, függetlenül attól, hogy a károkozó esetleg tökéletesen beszél magyarul.

A baleset bekövetkezésekor a hagyományos EU standard kárbejelentő nyomtatványt kell kitölteni, ez megegyezik a hazai gyakorlattal. A károsultnak a káreseményt követően azonban fel kell hívnia a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) Információs Központját, ahol tájékoztatják, hogy a külföldi rendszámú gépkocsi melyik külföldi biztosítónál rendelkezik biztosítással és annak ki a magyarországi levelezőpartnere.

NEKED AJÁNLJUK
Sok szülő így rontja el a gyerek fejlesztését: nem lehet elég korán kezdeni

Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.

Ennyibe kerül manapság egy luxus mobilház: ez lehet a lakásválság megoldása? + videó

Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?

Ilyen még nemigen volt itthon: itt a bejelentés, elindult a magyar Kickstarter

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában

Milliókat bukhat, aki így indít vállalkozást: jól meg kell gondolni, a KATA sem jó mindenre

Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 18. szerda
Erik, Alexandra
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2022
A jövő vállalata - Zöld az út a fenntarthatóság felé!
Portfolio Digital Transformation 2022
Szektorokon átívelő tudás a belső folyamatoktól a termékig!
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?