Míg 2009 augusztusában mindössze 2 903 új személygépkocsit és kishaszongépjárművet helyeztek forgalomba hazánkban, addig folyamatosan bővül azok száma, akik törlesztési gondokkal küzdenek. Az autóhiteleseket sújtó csapások nem ismernek kegyelmet, miközben csökken az autó piaci értéke, a magasabb devizaárfolyamok következtében nem akar apadni a fennálló tartozás, a havi részletek pedig magasabbak, mint amennyire az autó vásárlásakor számítottak.
Egy évvel ezelőtt naponta átlagosan 300-zal több (!) új autó gördült ki a szalonokból, a boldog vásárlók pedig mit sem sejtettek az egy hónap múlva hazánkat is elérő gazdasági válság kedvezőtlen hatásairól és - akkor jónak tűnő pénzügyi döntést hozva - gond nélkül aláírták az eléjük tolt deviza alapú autóhitel szerződésüket.
Az az újautó tulajdonos, aki egy évvel ezelőtt aláírt a 2,25 millió forintos svájci frank alapú autóhitel szerződést 150 forintos árfolyam mellett, 15 ezer frankos induló tartozással számolhatott. 10 éves futamidő esetén a havi 26 ezer forintos havi törleszőrészlet mellett (aminek nagyságrendileg a fele megy kamatra, a másik fele tőketörlesztésre) eddig 312 ezer forintot törlesztett, a forintban kifejezett fennálló tartozása mégis emelkedett.

A körülbelül 161 ezer forintos tőketörlesztés 150-215 forint közötti árfolyam mellett alig 900 frankkal csökkentette a fennálló tartozást, a fennmaradó 14,1 ezer frank pedig a jelenlegi árfolyamszinten 2,54 millió forintnak felel meg. Eközben az autó - típustól függően - 25-35 %-ot veszített az értékéből, ami mondjuk egy 3,3 millió forint felett megvett autó esetében még fedezheti a tartozást, de egy önerő nélkül megvásárolt kocsinál már körülbelül egymillió forintos veszteséget jelent. A tulajdonos - az utóbbi példánál maradva - egy másfélmillió forintos autót hajt két és félmilliós teherrel a nyakában.

Az MKB Euroleasing által készített grafikon jól szemlélteti a 10 éves futamidőre hitelből vásárolt gépkocsik esetében az autó értéke és a fennálló hiteltartozás közötti különbséget.
Az értékesítési mutatók évi 75 % feletti zuhanása azt mutatja, hogy a jelenlegi óvatosabb hitelezési irányelvek miatt az új ügyfelek kisebb arányban eshetnek bele ebbe a csapdába, de az egy évvel ezelőtti autóvásárlók jó része küzdhet ilyen jellegű problémával. Egy év alatt havi 10 ezer újautó vásárló tűnt el a piacról, akik zöme a válság miatt nem engedheti meg magának a vételt, de sokan vannak köztük olyanok is, akik önerő híján nem felelnek meg az új hitelezési feltételeknek.
A mélyrepülés tovább folytatódhat. Az év első nyolc hónapjában kevesebb, mint 54 ezer új autót és kisteherautót vettek nyilvántartásba, ami az vetíti előre, hogy az idei év még a tavasszal kiadott legpesszimistább előrejelzésektől is messze elmarad majd. A múlt hónapban a Suzuki nyerte a márkák közötti versenyt, de éves összesítésben csak másodikak a Ford mögött.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A piac erőteljes visszaesését érzékelteti az is, hogy az idén augusztusban a legtöbb járművet értékesítő öt márka mindegyike 70-80 %-kal rosszabb eredményt ért el, mint az előző év azonos időszakában.
Sokan már tavaly év közben kongatták a vészharangot, hogy a magyarországi autófinanszírozással előbb-utóbb nagy baj lesz, de a kegyelemdöfést csak a válság adta meg az ágazatnak. A bűnüldöző szerveknek is egyre nagyobb terhet jelentett az önerő nélküli konstrukciókkal véghezvitt autóhitel csalások felgöngyölítése, ennek ellenére csak az év elején szigorították a finanszírozási feltételeket. A forint gyengülésével sokan már nem képesek fizetni a megemelkedett töresztőrészleteket, ezek az autótulajdonosok már fizetnének is csak valaki vigye az autót a nyakukról.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Kiváló minőség a tányérodon – KMÉ-védjegyes termékek a Mecsek Baromfi Kft.-től (x)
A Mecsek Baromfi Kft. friss csirkehúsai elnyerték a KMÉ-védjegyet, amely biztosítja a vásárlók számára a valóban kiemelkedő minőséget.
-
A magyar befektetők fele nagy lehetőséget szalaszt el (x)
Egyre nagyobb az érdeklődés a TBSZ iránt, a befektetők többsége viszont még mindig nem használja ki ennek az adóhatékony befektetési módnak az előnyeit.
-
Hoppá! Tudtad melyik bank lett a legjobb lakossági állampapír forgalmazó? (x)
Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) idén is a Gránit Banknak ítélte „Az év Lakossági állampapír forgalmazója” díj ezüst fokozatát.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


