Nyugdíjaznák magukat az autópiaci guruk: belefáradtak a szélmalomharcba

Pénzcentrum
2009. május 25. 06:20

40 %-os visszaesés várható idén az autóiparban A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) további egyeztetéseket szorgalmaz a kormánnyal az ágazat megsegítése érdekében. A politika minden eddigi keresletélénkítő javaslatot elutasított, Gablini Gábor szerint idén már nem lesz semmi a magyarországi roncsprémiumból.

Az ágazat gazdasági vezetői által tartott előadáson elhangzott, hogy óriási gondokkal küzd a gépjármű iparág Magyarországon. A szektor a válság hatására sokkal rosszabb helyzetben van, mint azt egy évvel ezelőtt a legmerészebb álmukban gondolták volna a piaci szereplők.


Gablini Gábor

A GÉMOSZ elnöke szerint az autóiparban már a pénzügyi válságot megelőzően is túltermelés volt tapasztalható, a hitelválság azonban gyorsabban felszínre hozta az akciókkal, hitelekkel és engedményekkel mesterségesen életben tartott iparág problémáit.

2008-ban a világszerte legyártott autók 30 %-a raktárra került, ami előbb lefékezte a készletek forgási sebességét, majd - mint válsággeneráló tényező - Amerikában, Japánban és Európában is súlyos készletezési, tárolási veszteségeket okozott.

Korábban: Gablini: "Roncsprémium helyett áremelés jöhet az autópiacon!"

A gazdasági válság hatására alapvetően át kell értékelni a gyártók, a kereskedők és minden piaci szereplő helyzetét, mivel a piac akorábbi vásárlást ösztönző eszközökkel már nem tartható fenn. A szektor sokkal kockázatosabbá vált, amit a piac felárral büntet, ehhez jönnek még az árfolyamok alakulásából adódó veszteségek.

A gyártás folyamata megdrágult, ugyanakkor a kereslet szűkülése és a készletezési gondok új kihívások elé állították a szektort. A beragadt készletek eltüntetése érdekében eddig mintegy 20 európai ország élt a roncsprémium adta előnyökkel, hazánk vezetése sajnos továbbra is elutasítja a kedvezmény bevezetését.

A roncsprémium amellett, hogy új autó vásárlására ösztönzi az embereket környezetvédelmi és balesetbiztonsági szempontból is hasznos. A balesetveszélyes, pöfögő benzintemetők helyett biztonságos és takarékos új autók futhatnának az utakon. A gyártó kapacitásokat reaktiválni lehetne, az eladás zuhanását pedig tompíthatná az intézkedés.

Németországban az elmúlt hónapban többek között a roncsprémium hatására 44 %-kal több autó talált gazdára, mint tavaly áprilisban, ezzel szemben Magyarországon az idei évben 40 %-os visszaesésre lehet számítani az újautó eladások tekintetében. A kormány szerint az intézkedés előrehozott vásárlásokat gerjesztene, de nem tudni, hogy mi történne azután. A vízben fuldokló is az első levegővételért küzd, csak akkor tud továbblépni, ha az már megvan - mondta Gablini Gábor.

A gazdaságban minden iparág felkészülhet egy +/- 5-10 %-os változásra és különböző lépésekkel orvosolhatja az ingadozással járó problémákat. A magyar gépjárműiparban előrevetített 40 %-os visszaesés azonban már nem tartozik a könnyen kezelhető kategóriába. Egy ilyen mértékű zuhanás súlyos következményekkel járhat, melyek csak a piaci szereplők összefogásával kerülhetőek el.

Nyugdíjba mennének, de nincs utánpótlás

NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 25. szombat
Eufrozina, Kende
38. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?