16 °C Budapest

Durva csökkenés az autópiacon, de van még lejjebb is

Pénzcentrum
2009. május 5. 08:20

Felére esett vissza az újonnan forgalomba helyezett új autók száma áprilisban Magyarországon. A készleten maradt olcsóbb járművek azonban mostanra így is elfogytak, a gyenge forint miatt ugyanis külföldi vevők ezerszám vitték az autókat.

A magyar piacon az áprilisban forgalomba helyezett 7617 gépkocsi 54 százalékos zuhanást jelent a tavalyi azonos időszakhoz képest -ez mindenképp negatív rekord. A tényleges értékesítés ennél legalább 10-15 százalékkal nagyobb volt, a különbözetet azonban nem itthon helyezték forgalomba, hanem külföldre vitték.

Más országok roncsprémium-programjai hatására a magyarországi raktárkészletek elfogytak: német, osztrák, valamint szlovák kereskedők flottákban, alku nélkül vették és vitték az új autókat. Némelyik hazai szalon márciusi és áprilisi eladásainak nyolcvan százalékát tették ki a külföldiek vásárlásai, ami jó volt a dílernek, de rossz volt a magyar költségvetésnek, az illetékek és egyéb közterhek ugyanis a célország államkasszáját gyarapították.

A magyar roncsprémium lehetőségéről szól a Gépjármű-kereskedők Országos Szövetségének elnökével készült interjúnk:
Gablini: "Roncsprémium helyett áremelés jöhet az autópiacon!"

Az első négy hónap átlaga csak alig valamivel jobb, mint a katasztrofális áprilisi mutató. A január-áprilisi időszakban összesen 34 ezer új autót helyeztek forgalomba itthon, ez 27 ezerrel kevesebb a tavalyi első négy hónap adatánál, és 44,8 százalékos visszaesést jelent.

A Datahouse adatai szerint az első négy hónap eladásai alapján a Ford vezet 5052 eladással, melyet a 3965 darabos Opel és a 3429 darabos Suzuki követ. A személyautók esetében a sorrend ugyanez, míg a kis-haszonjárműveknél a Ford, a Nissan és Fiat állhatott fel a dobogóra. A személyautóból egyébként csupán három márka tudott felmutatni forgalomnövekedést: a 8 darabos Jaguar (14,3 százalék), a 84 darabos Lancia (55,5 százalék) és az 1087 darabos Nissan (1,4 százalék).

A kereskedők szerint nem is a vásárlást, hanem inkább a hitelezést kellene támogatni, hiszen ez mozgatta korábban a magyar piacot, melyen egy államilag is támogatott régi autót újra cserélő program sem sokat segítene, hiszen telített. A KSH adatai szerint a Magyarországon forgalomban lévő 3,1 millió személyautó átlagéletkora 10,4 év. A járműpark fiatalítására azonban most kicsi az esély, mert éppen az árérzékeny és a piac 80 százalékát adó minik, kisautók és alsó középkategóriások, vagyis a tömegmodellek eladásai zuhantak a legnagyobb arányban.

Ugyanakkor nemcsak a tavalyinál magasabb árfolyam és a várható áfaemelés miatt drágulnak az autók: a korábbi időszakkal ellentétben a gyártók már nem ajánlanak kedvezményes árakat a magyar kereskedőknek, mert - a roncsprémiumoknak is köszönhetően - a kisebb termelési mennyiséget magasabb nyereséggel értékesíthetik a német, osztrák és francia piacon.

NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 24. péntek
Gellért, Mercédesz
38. hét
Szeptember 24.
Kutatók éjszakája
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?