Milliókba kerül egy dugó az M7-esen!

Pénzcentrum
2009. május 5. 06:20

Beindult a nyári szezon a Balatonnál, aki tehette, hétvégén lenn volt a magyar tenger partján. A parton izzottak a hekkek az olajban és előkerültek újra a kocsmák pultjaiból a kisfröccsös poharak. A hosszú hétvége idilli hangulatát még a szombati rossz idő sem tudta megtörni, nem úgy a három órás dugó, mely egy balesetnek köszönhetően alakult ki az M7-esen vasárnap délután.

A Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint a baleset 16:30 körül történt az M7 autópálya 86-os és 87-es kilométere közötti szelvényében Budapest felé. A rendőrség utasítására 16:45-kor a Nagykanizsa-Budapest pálya szakaszon teljes pályazár került végrehajtásra. A teljes pályazár 19:15-ig tartott.

A tragikus balesetben autós gázolt el egy motorral közlekedő párt, melynek férfi vezetője a helyszínen elhunyt, az utasát súlyos sérülésekkel mentőhelikopterrel szállítottak kórházba. A rendőrség szerint a helyszínelés két és fél órás időtartama a gyakorlatnak megfelelő, ennyi idő szükséges a közlekedési ügyész és műszaki szakértő közreműködésével.lezajló felmérésre. "Egy halálos közúti baleset helyszínelése - melynek szakmai eredményessége alapját képezi a későbbi eljárásoknak - felelősségteljes és időigényes tevékenység" - írta a Rendőr-főkapitányság sajtószolgálata.

Bár a forgalom részben átterelődött a fel sem becsülhetően kisebb kapacitású hetes útra, a baleset előtti utolsó lehajtó épp a 90-es kilométernél volt, ott, ahol az északi partról beérkező 71-es úton kilométeres kocsisor igyekezett volna felhajtani az autópályára. A káosz döbbenetes volt. A cikk szerzője - annak ellenére, hogy fél hatkor értesült a balesetről, bátran nekiindult az autópályának, gondolván, a helyszínelésnek már vége. Fél hétkor a 102-es kilométernél futottunk bele a dugó végébe, 16 kilométerre a baleset helyszínétől. A következő egy órában - araszolva - két kilométert sikerült megtenni, így esély sem volt elérni a 98-as kilométernél lévő kihajtót. Végül a kocsisor nagyjából fél kilenckor indult meg elfogadható sebességgel.

Míg a kocsiban szenvedtünk, csúnyákat gondoltunk a leállósávon sort előző idiótákra, akik nem gondolják végig, hogy ha baj van - tényleg - csak ott tud elmenni egy mentő- vagy rendőrautó. Aztán idegeskedés helyett inkább elkezdtünk számolgatni. A baleseti útzár feloldásáig legalább 20 kilométeres kocsisor alakult ki az M7-esen, két sorban, akik fejenként átlagosan másfél órát álldogáltak, esetleg néha előrébb csorogtak három-négy autónyival. A 71-es valószínűleg szintén beállt, emlékeim szerint nem ritka arrafelé az M7-es felhajtó előtt az öt kilométeres kocsisor, hát még egy olyan napon, amelyen a rendőrség szerint is "korábbi tapasztalatokhoz képest - akár a nyári forgalmat is alapul véve - nagyságrendekkel nagyobb forgalom volt Budapest irányába."

Számoljunk tehát ott is azért egy 8 kilométeres dugóval, és szintén másfél órával. Dugóban a sűrűn álló autók követési távolsággal együtt sem foglalnak 6 méternél több helyet, ami azt jelenti, hogy - teoretikus számításaink szerint - a két útszakaszon legalább nyolcezer autó zsúfolódott össze. Egy átlagos méretű motorral szerelt autó álló helyzetben egy óra alatt alapjáraton 1,0-1,5 liter üzemanyagot fogyaszt, ám a csurgások miatt ez biztosan legalább másfél liter volt, nagyon alaphangon számolva. Ott és akkor tehát legalább 18 ezer liter üzemanyag pöfögött el feleslegesen a levegőbe, ami a mostani árakon számolva legalább 4,7 millió forint. Az időtényezőről és az idegeskedési faktorról - no meg az idióták miatti újabb baleseti lehetőségekről - nem is beszélve.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Próbáltam utána érdeklődni az Állami Autópálya Kezelőnél, mit lehetne ilyen esetekben tenni, de megnyugtató választ nem kaptam. Az M7-es alapértelmezett terelőútja természetesen a 7. út, amelynek azonban a kapacitása jóval kisebb, mint az autópályáé. Bár a 90-es, majd később a 98-as kilométernél is erre a terelőútra irányították a forgalmat, ennek kapacitása az autópályán összesereglett gépkocsipark töredékének felszívására sem volt elegendő. Az útfelújítási munkáknál elfogadott módszer pedig, mely szerint a szembesávokra terelik a forgalmat, sokkal hosszadalmasabb előkészítést kíván, mint sem egy balesetnél meg lehessen valósítani. Ekkor ugyanis védőkorlátot kell bontani, és a terelés teljes hosszában kibójázni, valamint a jó oldalon közlekedők számára táblákkal felhívni a szembeforgalomra a figyelmet.

Winkler-Virág András, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. szóvivője szerint a legjobb megoldás, ha indulás előtt az autósok tájékozódnak az autópályák forgalmáról. Ők a következő helyekről szerezhetnek be információkat:
- az úton látható mátrixtáblákról
- a Danubius rádió híreiből
- a helyi rádiók adásaiból
- sms-infón keresztül
- vagy az ügyfélszolgálat telefonszámán, amely 06-40-40-50-60

Hogy miért tartott két és fél órán keresztül a helyszínelés, az továbbra is rejtély számomra. Külföldi útjaim során sokszor láttam már tragikus baleseteket, de a teljes útzár ritkán tartott fél óránál tovább. Az eset nyilván szörnyű, azok számára azonban, akik nem érintettek - akármilyen cinikusan hangzik is - inkább bosszantó. Éppen ezért a hatóságok igyekeznek minél hamarabb rögzíteni - lefotózni - a nyomokat, ellátni a sérülteket és megtisztítani az utat. Legalább egy sávot. Hiába csökkenne felére az autópálya áteresztőképessége, teljesen nem áll le a forgalom. Persze a legegyszerűbb az lenne - amire itt mindenkit tisztelettel megkérnék, motorost, autóst egyaránt -, hogy figyeljünk már egymásra az utakon. És akkor nem kéne sok ezer embernek rossz szájízzel befejeznie egy ilyen idilli hétvégét, mint a mostani.

Tini unokájával közösen ad ki könyvet a 77 éves, Pulitzer-emlékdíjas fotóművész (x)

Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.

Ezen a szőnyegen jógázva már semmi sem választ el a természettől (x)

Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.

Tücsökfehérjéből készít proteinszeletet a magyar orvostanhallgató, a Cápák között befektetője is beszállt az üzletbe (x)

Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.

A legnagyobb hazai filmfesztiválon mutatkozik be a közösségi finanszírozásból megvalósult kisjátékfilm

A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.

NAPTÁR
Tovább
2024. július 27. szombat
Olga, Liliána
30. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Árfolyamok!
A legfontosabb magyar és nemzetközi részvény és devizaárfolyamok ÉLŐBEN!
Most nem