25 °C Budapest

Milliókba kerül egy dugó az M7-esen!

Pénzcentrum
2009. május 5. 06:20

Beindult a nyári szezon a Balatonnál, aki tehette, hétvégén lenn volt a magyar tenger partján. A parton izzottak a hekkek az olajban és előkerültek újra a kocsmák pultjaiból a kisfröccsös poharak. A hosszú hétvége idilli hangulatát még a szombati rossz idő sem tudta megtörni, nem úgy a három órás dugó, mely egy balesetnek köszönhetően alakult ki az M7-esen vasárnap délután.

A Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint a baleset 16:30 körül történt az M7 autópálya 86-os és 87-es kilométere közötti szelvényében Budapest felé. A rendőrség utasítására 16:45-kor a Nagykanizsa-Budapest pálya szakaszon teljes pályazár került végrehajtásra. A teljes pályazár 19:15-ig tartott.

A tragikus balesetben autós gázolt el egy motorral közlekedő párt, melynek férfi vezetője a helyszínen elhunyt, az utasát súlyos sérülésekkel mentőhelikopterrel szállítottak kórházba. A rendőrség szerint a helyszínelés két és fél órás időtartama a gyakorlatnak megfelelő, ennyi idő szükséges a közlekedési ügyész és műszaki szakértő közreműködésével.lezajló felmérésre. "Egy halálos közúti baleset helyszínelése - melynek szakmai eredményessége alapját képezi a későbbi eljárásoknak - felelősségteljes és időigényes tevékenység" - írta a Rendőr-főkapitányság sajtószolgálata.

Bár a forgalom részben átterelődött a fel sem becsülhetően kisebb kapacitású hetes útra, a baleset előtti utolsó lehajtó épp a 90-es kilométernél volt, ott, ahol az északi partról beérkező 71-es úton kilométeres kocsisor igyekezett volna felhajtani az autópályára. A káosz döbbenetes volt. A cikk szerzője - annak ellenére, hogy fél hatkor értesült a balesetről, bátran nekiindult az autópályának, gondolván, a helyszínelésnek már vége. Fél hétkor a 102-es kilométernél futottunk bele a dugó végébe, 16 kilométerre a baleset helyszínétől. A következő egy órában - araszolva - két kilométert sikerült megtenni, így esély sem volt elérni a 98-as kilométernél lévő kihajtót. Végül a kocsisor nagyjából fél kilenckor indult meg elfogadható sebességgel.

Míg a kocsiban szenvedtünk, csúnyákat gondoltunk a leállósávon sort előző idiótákra, akik nem gondolják végig, hogy ha baj van - tényleg - csak ott tud elmenni egy mentő- vagy rendőrautó. Aztán idegeskedés helyett inkább elkezdtünk számolgatni. A baleseti útzár feloldásáig legalább 20 kilométeres kocsisor alakult ki az M7-esen, két sorban, akik fejenként átlagosan másfél órát álldogáltak, esetleg néha előrébb csorogtak három-négy autónyival. A 71-es valószínűleg szintén beállt, emlékeim szerint nem ritka arrafelé az M7-es felhajtó előtt az öt kilométeres kocsisor, hát még egy olyan napon, amelyen a rendőrség szerint is "korábbi tapasztalatokhoz képest - akár a nyári forgalmat is alapul véve - nagyságrendekkel nagyobb forgalom volt Budapest irányába."

Számoljunk tehát ott is azért egy 8 kilométeres dugóval, és szintén másfél órával. Dugóban a sűrűn álló autók követési távolsággal együtt sem foglalnak 6 méternél több helyet, ami azt jelenti, hogy - teoretikus számításaink szerint - a két útszakaszon legalább nyolcezer autó zsúfolódott össze. Egy átlagos méretű motorral szerelt autó álló helyzetben egy óra alatt alapjáraton 1,0-1,5 liter üzemanyagot fogyaszt, ám a csurgások miatt ez biztosan legalább másfél liter volt, nagyon alaphangon számolva. Ott és akkor tehát legalább 18 ezer liter üzemanyag pöfögött el feleslegesen a levegőbe, ami a mostani árakon számolva legalább 4,7 millió forint. Az időtényezőről és az idegeskedési faktorról - no meg az idióták miatti újabb baleseti lehetőségekről - nem is beszélve.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Próbáltam utána érdeklődni az Állami Autópálya Kezelőnél, mit lehetne ilyen esetekben tenni, de megnyugtató választ nem kaptam. Az M7-es alapértelmezett terelőútja természetesen a 7. út, amelynek azonban a kapacitása jóval kisebb, mint az autópályáé. Bár a 90-es, majd később a 98-as kilométernél is erre a terelőútra irányították a forgalmat, ennek kapacitása az autópályán összesereglett gépkocsipark töredékének felszívására sem volt elegendő. Az útfelújítási munkáknál elfogadott módszer pedig, mely szerint a szembesávokra terelik a forgalmat, sokkal hosszadalmasabb előkészítést kíván, mint sem egy balesetnél meg lehessen valósítani. Ekkor ugyanis védőkorlátot kell bontani, és a terelés teljes hosszában kibójázni, valamint a jó oldalon közlekedők számára táblákkal felhívni a szembeforgalomra a figyelmet.

Winkler-Virág András, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. szóvivője szerint a legjobb megoldás, ha indulás előtt az autósok tájékozódnak az autópályák forgalmáról. Ők a következő helyekről szerezhetnek be információkat:
- az úton látható mátrixtáblákról
- a Danubius rádió híreiből
- a helyi rádiók adásaiból
- sms-infón keresztül
- vagy az ügyfélszolgálat telefonszámán, amely 06-40-40-50-60

Hogy miért tartott két és fél órán keresztül a helyszínelés, az továbbra is rejtély számomra. Külföldi útjaim során sokszor láttam már tragikus baleseteket, de a teljes útzár ritkán tartott fél óránál tovább. Az eset nyilván szörnyű, azok számára azonban, akik nem érintettek - akármilyen cinikusan hangzik is - inkább bosszantó. Éppen ezért a hatóságok igyekeznek minél hamarabb rögzíteni - lefotózni - a nyomokat, ellátni a sérülteket és megtisztítani az utat. Legalább egy sávot. Hiába csökkenne felére az autópálya áteresztőképessége, teljesen nem áll le a forgalom. Persze a legegyszerűbb az lenne - amire itt mindenkit tisztelettel megkérnék, motorost, autóst egyaránt -, hogy figyeljünk már egymásra az utakon. És akkor nem kéne sok ezer embernek rossz szájízzel befejeznie egy ilyen idilli hétvégét, mint a mostani.

Meglepő dolgokat rejt egy kamasz naplója 2024-ben: less bele, a te gyereked is érintett!

Megvalósul Jocó bácsi nagy álma, színpadra állítják regényét. A Kamaszharc, bár fikció, a tanárként nap, mint nap megtapasztalt élethelyzeteket dolgozza fel.

Egyedülálló zenés activityt fejlesztett a magyar gyógypedagógus  (x)

Egy hazai gyógypedagógus-zeneterapeuta összerakott egy többszörösen díjazott zenei társasjátékot.

Ez a superfood lehet a foci Eb nagy slágere (x)

Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

NAPTÁR
Tovább
2024. május 28. kedd
Emil, Csanád
22. hét
Május 28.
Nemzetközi tejnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Felújítási támogatás - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető lakásfelújítási támogatásról.
Most nem