Hihetetlen: a balesetek 20 százalékát a kocsi okozza?

Pénzcentrum
2008. október 21. 12:00

Nagyságrendekkel több baleset történik a jól belátható kereszteződésekben. Az ADAC kutatása rávilágított, hogy az olyan bekötőutaknál és kereszteződéseknél, ahol semmi nem akadályozza a látást, lényegesen nagyobb számban történik súlyos sérüléssel járó baleset...

A német autósszövetség a kutatásról nemrég kiadott jelentése szerint a súlyos sérüléssel vagy halállal végződő balesetek közel 20 százalékát (2007-ben közel 5400 ember Németországban) a figyelmetlen kikanyarodás vagy a kereszteződésbe való figyelmetlen behajtás miatt következik be.

Összességében ugyan csökkent a közlekedési áldozatok száma, a kritikus kereszteződésekben viszont emelkedett a szám. A halálos balesetek majdnem fele úgynevezett balra-kanyarodós balesetek. Sokszor ugyanis nem adják meg az elsőbbséget a közeledő járműnek, és kihajtanak elé úgy gondolva, hogy még kiférnek. Az ilyen balesetek nagyon súlyos oldalütközéssel érnek véget, aminek következtében az utasok lényegesen komolyabb sérüléseket szenvednek mint frontális ütközésnél.

A sofőr figyelmetlensége mellett, ez okozza ugyanis a leggyakrabban az oldalütközéseket, a rossz kilátás szintén egy komoly veszélyforrást jelent. Sokszor ugyanis a széles A-oszlop az ami megakadályozza a sofőrt a szabad kilátásban, ez pedig gyakran design és aerodinamikai okokból van így kialakítva. Ez ugyanis ha nem figyelünk, könnyen kitakarja az oldalról közeledő másik autót, mint például a Mitsubishi Colt CZ3, a Hyundai Santa Fe vagy az Opel Tigra Twin Top esetében is.

A látótér szempontjából megvizsgált autók esetében a német autósszövetség a következő sorrendet állította fel:

 

A balesetek csökkentése érdekében azt ajánlja a német autósszövetség, hogy külterületen a kanyarodás, vagy a kereszteződésbe való behajtás előtt alaposan vegyük szemügyre az oldalról érkezőket, így könnyebb értékelni az aktuális közlekedési helyzetet is. Ezzel akár az oldalról érkező az sebességét is jobban meg lehet becsülni.

Emellett az ADAC az autógyáraknak is javasolni fog néhány változtatást, többek között az A-oszlop megfelelő szélességűre történő csökkentését, és a vezetői ülés légzsákjának optimalizálását, hogy az még hatékonyabban tudja megvédeni a balesetet szenvedett utast. Ezen kívül az autók oldalsó védelme is hagy némi kívánnivalót maga után, de a kereszteződésben a vezetőt segítő elektronikus berendezések fejlesztése is alapvető fontosságú lenne.

Az elmúlt évben a jól belátható kereszteződésekben és bekötő utaknál ugyanis több mint 5300 baleset zárult súlyos vagy halálos kimenetellel.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Tippek az elkerüléshez

Sokszor érezhetjük a kísértést, hogyha se jobbról se balról nem jön senki, egyszerűen megállás nélkül ki kellene hajtani a kereszteződésbe vagy a felsőbbrendű útra. Ez a lehető legrosszabb amit tehetünk. Egy röpke balra majd jobbra tekintés ugyanis nem mindig elég, főleg ha valami kitakarja az oldalról érkezőt. Mindig álljunk meg, és alaposan nézzünk körül, csak utána lépjünk rá a gázra, ezzel elkerülvén a komoly bajt.

A baleset kockázatának csökkentése érdekében pedig még akkor is érdemes lehet megállni, amikor nincs stop-tábla, ami megállíthat. Nem tudhatjuk, hogy a még messze járó autó mennyivel hajt, lehet hogy lényegesen gyorsabban mint számítunk rá. Sötétedéskor vagy után ez pedig különösen igaz. Olyankor talán még nehezebb felmérni a távolságot a két autó között.

Viszont jól jegyezzük meg azt is, hogyha csak egy fényfoltot látunk a messzeségben, érdemes azt jobban megfigyelni. Az emberek hajlamosak az ilyen helyzeteket úgy értékelni, mintha az autó nagyon messze lenne. Ezzel mindössze egy probléma lehet, ha a közeledő nem autó, hanem motor, ami ráadásul gyorsan jön. Egy ilyen közlekedési helyzet elnézésével nagyon könnyen halálos balesetet is okozhatunk.

A motorosokra akkor is fokozott figyelmet kell fordítani, ha esetleg nekünk lenne elsőbbségünk, hogy adott esetben, ha szükség van rá, időben reagálni tudjunk...

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem