Hihetetlen: a balesetek 20 százalékát a kocsi okozza?

Pénzcentrum
2008. október 21. 12:00

Nagyságrendekkel több baleset történik a jól belátható kereszteződésekben. Az ADAC kutatása rávilágított, hogy az olyan bekötőutaknál és kereszteződéseknél, ahol semmi nem akadályozza a látást, lényegesen nagyobb számban történik súlyos sérüléssel járó baleset...

A német autósszövetség a kutatásról nemrég kiadott jelentése szerint a súlyos sérüléssel vagy halállal végződő balesetek közel 20 százalékát (2007-ben közel 5400 ember Németországban) a figyelmetlen kikanyarodás vagy a kereszteződésbe való figyelmetlen behajtás miatt következik be.

Összességében ugyan csökkent a közlekedési áldozatok száma, a kritikus kereszteződésekben viszont emelkedett a szám. A halálos balesetek majdnem fele úgynevezett balra-kanyarodós balesetek. Sokszor ugyanis nem adják meg az elsőbbséget a közeledő járműnek, és kihajtanak elé úgy gondolva, hogy még kiférnek. Az ilyen balesetek nagyon súlyos oldalütközéssel érnek véget, aminek következtében az utasok lényegesen komolyabb sérüléseket szenvednek mint frontális ütközésnél.

A sofőr figyelmetlensége mellett, ez okozza ugyanis a leggyakrabban az oldalütközéseket, a rossz kilátás szintén egy komoly veszélyforrást jelent. Sokszor ugyanis a széles A-oszlop az ami megakadályozza a sofőrt a szabad kilátásban, ez pedig gyakran design és aerodinamikai okokból van így kialakítva. Ez ugyanis ha nem figyelünk, könnyen kitakarja az oldalról közeledő másik autót, mint például a Mitsubishi Colt CZ3, a Hyundai Santa Fe vagy az Opel Tigra Twin Top esetében is.

A látótér szempontjából megvizsgált autók esetében a német autósszövetség a következő sorrendet állította fel:

 

A balesetek csökkentése érdekében azt ajánlja a német autósszövetség, hogy külterületen a kanyarodás, vagy a kereszteződésbe való behajtás előtt alaposan vegyük szemügyre az oldalról érkezőket, így könnyebb értékelni az aktuális közlekedési helyzetet is. Ezzel akár az oldalról érkező az sebességét is jobban meg lehet becsülni.

Emellett az ADAC az autógyáraknak is javasolni fog néhány változtatást, többek között az A-oszlop megfelelő szélességűre történő csökkentését, és a vezetői ülés légzsákjának optimalizálását, hogy az még hatékonyabban tudja megvédeni a balesetet szenvedett utast. Ezen kívül az autók oldalsó védelme is hagy némi kívánnivalót maga után, de a kereszteződésben a vezetőt segítő elektronikus berendezések fejlesztése is alapvető fontosságú lenne.

Az elmúlt évben a jól belátható kereszteződésekben és bekötő utaknál ugyanis több mint 5300 baleset zárult súlyos vagy halálos kimenetellel.

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)

Tippek az elkerüléshez

Sokszor érezhetjük a kísértést, hogyha se jobbról se balról nem jön senki, egyszerűen megállás nélkül ki kellene hajtani a kereszteződésbe vagy a felsőbbrendű útra. Ez a lehető legrosszabb amit tehetünk. Egy röpke balra majd jobbra tekintés ugyanis nem mindig elég, főleg ha valami kitakarja az oldalról érkezőt. Mindig álljunk meg, és alaposan nézzünk körül, csak utána lépjünk rá a gázra, ezzel elkerülvén a komoly bajt.

A baleset kockázatának csökkentése érdekében pedig még akkor is érdemes lehet megállni, amikor nincs stop-tábla, ami megállíthat. Nem tudhatjuk, hogy a még messze járó autó mennyivel hajt, lehet hogy lényegesen gyorsabban mint számítunk rá. Sötétedéskor vagy után ez pedig különösen igaz. Olyankor talán még nehezebb felmérni a távolságot a két autó között.

Viszont jól jegyezzük meg azt is, hogyha csak egy fényfoltot látunk a messzeségben, érdemes azt jobban megfigyelni. Az emberek hajlamosak az ilyen helyzeteket úgy értékelni, mintha az autó nagyon messze lenne. Ezzel mindössze egy probléma lehet, ha a közeledő nem autó, hanem motor, ami ráadásul gyorsan jön. Egy ilyen közlekedési helyzet elnézésével nagyon könnyen halálos balesetet is okozhatunk.

A motorosokra akkor is fokozott figyelmet kell fordítani, ha esetleg nekünk lenne elsőbbségünk, hogy adott esetben, ha szükség van rá, időben reagálni tudjunk...

KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. május 8. 19:18