A téligumik 20 százaléka életveszélyes: jól vigyázz, mit veszel!

Pénzcentrum
2008. október 8. 05:55

Lassan megint itt a tél. Bár az elkövetkezendő két hétre még viszonylag jó időt jósolnak a meteorológusok, már most jobban tesszük, ha elkezdünk szétnézni, nehogy váratlanul érjen minket a nyárigumi cseréje, és olyan téligumit válasszunk nagy hirtelen, amit messze el kellene kerülni...

Persze mindenki a lehető legjobbat szeretné a legalacsonyabb áron, ez a két tulajdonság azonban a valóságban csak a legritkább esetben fonódik egybe, legalábbis legális adásvételi ügyeletekben. A döntés meghozatalában fontos kapaszkodót jelenthetnek a német autószövetség, vagyis az ADAC által végzett tesztek. Nézzük tehát, mire jutottak a mérnökök idén októberben...

Az ADAC évek óta minden téli és nyári szezon elején végigjárja a német gumisokat, sorra vásárolva a piacon jelenleg található abroncsokat. Az anonim vásárlás lényege, hogy az abroncsgyártók semmilyen módon ne lehessenek befolyással a tesztek végeredményére, az eredmények ugyanis jelentős hatással lehetnek a fogyasztói döntésekre.

Az idei évben két abroncstípus a 175/65 R14 T, illetve a 195/65 R15 T került górcső alá. A tesztpilóták száraz, nedves, havas és jeges úton mérték fel a gumik tulajdonságait, illetve vizsgálták azok kopásállóságát.

Az idei teszt során az autósszövetség 37 téligumit és 3 téli-nyári használatra egyaránt alkalmas gumit tesztelt. Nem túl pozitív, hogy a tesztelt 40 gumiból 8 olyat is találtak, amit nem ajánlatos megvenni. Pontosan az olcsóbb szegmens az, ami több gumit hoz forgalomba, mivel sokan a drágábbakat csak az áruk miatt is kerülik, az olcsóság azonban sokszor gyengébb minőséggel jár együtt, ami a teszt során is megmutatkozott.

A teszt során csak azok foglalhattak el vezető pozíciót, amelyek a hideg évszakban minden úton képesek voltak helyt állni, legyen az vizes, jeges vagy akár száraz.

A 175/65 R14 T méretben 20 téligumit vetettek vizsgálat alá, valamint egy téli-nyárit is. Ezt a méretet használják például a Ford Fiestához is. Itt négy gumi is a kifejezetten ajánlott értékelést kapta, 10 esetben ajánlott volt a végeredmény, 2 esetben kevésbé ajánlott, 5 esetben viszont a nem ajánlott eredmény jött ki. Összességében elmondható, hogy a legtöbb abroncs a száraz úton teljesített a legjobban.

 

Az utolsó 5 helyezett olyan siralmas teljesítményt nyújtott a tesztek során, hogy az ADAC munkatársai azt már komoly rizikófaktornak értékelték, így ezek vásárlását érdemes alaposan átgondolni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A 195/65 R15 T méretet leginkább a Volkswagen Golf, Audi A4 vagy a BMW 3-as esetében alkalmazzák, ezek közül 17 téli, és 2 téli-nyári abroncsot vettek górcső alá a német autósszövetség munkatársai. Itt is 4 esetben kapott a gumi kifejezetten ajánlott minősítést, és csak 3 került a legrosszabb kategóriába, bár ebben nagy szerepe lehet annak, hogy ebből a méretből kevesebbet teszteltek.

A Vredestein Quatrac 3 téli-nyári abroncs majdnem a legrosszabb eredményt kapta, ez is azt támasztja alá, hogy az egész évben használatos gumik gyakori használat estén nem megfelelőek. Bár a Goodyear Vector 4-es az ajánlott körbe tudta magát felküzdeni, így nagyjából ugyanazért az árért valamivel jobb minőséget is kaphatunk.

 

A teszteredmények továbbra is arról tanúskodnak, hogy a négy évszakos gumik nem tudják felvenni a versenyt az egy szezonra készített társaikkal, mivel túlságosan nagy a szélső hő értékek közötti különbség. A négy évszakra tervezett gumik sem 40 fokban, sem mínusz húszban nem tudnak teljes biztonságot garantálni.

Persze a négy évszakos gumiknak megvan az az előnye, hogy költség-hatékony megoldást jelentenek azok számára, akik keveset használják autójukat és nem autóznak a megengedett határértékeken vagy azokon túl.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem