4 °C Budapest

Mentőövre vár a süllyedő gyáróriás!

Pénzcentrum
2008. október 14. 10:30

Ami az Egyesült Államoknak jó, az a General Motorsnak is jó és ugyanez igaz fordítva is, mondta egykor a tengerentúli autógyár egy korábbi elnöke. Bár nem mindig idézik pontosan a szavait, az ő idejében teljesen igaz volt, amit mondott, de vajon mi a helyzet napjainkban?

Jó-e az Egyesült Államoknak, ha a legnagyobb autógyára tönkremegy, csődöt jelent és kivonul a piacról? Az előzetes számítások szerint, ha nem dobnak mentőövet a GM felé, akkor a jövő év közepére elfogyhat a cég minden tartaléka. A közeljövőben egyre több gyáregység bezárásról, elbocsátásról hallhatunk és a kereskedők is a csőd szélére sodródhatnak.

A tőzsde- és a pénzpiacok által megsebzett vásárlók a sebeiket nyalogatják, a finanszírozás rendkívül kockázatos, így szinte csak a legvakmerőbbek mernek belevágni egy új autó vásárlásába. Az értékesítés visszaesése, a vásárlói bizonytalanság aggodalmat gerjeszt a használt autó piacon és az alkatrész kereskedelemben is. A történelem ugyanakkor azt igazolja, hogy ha egy tengerentúli autógyár egyszer lehúzta a rolót, akkor soha többé nem volt képes visszatérni a piacra.

A gyár csődje esetén százezrek megélhetése válna bizonytalanná egyik napról a másikra, miközben a piac farkastörvényei szerint valamelyik más gyártó töltené be a GM által hagyott űrt a piacon. Jó lenne ez az országnak? Vajon a német állam hagyná a Volkswagent, vagy a japánok engednék a Toyotát becsődölni?

A második világháborúban az autógyár átállt a háborús termelésre és sikeresen látta el hadianyaggal és járművekkel a hadsereget. A szeptember 11-ei terrortámadást követően kamatmentes autóhitellel próbálták magasabb sebességi fokozatba kapcsolni az amerikai gazdaságot. A GM közvetve többször is segített az országon, akkor most miért ne várhatna el ő támogatást?

Ki érdekel ma már a valaha virágzó javadalmazási-, nyugdíj- és egészségügyi ellátó rendszer, amiben a gyár dolgozói és azok családjai részesültek? A kormány és a kincstár egyelőre csak a biztosító társaságok és a bankok megmentésével foglalkoznak. Ezen intézmények megmentését követően a GM csak reménykedhet, hogy támogatóra talál az "állam bácsi" személyében.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A gyár jelenleg is működő egységekkel rendelkezik több európai országban, de Brazíliában és Kínában is. A külföldi termelés tartja most életben a gyárat, de a tartalékok már csak néhány hónapig elegendőek. Az amerikaiak szerint egy rémálommal érne fel, ha a japánok vásárolnák meg a gyáróriást, de egy belföldi fúzió is rossz eredményhez vezetne.

A cég részvényeinek árfolyama fél évszázada nem látott mélységekbe zuhant, egyesek szerint csak a kormány mentheti meg a céget, mint tette azt három évtizeddel ezelőtt a Chryslerrel is. Az akkori beavatkozás előtt a kockázatot vállaló részvényesek rövid időn belül megduplázták a vagyonukat. Vajon mi lesz a GM részvényeseivel, eltűnnek a süllyesztőben, vagy feltámadnak?

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 23. kedd
Viktória
52. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?