3 °C Budapest

Életveszélyes utak - itthon se vagy biztonságban, de máshol?!

Pénzcentrum
2007. december 11. 10:15

A gazdasági növekedés felgyorsulása és a rendelkezésre álló jövedelem emelkedése egyre többek számára teszi lehetővé a balti államokban, hogy autóvásárlással oldják meg közlekedési problémáikat. Az infrastruktúra és a közlekedési kultúra fejlődése azonban nem tart lépést a gazdasági növekedés ütemével, így nem csoda, hogy a legtöbb halálos baleset a balti államokban, és közülük is Litvániában, történik.

Az amerikai Forbes történetében először rangsorolta az autósokra való veszélyességük, tehát az egy millió lakosra jutó fatális balesetek száma, szerint az európai országokat. A lista elkészítésében a Forbes szakértői az Európai Bizottságtól és a Nemzetközi Közlekedési és Baleseti Adatbázisból származó információra támaszkodtak.

A 2006-ra vonatkozó adatok azonban egyes országok esetében, így Litvánia Lettország, Észtország, Görögország, Ciprus, Izland, Szlovákia, Olaszország, Írország, Luxemburg, Finnország és Málta esetében is becsültek.

A ranglista egyértelműen rámutat, hogy az újonnan csatlakozott közép-kelet európai államok esetében az infrastrukturális fejlődés nem tudott lépést tartani a gazdaság növekedési ütemével. Így sem az autók, sem pedig az utak biztonságossága nem teszi lehetővé, hogy az uniós céloknak megfelelően, drasztikus mértékben csökkenjen a halálos balesetek száma.

A legrosszabb helyzetben a balti államok vannak, ahol az egy millió lakosra jutó fatális balesetek száma jelentősen meghaladja a százat, Litvánia esetében például ez az érték 230. A balti államokat a közép-kelet európai régió országai követik a sorban, bár már jóval alacsonyabb, 100 körüli értékkel.

Hazánk a vizsgált 28 ország között a hetedik helyen végzett, nálunk minden egy millió lakosra 129,3 halálos baleset jut egy évben. A KSH adatai is megerősítik a Forbes elemzőinek megállapítását, hogy a frissen csatlakozott tagállamokban az ittas vezetés az egyik legfőbb indoka a balesetek magas számának.


Az unió célkitűzése szerint 2010-ig 25 ezerre kellene csökkennie a halálos balesetek számának, ez a jelenlegi adatok fényében még mindig elég távolinak tűnik: 2006-ban összesen 38 600-an haltak meg az utakon.

A legjobb eredményekkel a skandináv államok, illetve Németország és Franciaország rendelkezik, itt egyrészről a szigorúbb szabályozás, másrészről az utak és a gépjárművek minősége tette lehetővé a fatális balesetek számának csökkenését.

A balti államok esetében megoldást jelenthet a 2014-re elkészülő Rail Baltica, mely Lengyelországot, Litvániát, Lettországot, Észtország és Finnországot köti majd össze, biztonságos és gyors vasúti közlekedést biztosítva az ott lakók számára.

Húsbavágó igazságról rántja le a leplet a magyar rendező: ilyen film is ritkán készül itthon

A független filmeknek mindig lesz létjogosultságuk, ahogy közönségük is - vallja Pető Szabolcs, filmrendező.

Ez lenne a magyarok új őrülete: hasznos hobbi törhet be a piacra

Most néhány kattintással bárki madárodú örökbefogadóvá válhat - ezzel bepillantást nyerve tollas barátaink magánéletébe.

Új őrület hódít a magyarok körében: teljesen rákattantak ezekre az italokra

A hazai kézműves sörök világa hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben - a sörkedvelők legnagyobb örömére.

Magyarok milliói vágják maguk alatt a fát: csúnyán ráfizethet, aki így fűt 2022 telén

A téli időszakban, fűtésszezonkor az ország légszennyezettségének mintegy 83-85 százalékáért felelős a lakossági fűtés.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 3. szombat
Ferenc, Olívia
48. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?