Magával rántja az autókat az ingatlanpiac? Lesz még rosszabb...

Pénzcentrum
2007. augusztus 2. 05:55

Nem adnak okot kitörő optimizmusra az Egyesült Államok elmúlt hónapokat jellemző autó-eladási adatai, melyek közül figyelemre méltó, hogy áprilisban már a sokáig rettenthetetlennek hitt Toyota értékesítése is csökkenést mutatott. Szakértők szerint megdőlni látszik az egykor széles körben elfogadott magyarázat, miszerint a fogyasztók egyértelműen a takarékosabb autók felé fordultak, ezért élnek nehéz napokat az amerikai gyártók, miközben távol-keleti konkurenseik elnyerik piacukat. Mostanra egyre többen gondolnak bele, lehet-e köze az ingatlanpiaci stagnálásnak, helyenként hanyatlásnak az autópiac döcögéséhez és egyre elismertebb szakértők jutnak arra az elsőre meglepő következtetésre, hogy a kapcsolat nem is oly távoli a két szegmens között. Lássuk, mi lehet az elmélet alapja és hogyan állja meg a helyét hazánkban!

Mi köze az ingatlannak az autóhoz?

Az Egyesült Államok legnagyobb autó kiskereskedője, az AutoNation 2006 augusztusában figyelt fel arra, hogy az ingatlanpiaci mozgások észrevehető hatást gyakorolnak az autók értékesítési adataira. Fontos tudni, hogy Kalifornia és Florida együtt az USA gépkocsi-piacának mintegy 20%-át adja, ezen régiók pedig meglehetősen érintettek az ingatlanpiaci hanyatlás szempontjából, melynek hatása így az egész országra vonatkozó számokban is tükröződik.

Alapvetően azt érdemes a vizsgálatok fókuszába állítani, hogy egy nagyobb beruházás előtt, amilyen az autóvásárlás a legtöbb ember mérlegeli, hogy mennyire engedheti meg magának a vételt. A döntés általában attól függ, milyennek érzékelik az emberek saját anyagi helyzetüket (a vélt és a valós kép persze nem feltétlenül egyezik meg...). Ebben a gondolatsorban több ponton is szerepet kap az ingatlan: egyrészt a háztartások vagyonának túlnyomó részét az ingatlantulajdon teszi ki, így amennyiben annak leértékelődését tapasztalják vagy ezzel riogatják őket, akkor félnek további terheket felvállalni.

Másrészről meg kell jegyezni, hogy a legtöbben hitelből vették lakásukat, melyet még mindig törlesztenek, a sorozatos kamatemelések pedig megemelték a havi részleteket, csökkentve ezzel a háztartások további teherbíró képességét. Nem szabad kihagyni a felsorolásból a másodlagos jelzáloghitel-piaci bonyodalmakat sem, a lufi kipukkanása ugyanis az autópiacra is hatással lehet, mivel a tengerentúlon nem ritka, hogy az olcsóbb finanszírozás reményében másodlagos jelzáloghitelből vesznek autót a vásárlók. (A fedezet ekkor tehát nem maga a kocsi, hanem az ingatlan.) A közelmúlt eseményei az utóbbi vásárlói csoportot minden bizonnyal elrettentik, melynek hatása érződhet az értékesítési adatokon.

A hibás konstrukciók viszik el a balhét?

Felvetődhet bennünk a kérdés, nem indokolhatja-e a forgalom visszaesését, hogy a gyártók egyszerűen nem a vevők tetszését elnyerő modelleket dobnak piacra. Korábban a szakértők a GM, a Chrysler és a Ford esetében is ezt hozták fel kritikaként, a Toyota év/év alapú hanyatlása azonban más megvilágításba helyezi a számokat.

A közelmúltban már a General Motors menedzsmentje is megemlítette, hogy a piac motorját képező kisteherautó és családi egyterű szegmensben nem várhatnak nagy mozgást, amíg az építőipar hatására az üzleti kilátások nem éppen fényesek, a vásárlást ugyanis mindenki akkora igyekszik halasztani, amikor kedvező időszak eljövetelére számít.

Az üzemanyag nem mentség!

Szakértők szerint az üzemanyagárakkal kapcsolatos mizéria az Egyesült Államokban egyre inkább műbalhéra kezd hasonlítani, hiszen a távol-keleti gyártók felé való eltolódás mellett nem érzékelhető, hogy a vevők a takarékosabb, hibrid modelleket részesítenék előnyben.

Az AutoNation tapasztalatai szerint az amerikaiak csak beszélnek a takarékosságról, tenni azonban nem tesznek érte, mivel ha kinéztek maguknak egy nagy és erős autót, akkor azt akarják megvenni vagy semmi mást. A kiskereskedő esetében megfigyelhető, hogy a vásárlók 60%-a úgy lép be az üzletekbe, hogy mérlegeli a hibridvásárlás lehetőségét, ennek ellenére az újautó értékesítésből mindössze 1,5%-ot tesznek ki ezek a modellek.

Összességében tehát elmondható, hogy az autóvásárlási döntést világszerte, így hazánkban is befolyásolják a vásárlók saját vagyoni-jövedelmi helyzetükkel kapcsolatos érzetei valamint a finanszírozási lehetőségek. Utóbbiak Magyarországon természetesen szűkebb skálán mozognak, mint például az Egyesült Államokban, így nálunk nem a másodlagos jelzáloghitel-piac összeomlásától kell tartani, azt azonban kijelenthetjük, hogy a lakásárak a hitelek törlesztő-részletein és ezen keresztül az eladósodottság szintje által mindenképp hatnak az autópiaci keresletre.

A növekvő hitelterhek miatt sok hazai háztartás próbálja csökkenteni a kiadásait. Ez elsősorban a használtautó piacot érinti leginkább. Gondoljunk csak bele, egy lakáshitellel és egy autólízinggel is rendelkező család, növekvő terhek és/vagy csökkenő bevételek miatt elsőként az autójától válik meg, mintsem az otthonát kínálja fel eladásra. Ez a hatás és a finanszírozók által kínált kedvezményes konstrukciók (önerő nélküli és hosszú lejáratú hitelek) együttesen a használtautó piaci kínálat felduzzadásához, illetve az árak eséséhez vezethet. Ezáltal az új autó kereskedők is foghatják fejüket, egyrészt azért mert a nagy arányú "bedőlések" miatt a finanszírozók is keményebb feltételeket szabnak majd - aminek persze kevesebb ügyfél fog megfelelni - másrészt a használt autók árainak zuhanása miatt sokan egy használt autót vásárolnak maguknak, csökkentve ezáltal a kiadásaikat és az új autóknál nem elhanyagolható mértékű amortizációs költséget.

Új őrület terjed Magyarországon: ez lesz 2023 slágere a magyar wellnessekben?

Nem csoda hát, hogy egyre több panzió igyekszik az egész szezon alatt különlegesebb programokat, lehetőségeket kínálni az arra utazóknak.

Valósítsd meg vállalkozói ötleted vevőid segítségével! (x)

Ha régóta motoszkál a fejedben egy világmegváltó ötlet, de eddig nem mertél belevágni, akkor most itt a tökéletes alkalom, hogy a tettek mezejére lépj.

Új zseniképző indul Magyarországon: álomszakma, luxusfizetés vár arra, aki elvégzi?

Nagyon szép gondolat, hogy teremtsük meg a biztonságot a jövő generációinak, ez egy olyan program, ami ehhez ténylegesen hozzá is tesz valamit.

Húsbavágó igazságról rántja le a leplet a magyar rendező: ilyen film is ritkán készül itthon

A független filmeknek mindig lesz létjogosultságuk, ahogy közönségük is - vallja Pető Szabolcs, filmrendező.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 6. kedd
Miklós
49. hét
December 6.
Mikulás
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. december 6. 19:17