7 °C Budapest

Törvénytelen mégis legális üzlet

Pénzcentrum
2006. július 3. 09:00

Sok az autókölcsönző, de még több a kókler. A leendő ügyfél a legtöbb esetben az autón kívül nem tudja, hogy mibe ül bele. A napi 2-3 ezer forintért kínált autókra legtöbbször nem köt biztosítást a tulajdonos, így egy esetleges baleset után a bérlő fizetheti a kárt. A cégek működését Magyarországon ugyanis nem szabályozza külön törvény, rendelet, ezért teljes a káosz.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Sok az autókölcsönző, de még több a kókler. A leendő ügyfél a legtöbb esetben az autón kívül nem tudja, hogy mibe ül bele. A napi 2-3 ezer forintért kínált autókra legtöbbször nem köt biztosítást a tulajdonos, így egy esetleges baleset után a bérlő fizetheti a kárt. A cégek működését Magyarországon ugyanis nem szabályozza külön törvény, rendelet, ezért teljes a káosz - írja a Magyar Hírlap.

A kóklerektől olcsón, akár két-háromezer forintért is megkaphat az ügyfél egy napra egy kisebb személyautót, ha azonban a több millió forintos gépjárműben kár keletkezik, vagy lába kél, előfordulhat, hogy a bérbeadó a bérlőn próbálja meg behajtani a kártérítést. Több cég köt ugyan cascót a kocsikra, de csak a legolcsóbbat, így az ügyfélre hárul a tízszázalékos önrész megfizetése, amely egy drágább autónál akár milliós nagyságrendű összeg is lehet. A Sixt és a National Car Rental is így tesz, előbbinél napi 2500-3600, utóbbinál 1900-2500 forintért lehet olyan kiegészítő biztosítást kötni, amellyel töréskár esetén az önrész ötven-százezer forintra mérséklődik.


Legtöbben az olcsó kisautókat keresik. Ezek alapdíjaiban is hatalmas a szórás. A Kormos Bt. például már ötezer forintért is odaad egy napra egy Suzukit, a Nationalnél viszont napi nyolcvan-kilencven euróba (22,5-25,5 ezer forintba) kerül egy kisautó. Már ha egyáltalán kölcsönadják, ügyfélszolgálatosuk szerint ugyanis "a külföldi tulajdonos megtiltotta, hogy magyar állampolgárokkal szerződést kössenek".


Az Audik, BMW-k jóval drágábbak a kisautóknál, átlagosan harminc-ötvenezer forintba kerülnek naponta. Ennek magyarázata, hogy a nagyobb cégek, így a National vagy a Hertz, legfeljebb hat hónapig használnak egy autót, ezalatt kell, hogy kitermelje az árát. Különleges autókkal egyébként viszonylag kevés nagy autókölcsönző foglalkozik, a Hertz azonban, ha szükséges, akár Porschét vagy Ferrarit is szállít ügyfelének. Minél hosszabb időre bérli az ügyfél az autót, annál alacsonyabb a napidíj, a több hétre átvett kocsiknál pedig akár a felére is csökkenhet a tarifa.

Érdemes utánajárni, mennyit lehet menni az alapdíjért, a kölcsönzők egy részénél ugyanis felárat kell fizetni a hosszú utakért. A Kormosnál például az alapárba foglalt kétszáz kilométer fölött minden egyes kilométer 36 forintba kerül.

A kölcsönzők általában kauciót is kérnek a bérlőtől. Ennek összege százezertől indul, de jellemzőbb a háromszáz-ötszázezer forint közti tarifa. Ez egyébként - ha nincs semmi gond a gépjárművel - a leadáskor visszajár. Néhány kisebb cég kaució helyett elfogadja az ügyfél saját autóját.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. december 2. csütörtök
Melinda, Vivien
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?