Tudtad? Eddig hajthatják be az örökölt adósságot

Tudtad? Eddig hajthatják be az örökölt adósságot

2014. október 3. 11:03

"Adósbajok 2014" c. tematikus hetünk keretében lehetőséget biztosítottunk olvasónknak, hogy feltegyék tartozásaikkal, és azok tudatos kezelésével kapcsolatos kérdéseiket az Intrum Justitia Kft. szakértőjének. Ezek közül szemezgettünk.

Kedves rokonom a napokban kapott levelet, hogy a 2010-ben elhunyt édesanyjának az egyik mobilszolgáltató felé tartozása van. 2011-ben volt a hagyatéki eljárás, ahol a 3 testvér örökölt kb. 120 e Ft-ot, melyből kifizették a temetést és az illetéket, túl sok pénzük nem maradt, de a közjegyző megnyugtatta őket, hogy felvehetik a pénzt, mert nincs tartozás, nem kell mást fizetniük. Megjegyzem, hogy a 3 testvér a szülők életvitele miatt Gyermekotthonba került és nem tartották a szülőkkel a kapcsolatot. Ha tartozása volt az anyjuknak, akkor miért nem tőle kérte a mobilszolgáltató és miért 2014 év végén értesültek a gyerekei a tartozásról??? Azért elég sok év eltelt ahhoz, hogy azt a kis megörökölt pénzüket elkölthessék nyugodtan, abban a tudatban, hogy ebből már mást nem kell fizetniük. Erre várom megtisztelő válaszukat.

A jelenleg érvényes jogszabályok szerint a szolgáltatónak vagy hitelezőnek lehetősége van arra, hogy az örökösöktől követelje az elhunyt, a szolgáltató vagy hitelező felé fennálló és még el nem évült tartozását. Bár a telekommunikációs szolgáltatásokkal kapcsolatos követelések tekintetében az elévülési idő 1 év, az általános gyakorlat szerint a szolgáltatók minden esetben megteszik a szükséges lépéseket az elévülési időszak megszakítására. Javasoljuk, hogy az örökösök vegyék fel a kapcsolatot a szolgáltatóval, tisztázzák a tartozás jelenlegi státuszát, és törekedjenek a megegyezésre.

Én a fizetésképesség határán mozgok lassan két éve a feleségemmel. Egyszerűen nem tudunk többet kifizetni a hitelre. A cikkükben az van, hogy különleges konstrukciókat tud kínálni a követeléskezelő? Miben tér el ez egy adósságrendező hiteltől? Ja a bankok nem állnak szóba velünk, mert szerintük TÚL NAGY KOCKÁZAT minket hitelezni, pedig mi próbálunk minél inkább megfelelni, de nehéz. Hogyan tudjuk felvenni a kapcsolatot olyannal, aki ebben tud nekünk segíteni?

A követeléskezelő társaságok a megvásárolt követelések tekintetében az ügyfeleknek (adósoknak) különböző kedvezményeket tudnak ajánlani az adósságuk rendezésével kapcsolatban. Ilyen megoldás lehet a részletfizetési kedvezmény megadása, a kamatok és/vagy egyéb költségek elengedése, vagy fizetési halasztás lehetőségének biztosítása. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy a követeléskezelő társaságok önálló hitelezési tevékenységet nem folytathatnak, ezért hitelnyújtás tekintetében nem tudnak szolgáltatást nyújtani ügyfeleik részére.

Nekünk a közös költséget ráterhelte a lakásunkra a társasház, ahol lakunk, de sajnos nem vagyunk bejelentve. Elárverezhetik a lakást? Milyen megoldás van arra, hogy ne kerüljünk utcára? Előre is köszönöm a választ.

A vonatkozó jogszabályok alapján a közös költség elmaradás miatt a jelzálogjoggal való terhelés rákerült az ingatlan tulajdoni lapjára, ám ez nem jelenti automatikusan az árverezési folyamat elindítását. A későbbiek során azonban akár végrehajtási eljárás is indítható, ezért javasoljuk, hogy az elmaradt fizetési kötelezettségükkel kapcsolatosan próbáljanak a Társasházzal megállapodni részletfizetésben, esetleg a kamatok elengedésében.

Édesapám elhunyt, majd pár hónappal később jött egy felszólító levél a telefontársaságtól egy ötezer forintos tartozásról. Felhívtuk őket édesanyámmal és beszámoltam édesapám haláláról, valamint arról, hogy az élettársával élt. Az ügyfélszolgálaton nyugtázták és bekérték a halotti anyakönyvi kivonatot, és ezzel elméletileg elintéztük az ügyet. Később azonban levelet kaptam a követeléskezelőtől, hogy már 15 ezer forinttal tartozunk. Itt is beküldtem a szükséges papírokat, viszont azóta is érkeznek édesanyám mobiljára a felszólító hívások és levelek. Miután betöltöttem a 18. életévet, már nekem is érkeznek levelek. Eszerint az összeg felével tartozom a követeléskezelőnek. Mit lehet ilyen esetben tenni, ha a telefonszámlát valószínűleg édesapám halála után az élettársa csinálta? Ezenfelül akkor már édesanyámmal elváltak, én pedig akkor még kiskorú voltam.

A jelenleg érvényes jogszabályok szerint a szolgáltatónak lehetősége van arra, hogy az örökösöktől követelje az elhunytnak a szolgáltató felé fennálló, és még el nem évült követelését, így a törvényes öröklés rendje alapján jogszerűen követelhetik Öntől a tartozás 50 %-ának megfelelő összeget. A leírásból sajnos nem derül ki, hogy kinek a telefonhasználatával kapcsolatos a tartozás, azonban ha az édesapja halálát követően az élettársa generálta a tartozást, ez már nem tartozhat az Önök fizetési kötelezettségi körébe. Ennek igazolására szükséges az élettárssal egy pontos elszámolást készíteni a szolgáltatótól bekért részletes telefonszámla alapján, amelyben a telefonhívások pontos időpontja is rögzítve van.

Tévére fizettem elő, ahol az első félévben díjmentesen járt a nagyobb csomag. Én lemondtam a szolgáltatást, mielőtt lejárt volna a kedvezmény, de az utolsó számla már a következő, emelt díjat tartalmazta. Ezt nem fizettem be, mert akkortól már nem terveztem ügyfelük lenni (nem is voltam), ezért úgy gondoltam rendezni, amikor megjön a lemondás utáni különbözeti számla. Ezután érkezett egy számla, majd még egy, egyikben sem a helyes összeg szerepelt. Másfél hónappal később a követeléskezelő jelentkezett már be, akiknek a szolgáltató a tévesen kiszámlázott magasabb díjat adta át behajtásra, amelyre még rájöttek a kamatok és a kezelési költség. Mit tehetek, ha az összeget nem érzem jogosnak? Kinél tudok reklamálni: a követeléskezelőnél vagy a szolgáltatónál? A reklamáció végéig nem kell befizetni az összeget? Vagy ha be is fizetem, és kiderül, hogy téves volt az összeg, akkor mikor és kitől kapom vissza? Visszajár-e a késedelmi kamat és kezelési költség?

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Javasoljuk, hogy minél előbb vegye fel a kapcsolatot a követeléskezelő társasággal, és kérje be a részletes dokumentációt az ügyével kapcsolatban. Alaposan tanulmányozza át ezeket az iratokat (Ön által aláírt szerződés, felmondás, számlamásolatok, stb.), különös tekintettel a szerződés időtartamára és a felmondására vonatkozó részletekre, majd ezt követően egyeztessen a szolgáltatóval esetleges kifogásait illetően. Javasoljuk, hogy ezen lépéseket mielőbb tegye meg, mivel az esetlegesen jogosan felszámolásra kerülő késedelmi kamat számítása a reklamációs folyamat alatt sem szünetel.

Engem az érdekelne, hogyan lehetséges az, hogy a titkosított a magántelefonszámomra küldenek kéretlen SMS-eket és hívogatnak? Adatvédelmileg ez nem aggályos? Milyen jogszabály alapján szerzik meg valakinek vagy hozzátartozóinak a számát? Illetve nem értem, hogy miért lennék köteles bárkinek is kiadni az adataimat, hiszen honnan tudhatom, hogy ki van a vonal másik végén?

A követeléskezelő cégek által küldött SMS üzenetek kiküldése arra a telefonszámra történik, melyet az ügyfél a szolgáltatói vagy hitelszerződés megkötésekor kapcsolattartás céljából megadott. A hitelező a telefonszámot és az ügyfél a szerződésben szereplő, az adott tartozás beszedése céljából felhasználható, kezelhető többi adatát a ki nem fizetett követeléssel együtt adja át követeléskezelő cégnek, így ők ezen a számon próbálják az ügyfelet keresni. Amikor telefonos kapcsolatfelvétel történik, akkor a jelenlegi "Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény" (röviden Infotv.) előírásai szerint az adott tartozásról bármilyen információ kizárólag a megfelelően beazonosított adósnak adható át. A megfelelő beazonosításhoz az általános gyakorlat szerint legalább 2-3 személyes adat megadása szükséges. Ez a beazonosítási folyamat az adós ügyfelet védi, hiszen ezzel akadályozható meg, hogy az őt érintő pénzügyi információk illetéktelen személyekhez jussanak. Beazonosítás hiányában semmiféle felvilágosítás nem adható - vonatkozzon az akár a tartozás mértékére, akár az eredeti hitelező kilétére.

Elég nagy bajban vagyok, több helyre fordultam már (pl.: önkormányzat), de nem kaptam segítséget. A problémám: kiadom a lakásomat valakinek, aki - mint nemrég kiderült - hat hónapja nem fizette be a közös költséget. Úgy tűnik, hogy nem is akar fizetni. Mi a teendő ilyenkor? Az albérleti szerződés szerint neki kéne fizetni, mégis én kerülök bajba, ha ezt nem teszi meg. Hova forduljak? Csak a jogi út maradt, vagy van más is?

Több hónapnyi közös költség elmaradás esetén a közös képviselő jogosult a követelést a tulajdonossal szemben érvényesíteni. Azt nem kell vizsgálnia, hogy egy, a tulajdonos által kötött szerződés alapján másnak kellene-e fizetni a közös költséget, hiszen a Társasház felé fennálló fizetési kötelezettség az ingatlan tulajdonosát terheli. Ha e tekintetben az albérlőjével nem tud megállapodni, vele szemben csak jogi úton tud érvényt szerezni jogos igényeinek. Amennyiben az albérlőjétől megfelelő összegű kauciót kért, a felhalmozódott tartozást ebből az összegből fedezni tudja.

Bérelek egy másfél szobás apartmant Budapest VIII. kerületében. A problémám a következő: az internetszolgáltatás szerződését még az előző bérlő kötötte, amikor beköltöztem, a nevemre vettem az előfizetést. Miután közösen bementünk az ügyfélszolgálatra ezt elintézni, azt hittem, ezentúl automatikusan az én nevemre érkezik majd a csekk (az ügyintéző konkrétan ezt mondta). Mivel a régi bérlő neve már nem szerepelt a postaládán, a csekkek nem érkeztek meg, nem sikerült elkönyvelniük az előfizetőváltást - pedig a szerződés már rég az én nevemen volt. Most késedelmi kamatot fizettetne velem a szolgáltató: azt mondják, számlaelmaradás miatt, holott tulajdonképpen az ő hibájukból nem fizettem az előfizetést hónapokig...

A jelen esetben javasoljuk, hogy a fennálló, hatályos szolgáltatói szerződésével fáradjon be a szolgáltatóhoz. Tisztázzák a helyzetet, pontosítsák a postai kézbesítés adatait, illetve állapodjanak meg a megfelelő fizetési módban. Mindazonáltal az internet szolgáltatást Ön igénybe vette, így annak ellenértékét köteles megfizetni akkor is, ha számlát hónapokon keresztül nem kapott. Ezt az adminisztrációs hibát - saját érdekeit is szem előtt tartva - Önnek módjában lett volna jelezni a szolgáltató felé, így tevőlegesen is hozzájárulhatott volna a halmozódó tartozás mértékének csökkentéséhez. Mivel a szolgáltatási szerződés - a fenti leírás szerint - az Ön nevén van, ezért az abból fakadó kötelezettségek és jogkövetkezmények is kizárólag Önt terhelik. Ezért, ha a szolgáltató jogszerűen számította fel a késedelmi kamatot, sajnálatos módon azt Ön köteles megfizetni.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 12. szerda
Pongrác
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?