Young smiling secretary working at office desk and stacks of paperwork

Lakcímkártya igénylés 2024: hol intézhető a lakcímkártya, mennyi idő alatt készül el?

2024. február 10. 09:02

Alapvető személyi okmányaink közé tartozik a lakcímkártya, amit a személyi igazolványunk mellett mindig érdemes magunknál hordani, hiszen bármilyen hivatalos ügyünk elintézéséhez szükségünk van rájuk. Nézzük, hogyan zajlik a lakcímkártya igénylés online és személyesen az okmányirodában, melyek a lakcímkártya 2024 évi legfontosabb tudnivalói! Járjunk utána, mi a lakcímkártya száma, hol intézhető a lakcímkártya, és a lakcímkártya mennyi idő alatt készül el!

Cikkünkben minden fontos tudnivalót összegyűjtöttünk a lakcímkártya ügyintézés kapcsán: tudd meg, hogyan zajlik az új lakcímkártya igénylés, hol található a lakcímkártya száma, hol intézhető a lakcímkártya 2024 évében és mennyi idő alatt van kész a lakcímkártya! Amellett, hogy megtudhatod, a lakcímkártya kiállítása mennyi idő, azt is eláruljuk, hogy az ideiglenes lakcímkártya mennyi idő alatt készül el, és hogy a lakcímkártya cseréje mennyi idő! Az új lakcímkártya mennyi idő alatt érkezik meg postai úton, ha a lakcímkártya igénylés online zajlott, nem pedig okmányirodában?

Mi a lakcímkártya és mikor lehet szükségünk rá?

A lakcímkártya (lakcímkártya angolul: address card) egyike az alapvető okmányainknak, amelyre minden hivatalos ügyintézés során szükségünk van a személyi igazolvány mellett. Magyarországon törvényi kötelezettségünk van arra, hogy lakcímünk, tartózkodási helyünk be legyen jelentve, ugyanis a lakcímkártya alapján vehetjük igénybe az olyan regionális alapú szolgáltatásokat, mint például a háziorvosi ellátás – ráadásul rendőrségi igazoltatás során is kérhetik.

Mi a lakcímkártya száma?

Hivatalos ügyeink intézése során gyakran kérik a lakcímkártya számát – éppen ezért, sokakban felmerül a kérdés, miszerint mi a lakcímkártya száma, hol találjuk. Nos, a lakcímkártya száma a lakcímkártya jobb felső sarkában található, formátuma 6 számjegy és 2 betű.

Lakcímkártya 2024: lakóhely VS tartózkodási hely

Szintén gyakori kérdés, hogy mi a különbség a lakóhely és a tartózkodási hely között, hiszen mindkettőt be lehet jelenteni. Nos, a lakóhely maga az állandó lakcímünk (pl. szülői ház), a tartózkodási hely pedig az ideiglenes lakcímünk (pl. egy albérlet, amit kivettünk egy évre), ahol átmenetileg megtalálhatók vagyunk – a jogszabályok szerint egyébként azt a helyet nevezzük tartózkodási helynek, ahol 3 hónapot meghaladó időintervallumon keresztül tartózkodunk, ám nem mondjuk fel miatta az állandó lakcímünket.

A lakóhely és tartózkodási hely speciális esetei

Tartózkodási helye csak annak a személynek lehet a lakcímkártya igénylés szempontjából, akinek állandó lakóhelye is van! Amennyiben valaki bármilyen okból kifolyólag nem tud bejelentkezni semmilyen lakcímre, akkor települési lakcímet (az a település vagy fővárosi kerület, ahol a legtöbbet tartózkodunk) kell létesítenie (ez az állandó lakcíme lesz) és automatikusan hajléktalan státuszba sorolják (ettől még nem lesz valaki feltétlenül hajléktalan!).

Kell engedély a lakcímbejelentéshez?

Az ingatlan tulajdonosa bármikor bejelentheti saját ingatlanjába lakcímét vagy tartózkodási helyét, azonban, ha albérlőként állunk szembe a lakcímkártya ügyintézés kérdésével, jó, ha tudjuk, hogy a lakcímbejelentés a tulajdonos hozzájárulásához van kötve (a lakcímbejelentő lapot alá kell írni az ingatlan tulajdonosának is!). Korlátozott cselekvőképességű személyeknél (pl. kiskorúak) a lakcímkártya ügyintézés csak a törvényes képviselő/szülő hozzájárulásával engedélyezett.

Mi szerepel a lakcímkártyán?

Az új lakcímkártya igénylés kapcsán jó, ha tudjuk, hogy pontosan mi szerepel a lakcímkártya nevű azonosító okmányunkon. A lakcímkártya 2024 évében változatlanul a következő alapvető személyi adatainkat tartalmazza:

  • a lakcímkártya tulajdonosának neve;
  • a lakcímkártya száma;
  • személyi azonosítószám;
  • születésének helye és ideje;
  • anyja neve;
  • lakóhelye (avagy az állandó lakcíme);
  • tartózkodási helye (avagy az ideiglenes lakcíme);
  • a bejelentés ideje (mindkét címre), a bejelentő hatóság megnevezése;
  • a tartózkodási hely érvényességi ideje.

Meddig érvényes a lakcímkártya?

Ahogy a fentiekben írtuk, a lakcímkártya tartalmaz egy adott érvényességi időt is. Nos, a lakcímkártyának alapból nincs lejárati ideje (ha nincs lakcímváltozás, évekig, évtizedekig elélhetünk ugyanazzal az okmánnyal), ellenben a lakcímkártya tartózkodási helye (ideiglenes lakcím) 5 évenként lejár, így legkésőbb ennyi időnként meg kell azt újítani, ha egyébként nem történik változás.

Hol intézhető a lakcímkártya?

Gyakori kérdés az is, hogy hol intézhető a lakcímkártya 2024 évében, hiszen sokan nehezen tudnak munkahelyükről munkaidőben elszakadni. Nos, a lakcímkártya ügyintézés bármelyik okmányirodában, bármikor intézhető okmányügy, illetve, ha nem tudunk az irodába elmenni, a lakcímkártya igénylés online is elvégezhető.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Lakcímkártya ügyintézés 2024

A lakcímkártya igénylés, lakcímbejelentés kapcsán jó, ha tudjuk, hogy alapvetően 3 napunk van új lakcímünket bejelenteni, ha költözés történik. A lakcímkártya ügyintézés szerencsére a legegyszerűbb, leggyorsabb okmányügyek közé tartozik: ha sikerült helyesen kitölteni a lakcímbejelentő lapot, perceken belül kézhez is kaphatjuk az új plasztikot az okmányirodában. A lakcímkártya igénylés ma már online is megtehető, Ügyfélkapun keresztül.

Lakcímkártya igénylés 2024: mi kell a lakcímkártya igényléshez?

A lakcímkártya igénylés során fel kell tudni mutatni a helyesen kitöltött típuskérvényt (ez a lakcímbejelentő lap) és az előző lakcímkártyát, amit le kell adnunk a lakcímkártya cseréje esetén. A lakcímkártya igénylés szempontjából szükséges továbbá a személyi igazolvány/útlevél/jogosítvány (személyazonosság igazolásra alkalmas okmány), illetve egy olyan dokumentum, amely igazolja, hogy a kérvényezett lakcím létezik és jogosultak vagyunk a bejelentkezésre. Ha nem a saját ingatlanunkba jelentkezünk be, a tulajdonos beleegyezését igazoló dokumentum vagy a tulajdonos személyes megjelenése.

Lakcímkártya igénylés online 2024

A lakcímkártya ügyintézés ma már nem csak személyesen, az okmányirodában lehetséges, hanem Ügyfélkapun keresztül is. Ehhez látogassunk el a mo.hu oldalára, jelentkezzünk be és töltsük fel a felületre a lakcímkártya igénylés szempontjából szükséges dokumentumokat (a lakcímkártya igénylés ugyanúgy zajlik online, mint a fenti esetben).

Mennyi idő alatt van kész a lakcímkártya?

A lakcímkártya ügyintézés kapcsán az egyik legfontosabb kérdés az, hogy a lakcímkártya mennyi idő alatt készül el, azaz a lakcímkártya kiállítása mennyi idő alatt valósul meg. Nos, az új lakcímkártya igénylés okmányiordában ténylegesen percek alatt megvalósul (helyben laminálják az új okmányt), ellenben, ha a lakcímkártya igénylés online történik, számoljunk a néhány napos ügyintézési és postázási idővel. Most pedig nézzük, az ideiglenes lakcímkártya mennyi idő alatt készül el!

Mennyi idő alatt készül el az ideiglenes lakcímkártya?

A tévhitekkel ellentétben olyan, hogy „ideiglenes lakcímkártya” nincs (ideiglenes személyi igazolvány viszont van), hiszen magát a plasztikot percek alatt elkészítik a lakcímkártya igénylő számára az okmányirodában. Amennyiben az ideiglenes lakcímünket, vagyis a tartózkodási helyünket szeretnénk bejelenteni, ugyanúgy kell eljárnunk, ahogy az állandó lakcím bejelentése esetén.

A lakcímkártya cseréje mennyi idő?

Megrongálódott lakcímkártya, elveszett lakcímkártya és adatváltozás esetén is ugyanígy, a fentiekben meghatározott lakcímkártya ügyintézés útján kell eljárnunk.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.02.20 07:15
A munkahelyi hiányzások második leggyakoribb okozója (közvetlen az influenza után) a gyomorbántalmak...
perfekt  |  2024.02.13 10:31
A mesterséges intelligencia (AI) már nem csupán a jövő technológiája, hanem a jelen valóságunk része...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
laskainelli  |  2024.02.01 17:46
Manapság egyre gyakrabban halljuk az önmagunk iránti szeretet és elfogadás fogalmát. De valóban tudj...
coachco  |  2024.01.17 17:08
Általában akkor blogolok, amikor hatás ér. [...] Bővebben!
Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Óriásit húzott a magyar Kickstarter: ilyen lehetőség kevés alkalommal lesz 2024-ben, most bárki élhet vele

Ahogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója híres mondása is szól: "A márkád az, amit az emberek mondanak rólad, amikor nem vagy ott.”

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. február 26. hétfő
Géza
9. hét
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem