2 °C Budapest
Applicants submit resumes and job interviews. Businessman holding a resume is interviewing for a job in the office.

Berobbant a bérháború Magyarországon: lassan minden cég kiteríti a lapjait

2022. november 14. 05:34

Egyre gyakoribbá válik itthon a kirakatbérek gyakorlata, hogy már az álláshirdetésben konkrét fizetést szerepeltetnek a cégek, hogy ezzel minél több álláskereső figyelmét keltsék fel.Az adott munkakörben kínált fizetés vagy bérsáv megadása egy szélesebb körben használt gyakorlat, ami fontossá válhat a mostani komoly munkaerőhiány miatt, hiszen ezzel több potenciális munkavállalót lehet bevonzani. Mennyire mondható általánosnak a kirakatbérek szerepeltetése, mennyire jelent ez előnyt a munkavállalóknak, és van-e bármilyen jogi akadálya a gyakorlatnak?

Egyre több álláshirdetésben találkozhatunk konkrét számokkal azzal kapcsolatban, mennyit lehet az adott munkakörben keresni. Sokszor persze nem a kezdőbérről van szó, hanem egy bizonyos idő után elérhető fizetésről, azonban ezek a számok sok munkavállalónak meggyőzőek lehetnek ahhoz, hogy jelentkezzenek a reklámozott pozícióra. A kirakatbérek gyakorlata a kiskereskedelmi szektorból indult el itthon: a német diszkonthálózatok alkalmazták itthon ezt a toborzási technikát, ugyanis a konkrét fizetés, valamint a meghatározott idő után adott béremelés szerepeltetése nem csak figyelemfelkeltő, hanem az ezzel kommunikált kiszámíthatóság is meggyőző lehet a munkavállalók számára.

Ma már pedig nem csak ezen a területen gyakori a fizetések szerepeltetése a toborzásban: arról már mi is írtunk korábban, hogy toboroztak már buszsofőrt, szemétszállítót is konkrét fizetéssel, de például a Magyar Postánál is sokszor szerepelnek a bérek az álláshirdetésekben. Most megnéztük, mennyire gyakoriak itthon a kirakatbérek, mikor lehet általános gyakorlat a fizetés szerepeltetése az álláshirdetésekben, illetve vannak-e ennek munkajogi akadályai.

Angolszász gyakorlat

A fizetési ajánlat adása, valamint a béralku a munkavállaló és a munkaadó szempontjából is kulcsfontosságú a toborzási folyamat során: a legtöbb esetben ez dönti el, hogy valaki vállalja-e, vagy megkapja-e az adott állást. Megkeresésünkre Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatója elmondta, hogy egy angolszász gyakorlatról van szó, amit a német bolthálózatok kezdtek el használni nálunk:

Akik elkezdték ezt kommunikálni, például a német diszkontok, akik ezzel szerettek volna odaverni és megmutatni, hogy nekik nagyon áttekinthető, strukturált, kiszámítható, hogy ha öt évig itt maradok, milyen fizetést fogok kapni, és versenyképesek voltak a bérek

–  nyilatkozta lapunknak Baja Sándor a kirakatbérekkel kapcsolatban. A kirakatbérek egyre gyakoribbá válása azonban a munkaerőpiaci helyzetet is jellemezheti: ugyan az utóbbi időben valamennyire csökkent a foglalkoztatás, továbbra is nagyon sok helyre keresnek embert. A munkaerőhiány pedig nem csak a magas képzettséget igénylő területeket érinti: idén már akár buszsofőrként is lehet nettó 400 ezer forint felett keresni, de például egy pénztáros is kereshet bruttó félmillió forint felett.

A kialakult helyzet pedig bérversenyre kényszeríti a cégeket: nincs arra idő, hogy 2-3 interjú vagy egy többhetes toborzási folyamat végén kerüljön szóba a fizetés.

Minél erősebb a verseny, annál több módon szeretnék felhívni magukra a vállalatok a potenciális munkaerő figyelmét. A kirakatbérek viszont megkönnyíthetik ezt a folyamatot

– magyarázta a Pénzcentrumnak a kirakatbérek gyakorlatának terjedése mögött álló okokat Juhász Csongor, a Prohuman ügyvezető igazgatója. Az előre megadott fizetés alapján egyrészt könnyebben dönthetik el az álláskeresők, érdemes-e jelentkezniük az adott pozícióra, másrészt felkeltheti a hirdetés olyan munkavállalók figyelmét is, akiket a bér megadása nélkül nem érdekelt volna éppen az az állás vagy munkakör.

A versenyképes fizetésen túl

Ma már nem elég annyit írni az álláshirdetésbe, hogy a fizetés versenyképes, hanem konkrét számokat kell bevetni a potenciális munkaerő meggyőzéséhez. Szintén ezt erősíti meg, hogy most már a toborzás során egyre hamarabb kerül szóba a bérezés és a nettó fizetés az alku tárgya. Ez nem meglepő, hiszen tavaly októberhez képest egy év alatt 21,1% volt az infláció mértéke, ilyen drágulás mellett pedig a munkakeresők komoly bérigényeket fognak támasztani a leendő munkaadójukkal szemben.

A munkavállalók igénye szülte szerintem ezt a trendet egyrészt, másrészt pedig bizonyos pozícióknál vonzó a bér, így érdemes megjeleníteni egy hirdetésben. 

–mondta a Pénzcentrumnak Zsirmon Norbert, az EUJobs toborzási csoportvezetője azzal kapcsolatban, miért találkozunk egyre többször kirakatbérekkel az álláshirdetésekben.

Konkrét fizetés, kereshető bér és bérsáv

Ugyan a kirakatbérek lényege éppen az átláthatóság lenne, sokszor itt is vannak rejtett buktatók.

Gyakran fordul elő, hogy nem kezdőfizetést jelölnek meg, hanem kereshető vagy elérhető bért, amit például a próbaidő, vagy elegendő tapasztalat megszerzése után lehet keresni.

Az is előfordulhat, hogy a béren kívüli juttatások is szerepelnek a kirakatbérben, aminek a bruttó összege így magasabb, viszont nem ez lesz a nettó fizetés alapja azoknál, akiket felvesznek az adott munkára. Szintén bevett gyakorlat, hogy nem egy pontos összeg szerepel az álláshirdetésben, hanem bérsáv, aminek jó támpontot ad a fizetésigény megadásakor, azonban messze van attól, hogy munkavállalóként konkrétan tudjuk előre, mennyit kereshetünk az adott munkakörben.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Mennyire jellemzőek a kirakatbérek?

A fizetés összegének megadása a toborzás korai szakaszában egyfajta szelekciós erővel is bír: lehet vonzereje, de akár lehetnek olyanok is, akik csak a bér mértéke miatt nem jelentkeznek. Ez utóbbi azért lehet hátrányos, mert egyre több felmérés mutat rá arra, hogy a fizetés ugyan fontos szempont, de mellette más olyan faktorok is nagyon erősen számítanak egy jelentkező döntésében, mint a leendő vezető személye vagy a munkakörnyezet. Ugyanakkor az is igaz, hogy amikor nehezednek a gazdasági körülmények, a magasabb fizetés felül tudja írni a többi szempontot. például Varga Balázs a Profession.hu marketingvezetője azt válaszolta lapunknak, hogy náluk a hirdetések 12%-nál szerepel bérsáv.

A fizetés feltüntetése jellemzőbb a fizikai munkára toborzó hirdetések esetében, amelyek közel 17,4%-nál adták meg a bérsávot a cégek idén, míg a szellemi munkásoknak szóló hirdetések mindössze 8,9%-ban jelenítik meg

–  tette hozzá Varga.. Vegyes a kép, mert bár egyre többen vannak olyan cégek, amelyek feltüntetik a béreket a hirdetésben, de azért még nem általános mindez és inkább a fizikai területeken jellemző, a szellemi területeken kevésbé. Kimondottan akkor fordul elő hangsúlyosan mindez, ha például egy cég magasabb bért kínál, mint a régióban tevékenykedő versenytársa, és a magasabb bérrel szeretne munkaerőt átcsábítani magához – válaszolta Juhász Csongor szintén erre a kérdésre. Ugyanakkor a magas átlagfizetésű, szakemberhiányos területeken szinte feltétel a fizetések szerepeltetése az álláshirdetésekben:

Az IT-sok részéről alapvető elvárás a bérsávos álláshirdetés. Azonban az egyértelműen látható más állásportálok tekintetében, hogy bizonyos területeken (például turizmus - vendéglátás, fizikai munkák stb.) egyre több hirdetésben jelenítik meg a bérsávot, a hirdetések vonzóbbá tétele érdekében

–  tette hozzá Szerdahelyi Gitta, a No Fluff Jobs Key Account Managere.

Komoly munkavállalói igény

Ugyan a szakértők válaszai alapján egyelőre elég kevés álláshirdetésben szerepelnek a kirakatbérek, a munkavállalók szívesen látják a potenciális fizetésüket már a jelentkezési szakaszban:

A munkavállalókat egyre inkább (82%) a magasabb munkabér ösztönzi a váltásra. Keresés közben részben ezért is zavarja a legtöbbjüket (70%), ha az álláshirdetésben nem szerepel fizetés, amely mértéke sok esetben csak a felvételi folyamat végén derül ki, ezzel a munkavállalók és a munkáltatók idejét is feleslegesen rabolva

–  magyarázta a munkavállalói igényt ezzel kapcsolatban Varga Balázs. Az is fontos szempont, hogyha az álláskeresők előre látják a kereshető bért vagy a bérsávot, akkor sokkal jobb alkupozícióban vannak. Nem kell vakon megadniuk a fizetésigényt, így nem fordulhat elő, hogy túl alacsony bérért vállalnák el az adott munkát, vagy pedig túl sokat kérnének, és emiatt utasítaná el őket a munkaadó.

Jogi akadályok

Ugyan nagyon messze vagyunk attól, hogy minden állásnál szerepeljen a fizetés is már a hirdetésben, ennek nem csak a munkavállalók hozzáállása lehet az akadálya. Lengyelországban korábban volt arra törekvés, hogy mindenkinek a fizetése legyen hivatalos, hiszen ez a munkavállalók helyzetét könnyítette volna az átláthatóság növelésével, és az esetleges diszkrimináció csökkentésével. Végül a kezdeményezés megbukott, ugyanis egyrészt a gyakorlati alkalmazása nehézkes lett volna, másrészt a fizetések nyilvánossá tétele értékelhető a magánélet megsértésének is.

Mi is megkérdeztünk egy munkajogászt azzal kapcsolatban, lehet-e jogi akadálya a kirakatbéreknek. Azt a választ kaptuk, hogy a fizetési sáv megjelölése az álláshirdetésben nem vet fel sem adatvédelmi, sem az egyenlő bánásmód megsértésére irányuló kérdéseket, így munkajogi szempontból korlátozó rendelkezés nem vonatkozik a gyakorlatra.

Emiatt elképzelhető, hogy itthon is széles körben elterjed, vagy akár általános gyakorlattá válik a bérsáv megadása a betöltetlen állások esetében.

Ugyan egyelőre még messze vagyunk attól, hogy a munkaadók minden esetben megadják a kínált bért is az álláshirdetésekben, azért már ma is elég sokszor alkalmazzák ezt a gyakorlatot. A kirakatbéreket azért is érezhetjük egyre gyakoribbnak, mert sokszor utcai hirdetéseken, buszokon köszönnek vissza az ajánlott fizetések. Az biztos, hogy a munkavállalónak jó helyzetet teremt a bérsáv vagy a fizetés megadása a nagyobb átláthatóság miatt. Így biztos, hogy csak tovább fog nőni ennek a toborzási technikának a népszerűsége.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
perfekt  |  2024.04.23 12:25
A "GINOP PLUSZ-3.2.1.-21 III. ütem keretein belül képzési és bértámogatási lehetőségek vehetők igény...
hrdoktor  |  2024.04.23 11:46
Sokan szenvednek kézfájdalmaktól a számítógépes munka következtében, ami helyes egérhasználattal jel...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm