Technology, Appliance, E-Commerce, Sale, Shopping

Durván rákaptak a magyarok erre a munkára a járvány alatt: már főállásban is egyre többen csinálják

2021. december 2. 17:25

A koronavírus válság évében is bővült a hazai közvetlen értékesítési piac: összesen 61,3 milliárd forint volt a szektor összforgalma 2020-ban, ami 2%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A globális eladások 179,3 milliárd dollárt, az európai eladások pedig 32 milliárd eurót értek el, ami ugyancsak 2-2%-os növedést mutat az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A közvetlen értékesítés összforgalma világszinten 2%-kal, 179,3 milliárd dollárra nőtt az elmúlt évhez képest. A legnagyobb piac egyértelműen az USA (22%), melyet Kína (11%), és holtversenyben Németország illetve Dél-Korea (10-10%) követ. Európában az összforgalom 2020-ban 32 milliárd eurót ért el. 

Nemcsak világszerte, Magyarországon is bővült a közvetlen értékesítési piac. Az etikusan működő cégeket és a fogyasztók érdekeit is képviselő Közvetlen Értékesítők Szövetsége (DSA Hungary) adatai szerint tavaly 61,3 milliárd forintért vásároltunk közvetlen értékesítőkön keresztül Magyarországon.

Jelenleg összesen mintegy 150 közvetlen értékesítő cég működik Magyarországon. A hazai összforgalom felét a DSA 11 tagcége adja, amelyek a piac meghatározó vállalatai. Ez a 11 cég vállalja a DSA szigorú etikai normáit, a hazai és nemzetközi, írott és íratlan, szakmai és jogi szabályoknak való maradéktalan megfelelést. Mindez a fogyasztók számára is garanciát jelent a biztonságos vásárlásra

- mondta el Endrédi László, a DSA Hungary elnöke.

Alapvető közvetlen értékesítési módszerek:

  • Személyes eladás (personal selling): többnyire előzetes egyeztetés vagy bemutatkozás után a közvetlen értékesítő elmagyarázza vagy bemutatja a terméket a vásárlónak és annak családjának;
  • Csoportos találkozó (party plan): egy házigazdánál szervezett csoportos termékbemutató, ahova a házigazda hívja meg a lehetséges vásárlók csoportját és a termékeket a bemutató során értékesítik.
  • Többszintű marketing (MLM): Sok közvetlen értékesítéssel foglalkozó cég, akár személyes eladás (personal selling), akár csoportos találkozón (party plan) értékesíti termékeit, ma már MLM (többszintű marketing) elvei szerint szerveződik. Ilyenkor a közvetlen értékesítőnek amellett, hogy saját személyes értékesítéséért jutalékot kap, megvan a lehetősége arra is, hogy felépítse a saját értékesítői csapatát. Ha így tesz, akkor további jutalékokat kap azoknak a személyeknek az értékesítései után, akiket ő szervezett, illetve tanított be, segített és motivált.

A közvetlen értékesítésben mind fogyasztási cikkeket, mind szolgáltatásokat kínálnak.

A vitaminok és étrend-kiegészítők a legkelendőbbek világszerte és hazánkban is

A legkeresettebbek a wellness termékek és étrend-kiegészítők világszerte (36%) és Európában is (30%), második helyen a szépségápolási termékek állnak (globális: 26%, Európa: 27%), a harmadik legnépszerűbb kategóriát pedig a háztartási eszközök adják (globális: 14%, Európa: 16%).

A TOP 3 termékkategória a globális és európai tendenciákhoz hasonlóan alakul hazánkban is, de az arányok itthon jelentősen eltérnek. Az adatok szerint mi, magyarok is wellness termékeket és étrend-kiegészítőket vásárolunk leggyakrabban közvetlen értékesítő cégektől, de itthon ez az eladások közel kétharmadát teszi ki (65%). Második helyen ugyanúgy a szépségápolási, kozmetikai termékek (20%), harmadik helyen pedig a háztartási termékek (11%) állnak - ez utóbbi kategóriába tartoznak többek között a bútorok, porszívók, a konyhafelszerelési cikkek és a víztisztítók.

650 ezren kapcsolódnak a közvetlen értékesítéshez hazánkban

Az értékesítők összlétszáma világszerte 125,4 millió fő, ebből Európában 16 millióan foglalkoznak közvetlen értékesítéssel. A Közvetlen Értékesítők Szövetségének hazai felmérése alapján mintegy 650 ezren kapcsolódnak a szektorhoz Magyarországon, ez 30%-os növekedést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ez az összlétszám egyaránt tartalmazza a fogyasztókat, illetve az értékesítőként működő vállalkozókat, a két kategória között ugyanis lehetséges az átjárás a közvetlen értékesítést jellemző szabad vállalkozási forma miatt. 

A növekedés hátterében egyrészt vélhetően az áll, hogy a digitális csatornák előretörésével párhuzamosan a fiatalabb generációk is egyre nyitottabbá válnak a közvetlen értékesítés mint lehetséges jövedelemforrás iránt. A másik fontos tényező, hogy a járvány miatt sokan elvesztették állásukat, vagy csökkent a jövedelmük, emiatt nyitottabban fordulnak az új, rugalmas, otthon is végezhető megélhetési lehetőségek felé, mint amilyen a közvetlen értékesítés

– mondta el Endrédi László, a Közvetlen Értékesítők Szövetségének elnöke. A közvetlen értékesítés a hölgyek körében népszerűbb, a teljes létszám közel háromnegyede nő (72%), negyede (28%) férfi Magyarországon, hasonlóan a globális adatokhoz (74% és 26%). Európai szinten a legmagasabb a nők aránya (nők: 85%, férfiak: 15%). A közvetlen értékesítés a középgenerációkban a legnépszerűbb, de a fiatalabb és idősebb gerenációkból is sokan foglalkoznak ezzel a területtel.

A közvetlen értékesítéshez kapcsolódóak életkori megoszlása Magyarországon

18-24 év 8%
25-34 év 17%
35-44 év 20%
45-54 év 22%
55-64 év 17%
65 év felett 15%

Hazánkban a szakmában dolgozók 8%-a főállásban, heti több mint 30 órát foglalkozik vállalkozóként közvetlen értékesítéssel, 35%-uk részmunkaidőben, kiegészítő jövedelemforrásként tekint erre a munkára. A legnagyobb pedig az újonnan csatlakozott, vagy vásárlói regisztrációval rendelkező forgalmazók aránya (56%), akik elsősorban saját háztartásuk számára szerzik be a termékeket, jelentős kedvezménnyel.

Miről szól a közvetlen értékesítés?

A közvetlen értékesítési modellben a független értékesítők közvetlen kapcsolatban állnak a gyártó céggel, ugyanakkor kellő szabadsággal rendelkeznek ahhoz, hogy saját időbeosztásuk és feltételeik szerint működtessék vállalkozásukat. Sokan azért csatlakoznak, mert szeretik egy adott cég termékeit vagy szolgáltatásait, és kedvezménnyel szeretnék megvásárolni, míg mások barátaiknak, ismerőseiknek vagy egy tágabb közösségnek értékesítenek, mellyel jutalékot keresnek. 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
HR BLOGGER
vezetoi-coaching  |  2022.01.26 09:06
  1. Nagyon nehéz pejsliből különbséget tenni méltóság és tisztelet között. Amikor a különbségre ké...
perfekt  |  2022.01.26 08:26
Tanulmányozva a mérleget, gyakran találkozhatunk a forrásoldalon a céltartalékokkal. Mindig felvetőd...
hrdoktor  |  2022.01.24 04:55
Amikor heti ritmusban vagy egy héten belül is változik a munkarendje, önt is fenyegetheti az egészsé...
legacykft  |  2022.01.21 18:45
Mindannyian boldog életről álmodunk. A boldogság élménye azonban mindenkinek mást jelent, mondhatnák...
coachco  |  2022.01.18 16:34
Hetvenhét éve annak, hogy felszabadult a budapesti gettó. Ezt a hírt hallva eszembe jutott az a pár...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 27. csütörtök
Angelika
4. hét
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?