16 °C Budapest

Hány éves kortól érdemes szakmát tanulni?

Pénzcentrum
2009. április 8. 09:30

Visszaállítaná a régi, hároméves szakmunkásképzést az MSZP; javaslatuk szerint a tanulók már a 9. évfolyamon elkezdhetnék a gyakorlati ismeretek elsajátítását.

A szakiskolák maguk dönthetnék el, hogy a jelenlegi képzési formát kínálják-e a hozzájuk jelentkezőknek - azaz csak a 11. évfolyamtól biztosítják a gyakorlati képzést -, vagy már a 9. osztályban megkezdik a szakmai oktatást. A klasszikus, hároméves szakmunkásképzést az 1997-es szakképzési törvény törölte el: azóta a 4-5 éves szakiskolákban az első két évfolyamon csak közismereti tárgyakat tanítanak, és csak a 11. osztályban, 16 éves korban kezdődik a gyakorlati képzés.

A tanárok és a gazdasági szervezetek évek óta szeretnék visszaállítani a régi rendszert. Azzal érvelnek, hogy a szakiskolások a szakma miatt választják ezt az iskolatípust, nem érdeklik őket a könyvek, ezért sokan elhagyják az iskolát, amikor továbbra sem engedik őket a szakma közelébe.

Az ugyanakkor kérdés, hogy a gyakorlati képzés korábbi elkezdése jelent-e megoldást. A szakiskolákba ugyanis elsősorban hátrányos helyzetű, többségében roma diákok kerülnek be, akik a korábbi kudarcaik miatt motiválatlanok, többségük számára ez kényszerpálya. Ezeknek a tanulóknak az alapkészségeik rendkívül rosszak: háromnegyedük egyszerű szövegek megértésére és alapműveletek elvégzésére alkalmatlan.

Azt az általános vélekedést, amely szerint a szakiskolai diákokat nem érdekli az "akadémiai jellegű" képzés, nem támasztják alá a kutatási eredmények, amelyek szerint a szakiskolások háromnegyede tervez valamilyen iskolatípusban való továbbtanulást; közülük 60 százalék érettségit szerezne.

A Gyurcsány Ferenc által létrehívott Oktatási Kerekasztal épp az MSZP javaslatával ellentétes irányban tett lépésekkel kezelné a szakképzés problémáját. A korai, 14 éves korban történő iskolaválasztás a szegregáció egyik intézményesített formájaként külön intézménybe - érettségit adó középiskolákba, illetve szakiskolákba - sorolja a jobb, illetve a rosszabb képességű diákokat, így az egyes iskolatípusok tanulói összetétele és teljesítménye között óriási a szakadék.

A kerekasztal tagjai - oktatáskutatók, közgazdászok - ezért későbbre tolnák a pályaválasztást: egységes középiskolában gondolkodnak, ahol a diákok a 10. évfolyamig együtt vennének részt egy általános képzésben, és csak utána válnának szét útjaik a szakképzés, illetve az érettségi irányába.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
perfekt  |  2021.09.27 16:17
A Magyar Közlöny 2021. évi 162. számában, 2021. szeptember 3-án jelen meg a Kormány 510/2021. (IX.3....
hrdoktor  |  2021.09.27 06:52
Legtöbbször vérzési rendellenességek, felfázás, folyás, hasi görcsök, fájdalmas együttlét és családt...
coachco  |  2021.09.26 18:00
Ezek az olaszok! Ezek tényleg tudnak valamit! [...] Bővebben!
legacykft  |  2021.09.24 18:55
Egyből azzal kezdeném, hogy kiegészítem a címet, mert nem csak idézetekre, hanem szakmai mondásokra...
hrbonbon  |  2021.09.23 11:34
“You come home, make some coffee, sit down in your armchair and all around there’s silence. Everyone...
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 28. kedd
Vencel
39. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Hello vidék  |  2021. szeptember 27. 18:05