Nyolc éve húzódó devizahiteles per folytatódott a Fővárosi Törvényszéken, ahol a Kúria már három évvel ezelőtt megállapította a szerződés érvénytelenségét.
2015 mozgalmas év volt az MNB fogyasztóvédelmi központjában, a banki elszámolásnak köszönhetően, tavaly viszont már kevesebb kérelmet nyújtottak be hozzájuk. Ugyan kevesebb megkeresés érkezett a fogyasztóvédelemhez, azonban számos új szabályt bevezettek a megkeresések nyomán. De hogyan szűrjük ki, ha csőbe húznának minket?
- mondta Freisleben Vilmos, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi igazgatója. 2016-ban 302 fogyasztóvédelmi vizsgálat indult, és az esetek túlnyomó többségében, mintegy 273 esetben jogszabálysértést állapított meg a jegybank, emiatt pedig 258 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki.
A legtöbb vizsgálat még mindig a 2015-ös banki elszámolással kapcsolatos, számos kapcsolható ehhez. Mostanra már az elszámolási procedúra lezártnak tekinthető - tette hozzá Freisleben Vilmos.
Ugyan a legtöbb vizsgálat a hitelezéshez köthető, azonban egyéb trendek is megfigyelhetők:
- A biztosítási termékeknél gyakran előfordul a félreértékesítés.
- Az alacsony hozamkörnyezet miatt keresettebbek a kockázatosabb termékek.
- A határon átnyúló szolgáltatások külön kockázati kategóriát jelentenek, ezzel kapcsolatban is tud a fogyasztóvédelmi központ segítséget nyújtani, ezekkel kapcsolatban érdemes az ügyfélszolgálatot felkeresni.
- Az fintech cégekre is külön koncentrálhatnak a jövőben.
Tájékoztatással veszi fel a kesztyűt az MNB
Még mindig az utolsó harmadban szerepel Magyarország a pénzügyi ismeretek szempontjából az OECD kutatása szerint. Ugyan a pénzügyi tudatosságot már több csatornán keresztül közvetítik, azonban még messze vagyunk attól, hogy valóban a nekünk megfelelő szolgáltatót és terméket válasszuk ki.
- mondta Szabó József, Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ igazgatója. Ez azonban 2016-ra eltűnt, ami valószínűleg a folyamatos tájékoztatásnak köszönhető. A cél az, hogy még a hitel felvétele előtt keressék fel a fogyasztóvédelmet, ha bizonytalanok a termékkel kapcsolatban.
Mit javasol az MNB?
- legyen ez intő jel, amikor a pénzintézetekkel tárgyalnak az ügyfelek, ez ugyanis jellemzően káros a hitelfelvevőnek. Emellett érdemes hozzájárulni a KHR-lekérdezéshez is, ez ugyanis számos előnnyel jár.
Nemcsak a lakáshitelek népszerűek, a fogyasztási hiteleket is egyre többen keresik. Ezeknél is érdemes odafigyelni, mert egy fogyasztási hitel is hosszútávú eladósodáshoz vezethet.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az tapasztalható, hogy a bevásárlói kártyákra is oda kell figyelni, ezek ugyanis gyakran hitelkártyák. Ezt viszont nem minden esetben kommunikálnak megfelelően a szolgáltatók, emiatt pedig adósságspirálba kerülhet az ügyfél.
Mi a helyzet a biztosításokkal?
Az összes fogyasztóvédelmi beadvány negyede a biztosításokhoz köthető, jellemzően a csoportos biztosításokat vizsgálták. Ezeknél néhány változtatásra lenne szükség, amelyek hamarosan a jogszabályokban is megjelenhetnek.
Emellett a műszaki boltokban nyújtott kiterjesztett garancia vagy törésbiztosításnál is érdemes utánanézni, hogy pontosan milyen fedezetet kapunk a pénzünkért. Mivel ilyenkor sokan nem tájékozódnak, ezért később problémát jelenthet, ha nem tudjuk, pontosan mire fizetünk.
- tette hozzá Szabó József. A koncepciónak köszönhetően egyszerűsödött a biztosítások szerkezete és a költségek is csökkentek, ezek egyaránt kedvezőek a fogyasztóknak.
Mi várható idén?
- A zálogházak is fókuszba kerültek, ezekre kiemelt figyelmet fordít majd 2017-ben az MNB.
- Most már tilos árubemutató során hitelt értékesíteni, azonban egyes cégek megpróbálják kijátszani a jogszabályokat, ezeket is kiemelten vizsgálják.
- Tovább folyik a fair bank törvény alkalmazásának vizsgálata. Ezen belül a személyi kölcsönök megugrására is külön figyelmet fordítanak, az előzetes tájékoztatással próbálják elejét venni a személyi kölcsönök bedőlésének. Ennek része egyébként a törvénynek való megfelelés, a reklámok monitorozása is.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








