1 °C Budapest
A bezárásra ítélt tíz hazai vasúti szárnyvonal egyik településén még reménykednek abban, mégsem szűnik meg jövő keddtől a személyforgalom Somogyszob felé. A helyieknek a vasút ugyanis a munkába, iskolába, kórházakba, hivatalba járást jelenti.

Tíz vidéki vasútvonalat ítéltek halálra: kiakadtak Nagyatádon is, mi lesz így a munkába járással?

2023. július 26. 09:02

A bezárásra ítélt tíz vasúti szárnyvonal egyik településén még reménykednek abban, mégsem szűnik meg jövő keddtől a személyforgalom Somogyszob felé. A helyieknek és a környékbelieknek a vasút ugyanis a munkába, iskolába, kórházakba, hivatalba járást jelenti.    

Az előzményekről annyit, hogy alacsony kihasználtságú vasúti mellékvonalakat zár be augusztustól a kormány. „Vonathelyettesítő autóbuszos utaskiszolgálás” lép életbe augusztus elsejétől tíz, többségében kelet-magyarországi vasútvonalszakaszon. A „halállistára” került tíz szárnyvonal között három olyan is van (a 47-es, a 98-as és a 114-es), amelyet a baloldali kormányok zártak be, de a Fidesz kormányra kerülve újranyitott, hogy most ő zárja be.

A tíz vasúti mellékvonal, amit augusztustól leállítanak:

  • Somogyszob―Nagyatád: Vonalszám 38
  • (Dombóvár―) Godisa―Komló: Vonalszám 47
  • Balassagyarmat―Ipolytarnóc: Vonalszám 78
  • (Miskolc-Tiszai―) Nyékládháza―Tiszaújváros: Vonalszám 89
  • Abaújszántó―Hidasnémeti: Vonalszám 98
  • Karcag―Tiszafüred: Vonalszám 103
  • (Fehérgyarmat―) Kocsord alsó―Csenger: Vonalszám 114
  • Vonalszám 121 Újszeged―Mezőhegyes
  • Vonalszám 125 Mezőhegyes―Battonya
  • Vonalszám 146 Lakitelek―Kunszentmárton (―Szentes)

Nagyatádon is kiakadtak a helyiek, nem értik a leállást

Ez itt nem kirándulóvonat, munkába, iskolába, kórházba járnak a helyiek a bezárásra ítélt vasútvonalakon

- olvasható a Népszava mai cikkében, amely arról szól, hogy a bezárásra ítélt tíz szárnyvonal egyik településén még reménykednek, mégsem szűnik meg jövő keddtől a személyforgalom Somogyszob felé.

Ahogy a cikkben olvasható, a hivatalos indoklás szerint nem is bezárásról van szó, hanem a "további intézkedésig" vonatpótló autóbuszokkal biztosítják majd a forgalmat az érintett szárnyvonalakon. Melyek közül az egyik a Nagyatád-Somogyszob mellékvonal, ahol naponta 16 vonatpár közlekedik, biztosítva a dél-somogyi kisváros lakóinak a vasúti csatlakozást a Budapest-Dombóvár-Kaposvár-Gyékényes országos, sőt, nemzetközi fővonalra, s a kényelmes bejutást többek között a somogyi megyeszékhelyre.

Hivatalos információt még nem kaptunk, így reménykedünk, még nem biztos, hogy megszűnik a vonalon a személyszállítás

– mondja a lapnak Ormai István, Nagyatád ellenzéki polgármestere, aki szerint, elképesztő szakmaiatlanság lenne, ha mégis buszok váltanák a vonatokat a nyolc kilométeres szakaszon. Aki azt is hozzátette, hogy a sajtóhírek alapján a Bz motorvonat által utassérüléseket okozó hodászi baleset miatt született a döntés.

A MÁV állítása szerint a jármű- és személyzethiány indokolta a lépést.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ormai István szerint a probléma valós, ezekkel a motorvonatokkal évek óta rengeteg a probléma:

Mi is tapasztaljuk, csak az elmúlt hónapokban többször járt vonatpótló a vonalon, mivel meghibásodtak a Bz-k. Vagyis nem új keletű gondokról beszélünk, melyekre éppen ezért az évek alatt lehetett volna más megoldást is találni. Például felújítani a járműparkot, vagy használt szerelvényeket venni: a csehektől állítólag olcsón lehet jó állapotú Bz-ket szerezni. Ezért is írtam Nagy Bálint közlekedési államtitkárnak, kérve, ne állítsák le a személyforgalmat, vagy ha elkerülhetetlen, akkor a leggyorsabban állítsák vissza, ugyanis a helyiek életének szerves része a vonatozás. Talán nem véletlen, hogy noha már két kormány is tervbe vette korábban, hogy bezárja ezt a szárnyvonalat, végül mindkét alkalommal visszakoztak.

A polgármester állítása szerint a helyieknek és a környékbelieknek a vasút a munkába, iskolába, kórházakba, hivatalba járást jelenti. Ez itt nem kirándulóvonat, hanem hivatásforgalmi, komoly kihasználtsággal. Amit most senki nem is vitat, vagyis nem gazdasági kérdés a szárnyvonal fenntartása, hanem műszaki és közlekedésszervezési, hiszen jármű- és személyzeti gondok adódtak. Ezeket viszont kellő hozzáértéssel meg kell oldani. Hozzátette: a vonatpótló busz nem alternatíva, már csak infrastrukturális okokból sem.

Ezek alapján bízom benne, ha született is döntés, megváltoztatják, s mégsem szüntetik meg augusztus 1-vel a személyforgalmat

- tette hozzá.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 17. szerda
Lázár, Olimpia
51. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?