A bakonyi fenyőültetvényes, Jandala Attila tanácsaival most megtudhatjuk, hogyan tarthatjuk hosszabb ideig frissen a fákat, és mire érdemes figyelni a vásárláskor.
A szélsőséges időjárás miatt komoly hiány várható az idei évben a magyarok kedvenc almafajtáiból. A HelloVidék értesülése szerint így igencsak borsos áron mérik majd a piacokon az elmúlt években már slágernek számító Idared és a Jonagold fajtákat.
Egymást érik az aggasztóbbnál aggasztóbb hírek az idei almatermésről: néhány hete a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara még úgy kalkulált, hogy az idei mennyiség 25 százalékkal is elmaradhat az átlagtól; Fórián Zoltán agrárközgazdász a minap pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a tavalyi évben mért 900 ezer tonnás termésnek jó, ha a felével számolhatnak a termelők. Mint azt a NAK közleményében kifejtette:
Az alma hasznosítási irányok közötti megoszlása várhatóan ebben az évben is 1/3 étkezési és 2/3 ipari alma lesz. A magas szinten művelt, étkezési célú ültetvényeken jobb a termés, mint az ipari célú ültetvényekben. Ugyanakkor a helyzetet árnyalja, hogy a jelentős fagykároktól is megmenekült, de jéghálóval nem fedett ültetvények egy részében tapasztalható valamilyen mértékű jégkár. Ennek mértékét viszont még nehezen becsülhető meg.
Ha területileg nézzük, leginkább Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében okozott jelentős károkat a szélsőséges időjárás. A NAK felhívta arra is a figyelmet, hogy „az már világosan látszik, hogy a klímaváltozás okozta változékony időjárás nagyban befolyásolhatja az adott hónap, év terményeinek minőségét és mennyiségét is.” Így az sem nagy meglepetés, hogy a szakértők drágulásra számítanak a piacokon, és a feldolgozott termékek esetében is. Fórián Zoltán tájékoztatása szerint
a terméscsökkenés miatt, akárcsak a meggy esetében, az alma ára is jelentősen emelkedik majd.
Az áremelkedés konkrét mértékét persze egyelőre nehéz megsaccolni. Mint azt Apáti Ferenc, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet alelnöke elmondta, az árak egyelőre nehezen jelezhetők előre, ugyanakkor az alma európai piaci árait meghatározó Lengyelországban is gyenge termést várnak, a hivatalos információk 2,0-2,5 millió tonna körüli termést becsülnek, amely a tavalyi termés fele, az átlagtermés 60 százaléka. Európa más, meghatározó almatermelő országaiban sincs a tavalyihoz hasonló rekordtermés. Ezért a tavalyi áraknál sokkal magasabb, a szervezetek becslése szerint az átlagosnál is lényegesen jobb árakra számíthatnak a gazdák idén.
Magyarország almatermése az elmúlt tíz év átlagában 600 ezer tonna körül mozog, 300 és 900 ezer tonna között változik évjárattól függően – emlékeztetett az alelnök. Az ültetvények területe évről évre csökken, 20 évvel ezelőtt 42 ezer hektáron termesztettek almát, jelenleg 25 ezer hektáron. Az ország almatermelésének mintegy felét Szabolcs megye adja, jelentősebb termesztő körzetek találhatók még az északkeleti térségben, illetve Pest, Bács-Kiskun, Somogy és Zala megyében.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Fontos persze hozzátenni azt is, hogy az idei gyenge termésmennyiségért csak részben okolható az extrém időjárás: a termést ugyanis mindig erőteljesen meghatározza a fák előző évi termésterhelése. Mint ismert, Magyarország almatermése az elmúlt tíz év átlagában 600 ezer tonna körül mozog, 300 és 900 ezer tonna között változik évjárattól függően. Az idei 450 ezer tonnás mennyiség tehát nem a legrosszabb eredmény az évtizedben, azt viszont fontos kiemelni, hogy fajták tekintetében sokakat érhet majd meglepetés a piacokon. Azon túl ugyanis, hogy az alma slágertermék, néhány fajtára jóval erőteljesebb kereslet mutatkozik.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) még 2018-ban végzett összeírást a hazai gyümölcsösökről: a teljes körű felmérés az ország mintegy 1500 településén 9 gyümölcsfajra, és közel 15 ezer ültetvényt használó gazdálkodóra terjedt ki. A felmérés nem csak azért volt fontos, mert képet adott a hazai ültetvények állapotáról, de kiderült belőle az is, hogy mely fajtákat kedvelik a leginkább a magyarok. Az adatfelvétel során 153 féle almafajtát neveztek meg a gazdálkodók, a három legkedveltebb az Idared, a Florina és a Jonagold lett. Ezek közül az Idaredet és a Jonagoldot a legnagyobb számban Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében termesztik.
Mivel az idei év extrém időjárása leginkább épp Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében okozott komoly károkat, így a piacokon a magyarok kedvenc almafajtáiból, vagyis az Idaredből és a Jonagoldból lehet hiány, amely az árakon is meglátszik majd.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








