Tavaly 10 milliónál is több palackot váltottunk vissza egy-egy napon a karácsonyi ünnepek után.
A kedvező árak és akciók mellett az alacsonyabb környezeti terheléssel járó, fenntartható működés is a napi gyakorlat része a Magyarországon jelen lévő nemzetközi élelmiszer-kiskereskedőknél. A multi áruházláncok folyamatos fejlesztésekkel teszik egyre zöldebbé tevékenységüket és ösztönzik vásárlóikat a környezetbarát megoldásokra, legyen szó a műanyag csomagolóanyagok csökkentéséről vagy a megújuló energia használatáról.
A 100 százalékban megújuló energiaforrásból származó áram használata ma már a mindennapok része az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) hat nemzetközi élelmiszer-kiskereskedője (az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a SPAR és a Tesco) esetében. A tagok közül többen pedig napkollektorok telepítésével saját áramot is termelnek áruházaikban, hogy energiafogyasztásuk egy részét így fedezzék. A környezetbarát működési gyakorlatok sorát gyarapítja az energiatakarékos LED világítás és hűtőberendezések, illetve az energiahatékony hűtő-fűtő rendszerek alkalmazása. Többek között intelligens épületüzemeltetéssel, ajtós vagy éjszakai rolóval ellátott hűtőkkel, továbbá a működés során keletkező hulladékhő újrahasznosításával rengeteg energiát spórolnak meg ezek a vállalatok.
Még több elektromos jármű, még kevesebb műanyag
Egyre több elektromos jármű áll forgalomba a multi élelmiszerláncoknál, hogy a szállítási útvonalak és kapacitás optimalizálásán túl zéró károsanyag-kibocsátású kamionokkal, illetve furgonokkal tudják kiszolgálni az áruházakat, valamint az online rendelést leadó háztartásokat. A nemzetközi élelmiszer-kiskereskedők emellett a vásárlók elektromos közlekedését is támogatják a parkolóikban elérhető, folyamatosan bővülő e-autó-töltőhálózatukkal.
Ezzel párhuzamosan évről évre csökken a felhasznált műanyag mennyisége. A multi áruházláncok elsősorban saját márkás termékeik csomagolásának optimalizálásával, illetve cseréjével, valamint az egyszer használatos műanyag termékek megszüntetésével vagy a körforgásos rendszerbe történő bevonásukkal csökkentik a műanyag mennyiségét. Egyre gyakoribbak a 100%-ban újrahasznosítható csomagolású termékek a kínálatban. A zöldségekhez, gyümölcsökhöz használt nejlonzacskókat sok helyen felváltották az újrahasználható zsákok és az otthon is komposztálható, biológiailag lebomló zacskók, és van olyan kereskedő, amelyik alapos tisztítás után a ruházati cikkekhez használt vállfákat ismételten felhasználja.
Hulladékcsökkentés minden téren
Az OKSZ tagjai vásárlóikat is bevonják a fenntartható gyakorlatokba, így például már a használt étolajat is országszerte számos áruházban visszagyűjtik, hogy biodízel üzemanyag készülhessen belőle. A hulladék nagy része azonban a vevők számára láthatatlan területeken keletkezik, például a szállításkor felhasznált ún. másodlagos csomagolásból. A nemzetközi élelmiszer-kiskereskedők ezeket is szelektíven gyűjtik és újrahasznosítják, továbbá innovatív gyakorlatokkal előzik meg a hulladék keletkezését. Ez utóbbira jó példa többek között a lapra hajtható és újra felhasználható zöld ládák bevezetése, amelyekben a frissáru a beszállítóktól egészen a boltok polcáig utazik, kiváltva ezzel a kartondobozokat. A raklapcsomagoló fóliák vékonyabb verziói vagy a többször használható rollikocsi-ponyvák szintén a logisztikai folyamatok fenntarthatóbbá tételét célozzák. Emellett a digitális szállítólevelek és akciós újságok vagy a szelektíven gyűjthető és újrahasznosítható nyugták nemcsak a kereskedőknél, hanem a vásáróknál is csökkentik a hulladék mennyiségét.
(x)
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








