A részvénypiac forgalma 18,3 milliárd forint volt, a vezető részvények a Magyar Telekom kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.
Óriási bírságot kapott a Magyar Posta Életbiztosító: súlyos hiányosságokat állapítottak meg
Az MNB vizsgálata nyomán 28,2 millió forint bírságot szabott ki a Magyar Posta Életbiztosítóra, egyebek közt a belső szabályzatok hiányosságai, az informatikai biztonság, a csalásmegelőzés, a kiszervezések, a kárbejelentések rögzítése, illetve az ügyféltájékoztatás kapcsán felmerült szabálytalanságok miatt.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korlátozott terjedelmű – helyszíni ellenőrzést is magába foglaló – átfogó vizsgálatot végzett a Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-nél (Posta Életbiztosító). A jegybank ennek során a 2019. január 25-től a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot tekintette át.
Az MNB megállapította, hogy a biztosító nyilvántartási és ellenőrzési rendszere egyes esetekben nem támogatja a jogszerű működést. Így bizonyos élet- és nyugdíjbiztosítási termékeknél a kockázatviselés kezdetének nyilvántartása nem volt megfelelő, illetve a rendszer nem volt képes automatikusan kiszűrni inkonzisztens adatokat. A biztosítási szerződési feltételek kötelező tartalmi elemeivel összefüggésben a szerződés egyoldalú módosítása okainak tételes meghatározása, illetve a biztosítási esemény igazolhatóságának módja kapcsán azonosított hiányosságokat a jegybank.
A Posta Életbiztosító több tekintetben nem felelt meg az informatikai rendszer védelmének szükséges szintjét meghatározó jogszabályi rendelkezéseknek sem. E probléma volt látható például az IT-rendszerek verzióváltásának nyomon követése, a jelszókezelés, illetve az IT-elemek kritikus elemei zárt védelmére vonatkozó ellenőrzés terén.
Hiányosságok merültek fel a biztosító által kiszervezett egyes tevékenységek nyilvántartása, a kiszervezett tevékenységek minősítése, ellenőrzése és bejelentése kapcsán. Emellett a biztosító nem szabályozta átfogóan az esetleges csalások megelőzését, azok kezelését, s nem tartotta nyilván megfelelően dokumentálva az ilyen eseteket. Jelentős számú hiányosságot tárt fel emellett az MNB a biztosító több belső szabályzata – így a szervezeti és működési, termékfelügyeleti és irányítási, belső ellenőrzési szabályzat, továbbá a kockázatkezelési kézikönyv – tartalma kapcsán.
A Posta Életbiztosító több esetben helytelen dátummal rögzítette az ügyfelek kárbejelentésének és a szolgáltatás teljesítéshez szükséges dokumentumok beérkezésének dátumát. Az ügyfelek tájékoztatása során bizonyos esetekben nem tartotta be a biztosítási szerződések tartalmára vonatkozó jogszabályi előírásokat. Problémát jelentett az is, hogy a biztosító nem a megfelelő tartalommal állította elő az egyik nyugdíjbiztosítási termékével kapcsolatos kiemelt információkat tartalmazó dokumentumot (KID).
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A biztosító panaszkezelési szabályzatának tartalma, illetve panasznyilvántartása sem felelt meg maradéktalanul a jogszabályoknak. Néhány napon keresztül nem rögzítette hangfelvétellel a telefonon közölt panaszokat, illetve a panaszok elutasításakor nem minden esetben tájékoztatta a fogyasztókat teljeskörűen és figyelemfelhívásra alkalmas módon a jogorvoslati lehetőségekről.
Mindezek alapján az MNB ma publikált határozatában 2023. június 30-i teljesítési határidővel kötelezte a Posta Életbiztosítót a feltárt hiányosságok – dokumentumokkal alátámasztott – megszüntetésére. A jogsértések miatt az MNB 24 millió forint felügyeleti és 4,2 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.
A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosbító körülményként vette figyelembe egyebek közt az IT, a kiszervezések, a belső szabályzatok, a csalásmegelőzés, a kárnyilvántartás kapcsán feltárt hiányosságok esetében az általuk okozott kockázatot, illetve a panasznyilvántartás ismétlődő hibáját. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor, hogy a biztosító több jogsértést megszüntetett, illetve azok korrekciójának tervéről számolt be.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








