Súlyos élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő hiányosságokat tapasztaltak egy Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei vadfeldolgozó üzemben tartott ellenőrzésen a Nébih ellenőrei.
A parlagfű pollenje a nyálkahártyát irritálja, erősen allergén hatású. Az ürömlevelű parlagfű (Ambrosia artemisiifolia) ellen való védekezés nemcsak az allergiásoknak fontos, hanem a termelőknek is, hiszen a parlagfűvel szennyezett területeken jelentős terméskieséssel lehet számolni. A lakosság és a hatóság munkáját a Nébih által üzemeltetett Parlagfű Bejelentő Rendszer is évek óta segíti. A rendszer segítségével gyorsabban eljutnak a lakossági bejelentések az intézkedő hatóságokhoz, lerövidül az intézkedés időintervalluma, emiatt gyorsabb irtás következik be a területen.
A parlagfű egynyári, magról kelő, melegigényes gyomnövény. Fejlődése megindulásához, csírázásához tavasszal a talaj hőmérsékletének tartósan 6 ºC fölé kell emelkednie. Az őszi fagy hatására elpusztul, csak a magjai élik túl a téli hideg időjárást, hogy tavasszal ismét tömegesen csírázzanak. A parlagfű fő csírázási időszaka április és május hónapban van. Május végétől intenzív növekedési szakasz kezdődik. A parlagfű virágzása hazánkban többnyire július 10. után kezdődik. Tömeges virágzása augusztus és szeptember hónapban van. A termős virágok beporzását a szél végzi.

A parlagfüvet irtani kell közegészségügyi szempontból, a pollenterhelés mérséklése érdekében és a mezőgazdasági kártétele, terméscsökkentő hatása miatt egyaránt. A mezőgazdaságilag nem művelt területeken a rendszeres kaszálás, a termelésbe vont területeken pedig a növényvédő szeres és mechanikai gyomirtás megfelelő időben történő elvégzése a legcélravezetőbb.
A Nébih továbbra is számít a lakosság közreműködésére a parlagfű elleni harcban. Tevékenyen részt vehet a pollenkoncentráció csökkentésében azzal, ha a környezetében található parlagfüvet kiirtja. Egyetlen tő parlagfű is több ezer magot termel, ami a következő évben már csírázik, újabb és újabb pollenszóró növényeket létrehozva.
A Nébih intenzív kommunikációs kampányt folytat a parlagfű elleni össztársadalmi fellépés érdekében. Ezenkívül, a hatósági tevékenység koordinálásával is nyomatékot kíván adni a védekezési kötelezettség teljesítésének, hiszen alapvetően a földhasználó feladata a parlagfű-mentesítés: mindenki felelős a használatában álló földterületért, legyen az néhány négyzetméteres kiskert vagy több száz hektáros szántóföld!
A Nébih Parlagfű Bejelentő Rendszerének az idei évtől mobiltelefonokra kifejlesztett mobilapplikációs változata is elkészül, ami még könnyebbé teszi a parlagfüves területek bejelentését.
Bővebb információk: portal.nebih.gov.hu/parlagfu
(x)
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








