29 °C Budapest
Gluten FREE Product rubber stamp white on a crumpled paper brown background.

Glutén-őrület: tömegek vesznek feleslegesen drága élelmiszereket, az egészségük is rámehet

2021. május 2. 12:55

Tudományosan egyáltalán nincs meggyőző bizonyíték arra, hogy a glutén káros lenne az átlagemberek számára, és az is tény, hogy a glutén-mentes ételek sokkal inkább feldolgozottabbak és kevesebb bennük a tápanyag. Éppen ezért a szakértők gyakorlatilag egyöntetűen úgy vélekednek, a glutén csak a lisztérzékenységben és újabban a nem-cöliákiás glutén szenzitivitásban szenvedőknek okoznak bajt. Előbbi azonban az emberek csupán 1-2, ám utóbbi akár 7-12 százalékát is érintheti.

A glutén egy igen gyakori természetes fehérje, ami megtalálható a korpapelyhektől kezdve a tésztán át még a sörben is. De vajon tényleg egészségesebb az az étrend, amiből kimarad a – sokak által démonizált – glutén? Sokan ezt hiszik, hiszen az utóbbi években egyértelműen nőtt a gluténmentes táplálkozásban hívők száma. Ezzel szemben a szakértők, illetve a tudomány megannyi kutatása azt sugallja, hogy a glutén valójában nem káros a tömegek számára, és a gluténmentes étrend egyszerűen nem éri meg az emberek többségének. Mutatjuk is, hogy miért.

Mi valójában a glutén – tényleg az ördög eledele?

A glutén voltaképpen több száz különálló, de rokon fehérjének a gyűjtőneve. Olyan élelmiszer alapanyagokban található meg, mint a búza, árpa és rozs. Sok feldolgozott tésztaféle tartalmazza az állagjavításhoz és a kívánt sütési tulajdonságok megteremtéséhez. Emiatt a glutén leggyakrabban a következő élelmiszerekben található meg:

  • tészták,
  • gabonafélék,
  • kenyerek,
  • krékerek,
  • lisztből készült tortillák és a többi.

Tényleg káros neked a glutén?

Arra egyértelműen nincs tudományos bizonyíték, hogy a glutén káros lenne az átlagember egészségére.

A tudományos bizonyítékok egyértelműen azt sugallják, hogy az egészséges diéták alapja a teljes kiőrlésű, minimálisan feldolgozott növényi alapú étrend, ami természeténél fogva magában foglalja a glutén tartalmú élelmiszereket is

- mondta el a Business Insidernek Grace Fjeldberg, RDN, a Mayo Clinic Health System táplálkozási szakértője, akinek bizonyítékai is vannak. Egy 2017-es két évtized alatt lefolytatott kutatás például arra az eredményre jutott, hogy azok, akik gluténmentes étrendet követtek nagyobb valószínűséggel fogyasztottak kevesebb teljes kiőrlésű gabonát, és ezért megnövekedett náluk a koszorúér-betegség kockázata.

Ezen kívül egy szintén 2017-es tudományos szakirodalom-áttekintés megállapította, hogy a gluténmentes étrendet folytatók gyakran kevesebb kalciumot, B-vitaminokat és rostot fogyasztanak, mindeközben ugyanakkor növelik a zsír- és az egyszerű szénhidrátfogyasztást. Ez pedig azért van, mert a gluténmentes étrendre váltó emberek első lépésként gyakran durván feldolgozott gluténmentes ételek után nyúlnak - mondja Grace Fjeldberg.

A szakember pedig arra is figyelmeztet, hogy ez azért lehet kifejezetten káros, mert az élelmiszer-gyártók gyakran adnak addicionális cukrot vagy zsírt a gluténmentes ételekhez, hogy ellensúlyozzák azokat a texturális változásokat, amiket éppen a glutén elvonás okoz. Ezeket az érveket ráadásul egy 2014-es kanadai tanulmány is alátámasztja, ami megállapította, hogy

a gluténmentes termékek zsír- és szénhidráttartalma magasabb, míg fehérje-, vas- és foláttartalmuk alacsonyabb, mint gluténtartalmú társaiké.

Tudományos értelemben tehát, ha valakinek nincs egyébként egészségügyi gondja a gluténnel, akkor egyszerűen nem éri meg a gluténmentes étrend választása. Egyfelől egészségügyileg sem, másfelől anyagilag sem, ugyanis a gluténmentes élelmiszerek árak sokszorosa a gluténes párokéhoz képest.  Ennek ellenére, ha valaki mégis ilyen diéta mellett döntene, akkor a szakember felhívják a figyelmet, hogy az illető keresse fel kezelőorvosát vagy dietetikusát, és beszélgessen el vele arról, miként tudja növelni gluténmentes étrend mellett például a kalcium, vas, valamint a B6, B12 és D vitamin bevitelét.

De akkor kinek kell mégis óvakodnia a gluténtől?

Noha, mint látjuk, a glutén teljesen ártalmatlan a társadalom túlnyomó többsége számára azért vannak olyan emberek is, akiknek valóban káros a glutén, és számukra tényleg nem marad más, mint a gluténmentes étrend hosszú távú követése. De kik ők?

A lisztérzékenységben szenvedők

Elsődlegesen a gluténnek legbrutálisabb hatása a lisztérzékenységben szenvedőkre van. A lisztérzékenység azonban egy autoimmun rendellenesség, amely a vékonybél bélést károsítja. Ennek következtében, akik ebben a gyógyíthatatlan betegségben szenvednek, és glutén esznek, azoknál a glutén fogyasztása immunválaszt vált ki a vékonybélben, amely idővel károsíthatja a szerv bélését, ami igazán súlyos esetben odáig vezethet, hogy totálisan lecsökken a beteg élelmiszerekből származó tápanyag felvétele.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Ez pedig valóban komoly veszélyeknek teszi ki az embert. A lisztérzékenységgel a fő baj, hogy megelőzni nem lehet, és a felismerése is nehéz. „Jó hír” azonban, hogy ez egy igen ritka betegség, a fejlett társadalmakban csupán az emberek 1-2 százalékánál van jelen, akiknek a többsége egyébként nő.

A lisztérzékenység leggyakoribb tünetei:

  • szájfekély,
  • hosszú ideig jelenlévő hasmenés, puffadás,
  • hasi fájdalom,
  • felnőttkori tünetek: vashiányos vérszegénység, csontritkulás vagy ismétlődő vetélés.

Rossz hír tehát, hogy a lisztérzékenységre jelenleg nincs gyógyszer, egyetlen kezelési módja a szigorú gluténmentes diéta.

A dermatitis herpetiformisban szenvedők

A dermatitis herpetiformis betegség az, amikor a glutén súlyos kiütést vált ki a könyökön, a térden, a fejen, a fenéken és a törzsön. A herpetiformis dermatitis egyébként az autoimmun lisztérzékenység külső tünete. A bőrtünetek ugyan gyógyszeres kezeléssel és külsőleg gyulladáscsökkentő krémekkel megszüntethetők, de a végleges megoldást egyértelműen autoimmun gluténérzékenység kezelése jelenti. Tehát ennél a bajnál is hosszú távon csak a teljes gluténmentes-diéta lehet hatásos.

Nem-cöliákiás glutén szenzitivitás

Néhány éve Dr. Fuszek Péter, gasztroenterológus hívta fel a szélesebb közvélemény figyelmét, hogy az elmúlt 10 évben vált ismertté nem-cöliákiás glutén szenzitivitás (NCGS) néven a gluténérzékenység azon csoportja, melyet a cöliákia, vagyis lisztérzékenység szokásos vizsgálati módszereivel nem lehet kimutatni. A gluténérzékenységnek ez a formája szintén okozhat hasi panaszokat, a kórkép kiváltó oka és pontos lefolyása azonban korlátozottan ismert az orvostudomány számára. Rossz hír viszont, hogy a tudomány jelen állása szerint ez a baj jóval többeket érinthet, mint a lisztérzékenység. A szakember korábban a lakosság 7-12 százalékánál tartotta valószínűleg, hogy ebben a betegségben szenved.

A NCGS tünetei nagyon hasonlítanak a cöliákia által okozott panaszokhoz, előbbi azonban a puffadáson, hasmenésen, hasi diszkomfortérzésen, illetve alvászavarokon kívül nem okoz egyéb, például bőrgyógyászati, ideggyógyászati, nőgyógyászati, és ízületi problémákat. Az viszont megfigyelhető, hogy az ebben a betegségben szenvedők esetében, szemben a klasszikus lisztérzékenység hetekkel, hónapokkal később jelentkező tüneteivel, a gluténtartalmú élelmiszer elfogyasztása után akár 20 perccel nagyon markáns hasi tüneteket észlelhet a páciens.

Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy aki NCGS-ben szenved, annak komolyabb baja a durva kellemetlenségeken kívül nem lesz a gluténfogyasztás következtében, így kísérőbetegségektől nem kell tartania. Számára egyébként a teljesen glutén-mentesség tartása sem kötelező.

Összegzés a glutén-fogyasztásról

A tudományos kutatások tehát azt támasztják alá, hogy a glutén normális esetben egyáltalán nem káros az egészségre. Baj viszont, hogy aki ok nélkül vált „csak úgy” gluténmentes diétára, az hajlamos arra, hogy olyan élelmiszereket reprezentáljon felül a diétájában, amiknek nagyobb a cukor, zsírtartalmuk. Ezáltal pedig csökkenhet a kívánt vitamin, illetve ásványi anyagok bevitele a szervezetébe. Ergo, egészségtelenebb étkezésre vált.

Ezzel együtt fontos hangsúlyozni, hogy aki lisztérzékenységben, dermatitis herpetiformisban szenved azoknak a hosszú távú jólétük érdekében tényleg élethosszig tartó gluténmentes diétára kell váltaniuk. Ám ez nagyon kevés embert, a lakosság alig 1-2 százalékát érinti. Azoknak pedig, akik nem-cöliákiás glutén szenzitivitásban szenvednek ajánlott a gluténfogyasztás mérséklése, ám számukra nem kötelező érvényű a glutén fogyasztásának teljes mellőzése.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ez lehet a 2022-es nyár új slágeritala Magyarországon? Hihetetlen, mennyien kattantak rá

A magyar piacon is megjelennek az enyhén alkoholos, gyümölcsös italok, egy felmérésből pedig kiderült, hogy a fiatalok különösen nyitottak ezekre az alkoholos frissítőkre.

Láthatáron a nyugdíjösszeomlás: rengeteg magyarnak lehet kemény nélkülözés az időskor

Sokan gondolják, hogy teljesen tudatosan szervezik a pénzügyeiket, és nem értik, hogy hova folyik a pénzük a hónap végére.

Ez lehet a jövő igazi sikerszakmája: rommá keresheti magát a gyerek, ha kitanulja?

Csak úgy, mint a többi technikai vívmányt, úgy a 3D nyomtatót is ajánlják szakértők a gyerekeknek is, hiszen rengeteget tanulhatnak, miközben alkotnak.

Őrült drágulás a magyar zöldségeseknél: sokan már így védik ki a kegyetlen inflációt

Nem járunk az élen abban, hogy elegendő zöldséget és gyümölcsöt együnk. A napi közel fél kiló gyümölcsöt és zöldséget pedig egyre nehezebb beszerezni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. június 26. vasárnap
János, Pál
25. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. június 25. 19:22